تغییرات قیمت پنبه در شش ماه اول سال

الیاف پنبه

در این مطلب به بررسی تغییرات قیمت پنبه در شش ماه اول سال 2020 پرداخته و تغییرات پنبه شانکار 6 را به عنوان یکی از بیشترین الیاف مورد استفاده، بررسی خواهیم کرد.

ابتدا مروری بر اخبار الیاف پنبه در شش ماه اول سال 2020:

دوم ژانویه:

قیمت پنبه هند در دوم ژانویه 5 سنت افزایش یافت که به دلیل افزایش تقاضا توسط واردکنندگان چین، بنگلادش و ویتنام بوده است. همچنین خبرها حاکی است که ممکن است قیمت ها با وجود احتمال امضای اولین مرحله از معاهده تجاری آمریکا با چین در ماه جاری ثابت بماند و صادرات نیز افزایش یابد. یکی از اعضای انجمن پنبه هند گفت قیمت‌های داخلی پنبه به 38500 تا 39000 بر کندی حدود (26/108- 66/109) روپیه بر کیلوگرم افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود با حمایت قیمت در بازارهای جهانی افزایش قیمت پنبه به 10 دلار در ماه مارچ برسد.

روز سه‌شنبه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا گفت فاز 1 تجارت با چین در 15 ژانویه در كاخ سفید به امضا خواهد رسید ، اگرچه سردرگمی قابل توجهی درباره جزئیات این توافق باقی مانده است ولی پنبه ICE تا 24 دسامبر به 3،449 قرارداد در هفته گذشته رسیده و با اضافه شدن 7 هزار و 875 مورد ، به 77575 مورد رسیده‌اند.

همچنین لازم به ذکر است که ماه گذشته برزیل 278،000 تن الیاف صادر کرد و به طور کلی نیز 1.59 میلیون تن الیاف در سال 2019 صادر کرده است. تولید در دو سال گذشته در این کشور رو به رشد بوده و کشاورزان برزیل نیز از تعرفه واردات اضافی که چین برای پنبه ایالات متحده تعیین کرده بود طرفداری کرده‌اند.

نهم ژانویه:

صادرات پنبه از هند به دلیل کاهش بهای روپیه و به دلیل افزایش قیمت در بازارهای خارج از هند ، جنب و جوش پیدا کرده است. طبق گفته معامله‌گران، خریداران آسیایی از جمله چین ، بنگلادش و ویتنام می توانند خریدهای هند را افزایش دهند. افزایش صادرات از هند می تواند فشار بر قیمت های جهانی پنبه ، که در 8 ماه اخیر به بالاترین قیمت خود تجارت می کنند ، فشار آورد و محموله های رقبایی از جمله امریکا و برزیل را به خریداران مهم آسیایی آسیب برساند.

هجدهم فوریه:

راوی کاپور در جلسه ای که توسط کنفدراسیون صنایع نساجی هند (CITI) برگزار شد گفت دولت به کلیه موضوعات ساختاری در سیاست ملی نساجی خود خواهد پرداخت و بخش نساجی برای تقویت بحث صادرات باید از تنوع بیشتری استفاده کند. صادرات نساجی و پوشاک نسبت به سال گذشته 3.68 درصد افزایش یافت و به 8.099 میلیارد دلار در هفت ماهه اول سال 2019-20 رسیده است. آمارهای ژوئیه و ژانویه رشد حاشیه ای در صادرات منسوجات و پوشاک حاصل از بخش ارزش افزوده را نشان می دهد. همچنین در  17 فوریه اقتصاددانان شورای ملی پنبه (NCC) ، یک سازمان مرکزی برای صنعت پنبه ایالات متحده ، به چند عامل مهم اشاره کرده‌اند که چشم انداز اقتصادی 2020 صنعت پنبه ایالات متحده را شکل می دهد. طبق چشم انداز ، سال گذشته را می‌توان سالی با عدم ثبات و نوسانات قابل توجه در اقتصاد جهانی و بازار جهانی پنبه مشخص کرد.

بیست و هفتم فوریه:

CCI  به عنوان بزرگترین شرکت بازرگانی پنبه در هند، چهارشنبه نام تجاری خود را با نام “Hira” در بمبئی راه اندازی کرد و تحت عنوان وزارت نساجی ، برای بهبود کیفیت پنبه هندی اقدامات مختلفی را انجام داده است. در نتیجه این اقدامات CCI پنبه ای با پارامترهای بهتر از نظر رطوبت کم ، ضایعات کمتر و کیفیت بهتری نسبت به پنبه موجود در بازار ارائه می دهد. طبق گفته مسئولین: منطقه زیر کشت پنبه تا 25 درصد افزایش می یابد در 25 فوریه 2020 این اداره تصمیم گرفته است در سال جاری مزارع زیر کشت پنبه را از 72000 هکتار به 105000 هکتار در منطقه موکستار افزایش دهد.

سوم مارس:

شرکت پنبه هند (CCI) از روز سه شنبه فروش سهام خود را به خریداران عمده با نرخ تخفیف تا 5000 روپیه به ازای هر کندی (355.61 کیلوگرم ) در اقدامی جهت کمک به صنعت، در خرید مواد اولیه با قیمت ارزان تر، آغاز کرد.

چهارم مارس:

طبق گزارش انجمن کارخانجات جنوب هند، تخفیف های عمده مبتنی بر حجم که شرکت سهامی پنبه هند (CCI) برای پنبه 2018-2019 خود را ارائه می دهد، به کارخانه های نخ ریسی در بخش میکرو ، کوچک و متوسط  ​​(MSME)منفعت زیادی میرساند. وزارت منسوجات از تمدید طرح برای تخفیف مالیات در بخش صادرات پوشاک خبر داد: صادرکنندگان پوشاک همچنان به دریافت تخفیف در مالیاتهای مرکزی و دولتی در حمل و نقلهای خارجی خود ادامه خواهند داد زیرا دولت تصمیم گرفته است تا طرح RoSCTL را تا بعد از مارس 2020 تمدید کند تا بتواند رقابت در بخش نساجی کاربری را افزایش دهد.

همچنین در خصوص تشدید مشکلات صنعت نساجی پیش بینی می شد که در جبهه بین المللی، شیوع COVID-19 تقاضای منسوجات در چین را تحت فشار قرار داده که باعث صدمه به بازار نخ پنبه و پلی استر چین و هند می‌شود.

بیست و یکم آپریل:

در گزارشات اخیر هند، پیش‌بینی شد رشد اقتصادی هندوستان تا 1/1 درصد سقوط کند.

یازدهم مِی:

تولید کنندگان پوشاک در هند خواستار لغو قوانین ممنوعیت صادرات و واردات پوشاک ناشی از شیوع ویروس کرونا شدند. اداره حمل و نقل در تاریخ 29 آپریل با صدور اطلاعیه‌ای در مورد خطوط کشتی‌رانی کانتینرهای حاوی محصولات صادراتی و وارداتی را توقیف کرده بودند.

هفدهم ژوئن:

در پی افزایش سه درصدی قیمت پنبه، کشاورزان با تغییر محصولاتی مانند ذرت و سویا به پنبه، سطح زیر کشت پنبه را تا 24 درصد افزایش دادند. بعد از تعطیلی 70 روزه کشور هند، کارخانه‌های نساجی به تدریج فعالیت خود را اغاز کرده و با 50 تا 70 درصد ظرفیت شروع به کار کرده‌اند. براساس اعلام وزارت كشاورزي، كاشت پنبه در سراسر كشور هند تا هفته اول ژوئن نزديك به 16.7 هكتار در برابر 13.5 هكتار در مدت مشابه سال گذشته بوده است. اجیتش مولیک (Ajitesh Mullick) معاون رئیس‌جمهور هند اظهار داشت به دلیل شروع به کار بازارهای پنبه، انتظار می‌رود میزان صادرات پنبه از این کشور به کشورهایی مانند ویتنام، بنگلادش و چین افزایش یابد چرا که بنظر می‌رسد هند بتواند پایین‌ترین نرخ پنبه به علت کاشت وسیع این محصول و برتری دلار نسبت به روپیه ارائه دهد.

قیمت پنبه شانکار هند:

 

 

 

در این نمودارها مشاهده می‌شود که:

بیشترین قیمت شانکار6 مربوط به اوایل سال 2020 بوده که طبق نموار حدود 113 روپیه بر کیلوگرم (5/1 دلار بر کیلوگرم) بوده است.

کمترین قیمت شانکار 6 مربوط به اواخر ماه آپریل و اوایل ماه می بوده که طبق نمودار حدود 95 روپیه بر کیلوگرم (2/1 دلار بر کیلوگرم) بوده است.

مشاهده می‌شود که برخلاف اینکه انتظار می‌رفت قیمت شانکار 6 روند افزایشی را طی کند به دلیل شیوع ویروس کرونا در هند، قیمت کاهش یافته و با نوساناتی همراه بوده است.

 

مطالب مرتبط:

 

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/72g8

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *