تولید الیاف ویسکوز (کلیپ)

الیاف ویسکوز- ایران یارن

مراحل تولید الیاف ویسکوز

انحلال

مواد اولیه سلولزی برای ریون، تراشه های چوب (معمولاً از صنوبر یا کاج) یا الیاف پنبه برای تولید ورقه های سلولز خالص (حاوی 87 تا 98 درصد سلولز) استفاده می شوند. سپس با هیپوکلرید سدیم (NaOCl) سفید می شوند تا رنگ طبیعی از بین برود. این ورقه های سلولزی در سود سوزآور 18 درصد به مدت یک الی دو ساعت به تکه های سلولزی شکسته می شوند، سپس به مدت دو یا سه روز تحت دما و رطوبت کنترل‌شده قرار میگیرند. دی سولفید کربن مایع به تکه ها اضافه می شود تا سلولز را به سلولز زانتات تبدیل و ماده ای به رنگ نارنجی روشن که هنوز خرد هستند تولید شود. این خرده ها در محلول ضعیف سود سوزآور حل شده و محلولی چسبناک به نام ویسکوز تبدیل می شوند که رنگ و قوام آن شبیه عسل است. تا 2 ساعت خیس می شوند و ورقه های سلولز قلیایی تولید می شود. جهت خروج قلیای اضافه تحت فشار قرار میگیرند.

اکستروژن

برای تولید فیلامنت ریون، پس از زمان دهی محلول ویسکوز فیلتر می شود، سپس تحت خلاء قرار میگیرد تا هر گونه حباب هوا که موجب کاهش استحکام فیلامنت میشود را، حذف کند. سپس از طریق اسپینرت ها به داخل حمام اسید سولفوریک پمپ می شود که زانتات سلولز را منعقد می کند تا فیلامنت های سلولز 100% را تشکیل دهد. تغییرات زیاد و خواص مختلف ویسکوز مانند درخشندگی، استحکام، نرمی و میل به رنگرزی، در این مرحله با تغییر تکنیک و افزودن مواد خارجی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

خالص سازی

پس از اکسترود شدن، ویسکوز تازه تشکیل شده باید خالص و مستحکم شود. بنابراین با محلول رقیق سولفید سدیم به طور کامل شسته شده تا ناخالصی های گوگرد از بین برود. ممکن است برای از بین بردن زردی خفیف و تثبیت رنگ سفید آن سفید شود و سپس شستشوی نهایی داده شود.

برای دیدن مراحل تولید الیاف ویسکوز کلیپ زیر را مشاده فرمایید، محتوای این کلیپ شامل موارد زیر است:
  • ورقه های پالپ چوب
  • خرد کردن پالپ های چوب
  • حل کردن در آب و بدست آوردن مایع ویسکوز
  • مخلوط کردن با اسید و بدست آوردن دوباره الیاف تغییر فرم داده شده
  • بسته بندی الیاف ویسکوز

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/umcl

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *