صنعت پنبه در چین

صنعت پنبه در چین

صنعت نساجی در دنیا شاهد تحولات چشم گیری در بیست سال گذشته بوده است. یکی از مهمترین این تغییرات، تبدیل کشور چین به یکی از قطب های تولید پنبه در دنیا است. از سال 2001 و از زمانیکه که کشور چین در سازمان تجارت جهانی به قدرت رسید، بازار منسوجات این کشور تاثیر به سزایی بر بازار جهانی دارد. امروزه توانمندی چین در بازار پنبه به حدی است که می تواند با افزایش تولید پنبه ی خود نیاز بازارِ رو به رشدِ این محصول را پاسخگو باشد و این یکی از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار بر چشم انداز صادرات پنبه ی آمریکاست. به جز کشور های بزرگ تولیدکننده ی پنبه یعنی چین، آمریکا، هند و برزیل، تولید پنبه در سایر کشورها در سطح متوسط قرار دارد و با این کشورها قابل رقابت نیست. از طرف دیگر آمارها نشان میدهد تقاضای کارخانه ها برای پنبه در کشورهای هند، پاکستان و چین در حال افزایش و در کشور آمریکا و اتحادیه ی اروپا روند کاهشی دارد.

از عوامل موثر بر بازار جهانی پنبه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه ی کم نیروی کار در کشورهایی مانند چین، هند، پاکستان، تایوان، کره جنوبی و ترکیه.
  • کاربرد بیوتکنولوژی در تولید پنبه در برخی کشورها مانند برزیل، که افزایش راندمان تولید را در پی داشته است.
  • ورود تکنولوژی های پیشرفته و دستگاه های تمام اتوماتیک به بازار؛

در چین هر دو نوع پنبه Bt و غیر Bt وجود دارد. پنبه ی Bt با توجه به بازدهی و سطح درآمدزایی خوبی که از خود نشان داد، بسیار مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که در سال 2012 در حدود چهل و پنج درصد از سطح زیرکشت پنبه را به خود اختصاص داد.

از جمله مهمترین مناطق زیر کشت پنبه در کشور چین می توان به ناحیه ی خودمختار Xinjiang، حوضه رودخانه یانگ تسه و منطقه ی Huang-Huai اشاره کرد.

صنعت پنبه در چین

منطقه ی Xinjiang حدود یک پنجم از کل پنبه ی جهان را تامین میکند اما با وجود این منبع عظیم، چین هنوز هم برای پاسخ گویی صنعت خود، پنبه را از آمریکا و استرالیا وارد میکند. میزان پنبه ی تولید شده در سال 2020-21 در این کشور 5.95 میلیون متریک تن بود در حالیکه نیاز بازار 7.8 میلیون تن برآورد شده است. از این مقدار تولید شده، سهم Xinjiang حدود 5.2 میلیون تن یا 87 درصد بوده است.

نمودار زیر حجم تولید پنبه در این کشور از سال 2000 تا 2020 را نشان میدهد:

پیش بینی شده است میزان واردات پنبه چین در سال 2021-22 به حدود 2.4 میلیون متریک تن برسد. میزان کل صادرات پنبه از آمریکا به چین در هفت ماهه نخست سال 2021 (از آگوست 2020 تا فوریه2021)، حدود 884,000 متریک تن بوده است. با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی در دنیا و افزایش تقاضای داخلی و بین المللی برای منسوجات چینی، پیش بینی شده است مصرف پنبه در چین در سال 2021-22 به حدود 8.5 میلیون متریک تن برسد.

بنابر گزارش منتشر شده درEcotextile news ، چین با هدف کاهش واردات پنبه از آمریکا و استرالیا، در حال بررسی کشورهای آسیایی همچون ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان برای واردات پنبه است. این خبر به دنبال افزایش تنش های صورت گرفته میان چین و کشورهای غربی در پی بیانات این کشورها در خصوص کار اجباری در صنعت پنبه در ناحیه Xinjiang چین رخ داده است. طبق بیانیه ی منتشر شده توسط اتحادیه ی صنعت پنبه ی چین(CCIA)، این اتحادیه به صورت قاطعانه با هر گونه خللی در تولید پنبه Xinjiang مخالف است و تمام تلاش خود را برای افزایش شناخت جهانی از برندهای پنبه ی چین خواهد کرد. CCIA ادعا کرده است به عنوان سازمانی که از نزدیک با صنعت پنبه Xinjiang همکاری دارد، هرگز مفهومی تحت عنوان کار اجباری در این منطقه ندیده است. در ادامه ی گزارش منتشر شده افزوده شد، CCIA به حمایت های خود از صنعت پنبه در منطقه ی Xinjiang ادامه خواهد داد.

مطالب مرتبط:

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/yqas

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *