تولید نخ از ضایعات کشتارگاه دام توسط محققان

تولید نخ از ضایعات کشتارگاه دام توسط محققان

محققان دانشگاه ETH زوریخ که به عنوان یکی از دانشگاه های فن آوری و علوم طبیعی است ، یک نوع نخ از ژلاتین معمولی تولید کرده اند که کیفیت خوبی همانند الیاف پشم مرینوس دارد.

به گزارش ” ایران یارن – بازار نخ و الیاف ایران ”  محققان دانشگاه ETH زوریخ که به عنوان یکی از دانشگاه های فن آوری و علوم طبیعی است ، یک نوع نخ از ژلاتین معمولی تولید کرده اند که کیفیت خوبی همانند الیاف پشم مرینوس دارد. طبق خبر درج شده در سایت این دانشگاه ،در حال حاضر آنها بر روی  تولید نخی کار می کنند که بیش از این در برابر آب مقاوم باشد.

سالیانه بیش از 70 میلیون تن الیاف به سراسر دنیا  صادر می شوند. در حدود دو سوم الیاف مصنوعی از محصولات نفت خام و یا گاز طبیعی ساخته می شود. متداولترین الیاف طبیعی پنبه و پشم هستند ، اما این الیاف در میان الیاف مصنوعی تا حدودی بازار فروش خود را از دست داده اند.
علیرغم مطابق بودن آنها با محیط زیست ، الیاف ساخته شده از بیو پلیمر (زيست بسپار) گیاهان یا از باقیمانده حیوانات به عنوان تولید ویژه می باشد. اما پس از گذشت چند سال تقاضا برای الیاف طبیعی که از منابع قابل تجزیه و طرفدار محیط زیست تولید شده باشد ، افزایش یافته است.

در حال حاضر فیلیپ استوسل (Philipp Stössel)دانشجوی 28 ساله دکترای حرفه ای مواد و ابزار کاربردی آزمایشگاه استارک وندلین (FML) روش جدیدی را ارائه کرده است که از ژلاتین الیاف با کیفیت بالا بدست می آید. این روش طی همکاری با الیاف پیشرفته ازمایشگاه امپا سنت گالن سویس توسعه داده شد. استوسل توانست با ریسیدن ، الیاف را تبدیل به نخی کند که در صنایع نساجی تولید می شود.
ژلاتین به طور عمده از کلاژن که عنصر اصلی پوست، استخوان و تاندون هاست تشکیل شده است. میزان زیادی کلاژن در ضایعات کشتارگاه های دام یافت شده است که به راحتی تبدیل به ژلاتین می شود. به همین دلیل استارک و استوسل تصمیم گرفتند از این زیست ماده ها برای آزمایش های خود استفاده کنند.
در این آزمایش ها استوسل متوجه شد که زمانی که او این حلال آلی ( ایزوپروپیل ) را به محلول آبی و گرم شده ژلاتین اضافه کند پروتئین در ته ظرف رسوب می کند او با یک پیپت توده ی بدون شکل را از مواد جدا کرد و به آسانی  و با فشار تبدیل به نخ با خاصیت الاستیکی کرد. و این آغاز این تحقیق بود.
استوسل جدا از این که بروی پایان نامه فعالیت می کرد این روش را توسعه و بهبود بخشید. و این روش وی اخیرا در مقاله ای در روزنامه بیو ماکرو مولکول به چاپ رسیده است.
در روش توسعه و اصلاح شده، چندین پمپ سرنگ موازی یکدیگر جایگزین شده است. حتی استفاده از فشار در سرنگ ها که توسط دو میله با روکش تفلون هدایت میشود، باعث می شود که فیلامنت ها از سرنگ ها خارج شود. این میله ها باید در مایع اتانول مرطوب نگه داشته شوند که این کار باعث می شود فیلامنت ها به هم نچسبند و اجازه دهد سریع و قبل از پیچیدن به دور تسمه نقاله سفت شود. با استفاده از ماشین ریسندگی که استوسل در این روش به کاربرد توانست به میزان 200 متر در دقیقه فیلامنت تولید کند. او سپس 1000 فیلامنت را به دور هم پیچاند تا تبدیل به نخ کند.

گردآورنده این خبر ایران یارن — بازار نخ و الیاف ایران

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/g4v6

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *