چشم انداز بازار پنبه (14 آوریل 2021)

چشم انداز پنبه

سرفصل مهمترین اخبار هند و جهان

  • طبق گزارشات موجود، انتظار می رود هند و پاکستان همچنان وارد کننده اصلی پنبه مصری باشند.
  • صادرکنندگان نساجی ابراز تاسف کرده اند که تشدید بحران کمبود نخ پنبه باعث کاهش شدید صادرات آن شده است و صنایع را در آستانه تعطیلی قرار داده و ترس از اخراج میلیون ها کارگر را برانگیخته است.

جدول زیر قیمت الیاف پنبه در نقاط مختلف را نشان میدهد:

 

جدول زیر قیمت نخ پنبه FOB( در کارخانه) هند را نشان میدهد:

پاکستان

عدم تغییر محسوس نرخ محلی: گزارشات نشان میدهد روند کند در بازارهای داخلی پاکستان همچنان ادامه دارد. برخی گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که قیمت نخ پس از امتناع از واردات 7 تا 10  درصد افزایش یافته است. (182 عدل  به ارزش 272.97 روپیه بر کیلوگرم، 3.66 دلار برکیلوگرم فروخته شده است)

چین

واردات PSF (الیاف استیپل پلی استر) چینی از ژانویه-فوریه 2021 از جنوب شرقی آسیا و آفریقا: طبق گزارشات گمرک چین، در ژانویه 2021، صادرات الیاف پلی استر استیپل 84400 تن و واردات آن 18,600 تن و در فوریه، صادرات 74,300 تن و واردات 12,100 تن بوده است. صادرات در دو ماه اول سال 2021 نسبت به سال 2019، 11 درصد و از سال 2020، 46 درصد افزایش داشته است و واردات نیز در همین مدت 12 درصد از سال 2019 و 23 درصد از سال 2020 افزایش یافته است. صادرات در نیمه ی دوم سال 2020 به صورت ناگهانی افزایش یافت. از آنجا که چین پس از گسترش بیماری همه گیر COVID-19 به عنوان یکی از  منابع تامین کننده مطرح است، و در حال حاضر این بیماری هنوز وجود دارد، بنابراین صادرات در مقایسه با سال 2019 افزایش یافت. در اواخر ماه مارس پس از سال نوی قمری چین، کارخانه های Hangzhou شروع به گرفتن سفارش صادرات کردند.

اخبار پنبه و منسوجات:

  • قیمت ها طی چند روز گذشته در هند افزایش یافته است، اما با توجه به جهش گسترده Covid-19 در هند در هفته گذشته، احتمال کاهش تقاضا وجود دارد. قیمت پنبه در MCX (Multi Commodity Exchange of India Limited، بورس چندین کالا از جمله پنبه در محدوده ی هند) 22,000 روپیه بر عدل بود. MCX پنبه را اکنون با 37 درصد کاهش، 21,282 روپیه بر عدل معامله میکند. گزارشات نشان میدهد تقاضای کلی پنبه از سوی صنایع کم مصرف نیز در حال افزایش است اما در حال حاضر معامله گران در انجام معامله احتیاط می کنند.
  • کمبود نخ صنایع را به سمت تعطیلی سوق می دهد: به گزارش کراچی صادرکنندگان پارچه ابراز تأسف کرده اند که بحران کمبود نخ پنبه باعث کاهش شدید صادرات شده است، این مسئله صنایع را در آستانه تعطیلی قرار داده و ترس از اخراج میلیون ها کارگر را بع وجود آروده است. در یکی از کنفرانس های مطبوعاتی مشترک از انجمن های مختلف نساجی، رئیس مجمع پوشاک پاکستان گفت: “دولت چشم خود را بر احتکار نخ پنبه بسته است، که طبق قانون کنترل قیمت و جلوگیری از سودجویی (تصویب شده در سال 2010 در پاکستان) قابل حل است. وی تأکید کرد که مردم از رسوایی پیش آمده برای قند ابراز نارضایتی کردند اما سکوت در مورد بحران نخ پنبه ای که مربوط به بخش منسوجات که دارای ارزش افزوده به واسطه ی صادرات است می باشد، قابل درک نیست. رئیس تولیدکنندگان و صادر کنندگان جوراب پاکستان نیز با تکرار نظرات وی اظهار داشت که به نظر می رسد دولت به دلیل ایجاد انحصار و احتکار، به کارخانه های ریسندگی و نخ فروش آزادی کاملی داده است. هماهنگ کننده اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان پوشاک Readymade پاکستان ، گفت: ” قیمت نخ و نخ پنبه در سطح بین المللی کاهش یافته است اما در پاکستان قیمت نخ پنبه بسیار زیاد است.” وی افزود به نظر میرسد برخی از افراد در دولت بر خلاف سیاست های نخست وزیر برای صدمه زدن به صادرات و ضربه زدن به درآمد ارزی نقشی دارند. یکی از مطالبی که در چند ماه گذشته نیز در رسانه ها مطرح شده است این است که صادرکنندگان پارچه از دولت خواسته اند که اجازه واردات نخ پنبه بدون عوارض را صادر کند. مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی و سرمایه گذاری از صادرکنندگان حمایت کرد و عوارض گمرکی نظارتی لغو شد، اما به دلیل مقاومت برخی اعضای کابینه، حقوق گمرکی برداشته نشد. اما به صادرکنندگان منسوجات که از دولت درخواست کرده بودند اجازه واردات نخ پنبه از کشور همسایه هند از طریق زمینی را به دلیل ازدحام ترافیک دریایی و کانتینرها در بنادر صادر کند، راه حل کاملی ارائه نشد.
  • پایین آمدن دلار به پایین ترین سطح سه هفته اخیر: دلار در برابر سبد ارز به کمترین حد از 23 مارس رسید و این مسئله خرید پنبه به دلار را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده میکنند ارزان می کند. رئیس کارگزاری وارنر در کلیولند گفت بازار از نظر قیمت پایین آمده است اما تقاضا هنوز هم خوب بوده است … بازار تلاش خواهد کرد که به سطوح کمی بالاتر دست یابد. وی افزود غرب تگزاس قبل از کاشت پنبه به باران بیشتری احتیاج دارد. گزارش پیشرفت هفتگی محصولات زراعی وزارت کشاورزی ایالات متحده در روز دوشنبه نشان داد که 8 pc از کل محصول پنبه 2021 در هفته منتهی به 11 آوریل کاشته شد که کمی بالاتر از میانگین پنج سال اخیر است.
  • انتظار افزاریش 14 درصدی صادرات پنبه مصر در سال 2020/2021 : بر اساس گزارش اخیر دفتر وزارت کشاورزی قاهره در وزارت کشاورزی، انتظار می رود صادرات پنبه مصر طی سال مالی (FY) 2020/2021 به دلیل پایین آمدن قیمت ها، 14% تا 250,000 عدل رشد کند. در این گزارش اشاره شده است که انتظار می رود هند و پاکستان در سال مالی 2020/2021، که از ژوئیه 2020 تا ژوئن 2021 ادامه دارد، همچنان وارد کننده اصلی پنبه مصری باشند. با این حال، انتظار می رود که واردات محصول نیز با 23% جهش به 630,000 عدل برسد، زیرا عرضه محلی به دلیل بازده کمتر و کاهش سطح زیر کشت، از تقاضای داخلی کم می کند. پیش بینی می شود تولید داخلی در سال مالی 2020/2021 با 30 درصد کاهش به 21,500 عدل برسد.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/m4k1

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *