پرداخت تسهیلات ۴هزار میلیارد تومانی به صادرکنندگان

تسهیلات صادرکنندگان

به نقل از خبرگزاری ایلنا، محمد لاهوتی ،رئیس کنفدراسیون صادارت گفت: در بحث سرمایه‌گذاری ارزی، یک میلیارد یورو پیش‌بینی شده و با توجه به اینکه این بسته بر مبنای اعتبار خریدار است و مستقیم به خریدار خارجی پرداخت می‌شود نمی‌تواند کمکی به صادرکنندگان کند زیرا عملا تحریم‌ها جلوی هرگونه نقل و انتقال بانکی را گرفته است.

وی در خصوص ابلاغ بسته مشوق‌های صادراتی از سوی معاون اول رئیس جمهور در هفته گذشته گفت: هر سال در بودجه یک عددی در قالب مشوق صادراتی مصوب می‌شود. سازمان توسعه تجارت از ابتدای هر سال به دنبال ابلاغ و روش‌های پرداختی این بسته است و در نهایت آن عدد آنقدر کوچک و دیر ابلاغ می‌شود که هدف اصلی که بحث حمایت و مشوق است، دیگر کارکرد خود را از دست می‌دهد.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان برای حمایت از صادرات تخصیص داده بودند که در نیمه اول سال ۹۷ ابلاغ و در حوزه حمل و نقل و نمایشگاهی هزینه شد. این در حالی است که مبلغ درخواست شده نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود.

وی افزود: در سال ۹۸، ۷۸۰ میلیارد تومان بودجه برای این بخش در نظر گرفته شده بود و حالا که کمتر از دو ماه به پایان سال مانده این بسته تشویقی از سوی معاون اول ابلاغ شد. البته هنوز منابع آن مشخص نیست و از فعالین اقتصادی نیز کسی در مورد عدد آن اطلاعی ندارد. این اعداد، نحوه تخصیص و زمان نشان از میزان نفوذ و تاثیرگذاری سیاست‌گذاران صادراتی است.

لاهوتی با تشریح جزئیات این بسته گفت: البته این بسته نکات مثبتی نیز دارد که مهمترین آن اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۴/۵ درصد برای صادرکنندگان است که ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن از صندوق توسعه ملی و ۲۰۰۰ میلیارد تومان دیگر از محل آورده بانک‌ها تامین می‌شود و می‌تواند تاثیر زیادی برروی صادرات ما داشته باشد اما متاسفانه بانک‌های خصوصی و بیشتر بانک‌های دولتی به دلیل نرخ سود پایین آن خیلی تمایل به سرمایه‌گذاری ندارند و تجربه دو سال گذشته نشان داده تنها بانکی که در این حوزه فعال است بانک توسعه صادرات است و باید دید اکنون سهم این بانک از ۲۰۰۰ میلیارد تومان چقدر است.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در بحث مشوق‌ها عددی که اختصاص پیدا می‌کند آنقدر بزرگ نیست که بتواند در بخش نمایشگاهی و حمل و نقل، آن هم در حالی که کمتر از دو ماه مانده تحولی ایجاد کند. نکته دیگر اینکه در بحث سرمایه‌گذاری ارزی، یک میلیارد یورو پیش‌بینی شده و با توجه به اینکه این بسته بر مبنای اعتبار خریدار است و مستقیم به خریدار خارجی پرداخت می‌شود نمی‌تواند کمکی به صادرکنندگان کند. زیرا ما عملا سیستم بانکی نداریم و تحریم‌ها جلوی هرگونه نقل و انتقال بانکی را گرفته است و مضاف بر اینکه نرخ تسهیلات ارزی ما برای خریدار خارجی مقرون به صرفه نیست و به عقیده من تاثیر زیادی نخواهد داشت.

آخرین اخبار:

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/um4z

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *