ممنوعیت استفاده ماده شیمیایی در نساجی

توافق کشورهای اتحادیه اروپایی بر ممنوعیت استفاده ماده شیمایی در نساجی

اعضای اتحادیه اروپایی بیان کردند که انها توافق کرده اند که استفاده از  ماده سمی که به طور گسترده در لباس ها به کار میرود را به دلیل خطر غیرقابل قبول بودن در محیط زیست ممنوع کنند.


به گزارش ” ایران یارن – بازار نخ و الیاف ایران ” اعضای اتحادیه اروپایی بیان کردند که انها توافق کرده اند که استفاده از  ماده سمی که به طور گسترده در لباس ها به کار میرود را به دلیل خطر غیرقابل قبول بودن در محیط زیست ممنوع کنند.

کشورها متفق الرای توافق کردند که واردات اتوکسیلات نانی لیفینل  nonylphenol ethoxylates (NPE )  را برای مصارف لباس و سایر محصولات نساجی محدودتر کنند.

این اقدام برای حمایت از گونه های آبزی در نظر گرفته شده است. بیش از 10 سال قبل استفاده از NPE برای تولید کنندگان نساجی ممنوع بوده است ولی در حال حاضر این ماده هنوز از طریق مواد نساجی وارداتی که شسته می شوند وارد محیط زیست می شود.

این پیشنهاد  را سوئددر سال  2013 بیان کرد و دانشمندان آژانس مواد شیمیایی اروپا(ECHA) از ان حمایت کردند.

NPE  در محیط به موادی مانند نانی لیفینل تجزیه می شود این ماده در بدن ماهی جمع می شود و هورمون ها را مختل می کند و به رشد و تکثیر انها اسیب وارد می کند.

NPE در کارخانه های نساجی به عنوان تمیز کننده ، و عاملی برای رنگ کردن و ابکشی به کار می رود. پیشنویس کشورهای اروپایی در مورد این تصمیم بر اساس اقلام نساجی است که در ان NPE یافت می شود.

طی تحقیق در سال 2011 توسط گرینپیس او در یافت که NPE   در دو سوم لباسهایی که مورد ازمایش قرار گرفته شده است یافت می شود این ماده در برند های بزرگی مانند Adidas, H&M, Lacoste, and Ralph Lauren هم دیده می شد. سازمان غیردولتی (NGO) معتقد است که اگرچه میزان NPE یافت شده در این لباس ها پایین است اما وجود ماده شیمیایی در محیط زیست خطر افرین است.

این ممنوعیت جدید بر روی محصولات نساجی است که شامل تقریبا برابر یا کمی بیشتر از 0.01% NPE است  و این ممنوعیت که در حال حاضر توسط کمیسیون اروپایی گرفته شده است کشورها را مجبور به اجرای ان خواهد کرد و پیش بینی می شود این اقدامات در ماه های آتی در نظر گرفته شود.

طبق نظرات ارسالی به ECHA کارخانه های لباس و نساجی ابراز نگرانی کرده اند که تحمیل چنین محدودیتی انها را با مشکل روبرو خواهد کرد چرا که NPE ماده ای است که در همه جا و همه زمان به صورت رنجیره وار وجود دارد و کاربرد متفاوتی دارد.

این محدودیت برای اقلام نساجی دست دوم یا بازیافتی بکار گرفته نخواهد شد. زیرا این موضوع در نظر گرفته می شود که این اقلام قبلا چندین بار شسته شده اند و میزان NPE ان قابل توجه نیست.

درطی یک مطالعه توسط آژانش دانمارکی، انها به این نتیجه رسیدند که میزانNPE  موجود در لباس خطری برای سلامتی انسان ندارد.طبق یافته های این آژانس لباسهایی با رنگهای روشن و لباسهای چینی میزان NPE بیشتری دارند.

گردآورنده این خبر ایران یارن — بازار نخ و الیاف ایران

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/5qcj

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *