چشم انداز بازار پنبه (22 مارس 2021)

مهمترین اخبار هند و جهان

  • گزارشات حاکی از توقف فعالیت حدود 70 درصد از ماشین های پنبه پاک کنی به دلیل کاهش پنبه خام در هند است.
  • با تقویت قیمت دلار و از سرگیری تجارت میان چین و ایالات متحده، قیمت پنبه در روز جمعه (29 اسفند 1399) به کمترین میزان خود در یک هفته گذشته رسید و وضعیت الیاف طبیعی را به بدترین حالت خود ماه اکتبر رساند.
  • گزارشات نشان میدهد شاخص Cotlook A با 50 واحد کاهش به 25 سنت بر پوند رسید.

جدول زیر قیمت پنبه در نقاط مختلف را نشان میدهد:

چشم انداز بازار پنبه

پاکستان

کاهش نرخ محلی به میزان 2.7 روپیه برکیلوگرم (0.03 دلار برکیلوگرم):

به گزارش کراچی روند نزولی قیمت ها بیش از همه، بر بازار پنبه حاکم بود. بازار محلی پنبه در هفته گذشته تقریبا ثابت باقی ماند اما در نرخ بازار بین المللی پنبه نوساناتی مشاهده شد. براساس گزارش انجمن پاک کنندگان پنبه پاکستان، پاک کننده ها موجودی 25 هزار عدل را گزارش کرده اند که این میزان از موجودی پاسخ گوی نیاز دو ماهه بازار نخواهد بود.

بررسی ها نشان میدهد قیمت نخ کاهش داشته که دلیل آن را می توان کاهش نرخ دلار دانست. خبرها حاکی از وجود تنش بین انجمن کارخانجات نساجی پاکستان و بخش ارزش افزوده است زیرا بخش ارزش افزوده از در دسترس نبودن نخ با نرخ رقابتی شکایت دارد. دلیل دیگر آن این است که بخش ریسندگی و ارزش افزوده که نخ صادر می کند به دلیل کاهش نرخ دلار متضرر شده است. وزیر کشاورزی Sindh، وزیر کشاورزی پنجاب و وزیر فدرال امنیت غذایی ملی در تلاش هستند تولید پنبه را در فصل آینده افزایش دهند. نرخ پنبه Sindh 275.67-310.81 روپیه بر کیلوگرم گزارش شد.

همکاری صنعت بذر چین و پاکستان:

دومین سمینار همکاری های صنعتی و کشاورزی چین و پاکستان به صورت آنلاین انجام شد. در این سمینار با تمرکز بر همکاری B2B در صنعت بذر بین چین و پاکستان، دستاوردهای فعلی و راه های بالقوه ی همکاری در زمینه محصولات زراعی و کشاورزی، سویا، ذرت، پنبه و برنج مورد بررسی قرار گرفت. این مجمع با سه سخنرانی اصلی با موضوع مشکلات و چالش های صنعت بذر پاکستان آغاز شد.  وزیر فدرال امنیت ملی و تحقیقات پاکستان گفت صنعت بذر پاکستان هنوز توسعه نیافته است و باید سرمایه گذاری ها را برای انجام تحقیق و توسعه در این زمینه و تولید انواع بذر جدید افزایش داد. وزیر کشاورزی استان پنجاب از پاکستان خواست تا در تولید پنبه و سایر بذرها در برنامه ی اقتصادی چین و پاکستان با چین همکاری کند. در پاسخ به مسائل مطرح شده در صنعت بذر پاکستان سرپرست سرکنسولگری چین در لاهورگفت شرکت های چینی می توانند با انواع و فن آوری های با کیفیت بالا به پاکستان کمک کنند.

اخبار پنبه و منسوجات:

  • در حدود 70 درصد واحدهای پنبه پاک کنی منطقه ی Madhya Pradesh در هند به دلیل عدم دسترسی به پنبه خام فعالیت خود را در بازارهای محلی متوقف کردند زیرا کشاورزان بیشتر محصول خود را در اوایل فصل برداشت کرده اند. به گفته بازرگانان و فروشندگان، کاهش نیازهای محلی و تقاضای کارخانه های نساجی باعث شده است که قیمت پنبه خام به ازای هر کیلوگرم به 6500 تا 7000 روپیه برسد در حالی که در ژانویه 5700 روپیه بود. رئیس اتحادیه MP Cotton Ginners گفت: فقط حدود 25-30 درصد واحدهای پنبه پاک کنی مشغول به کارند در حالی که سایرین به دلیل کمبود مواد اولیه کار را متوقف کرده اند. ذخایر پنبه در بازارهای مادیا پرادش در مقایسه با ده میلیون کیلوگرم در اکتبر و نوامبر به حدود دو میلیون کیلوگرم کاهش یافته است.
  • تمامی انجمن های نساجی پاکستان (APCPLA) خواستار ممنوعیت صادرات پنبه شده اند. APCPLA ضمن ابراز نگرانی جدی در مورد صادرات بدون وقفه لیف و نخ پنبه توسط دولت فدرال، خواستار ممنوعیت فوری صادرات مواد اولیه اولیه صنعت نساجی شدند. APCPLA توجه دولت را به افزایش مداوم قیمت مواد اولیه و در نتیجه افزایش غیرقابل تحمل هزینه های تولید جلب کرد و گفت: صنعت نساجی ، ستون فقرات اقتصاد ملی است و در حال حاضر با مشکلات جدی روبرو است. در ادامه گفته شده است که مشاور نخست وزیر در امور تجارت و سرمایه گذاری چندین بار به جامعه تجار اطمینان و وعده داده است اما صادرات پنبه تاکنون ممنوع نشده است. APCPLA همچنین در راستای منافع کشور از دولت خواستار اجازه واردات فوری نخ پنبه از هند شد تا مواد اولیه ارزان در دسترس صنعت نساجی قرار گرفته و سفارشات خریداران خارجی به موقع تحویل داده شود.
  • پنبه در مسیر بزرگترین ضرر هفتگی؛ به گزارش خبرگذاری های نیویورک قیمت پنبه در روز جمعه (19 مارس) با تقویت دلار و احتمال از سرگیری روابط تجاری ایالات متحده و چین به پایین ترین سطح در یک هفته اخیر کاهش یافت و الیاف طبیعی را در موقعیت بدترین هفته از ماه اکتبر تا کنون قرار داد. قراردادهای پنبه برای ماه می (May) 31 سنت یا0.4  درصد کاهش یافت و به 85.14 سنت در هر پوند رسید. به گفته ی مدیر کارگزاران پنبه کیت براون (Keith Brown) اولین دیدار حضوری بین دولت جدید بایدن ( به عنوان بزرگترین صادر کننده پنبه) و چین (به عنوان بزرگترین مصرف کننده پنبه) چندان مطلوب پیش نرفت که این مسئله بر پنبه اثر منفی دارد. است.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/xa8b

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *