الیاف نایلون و ویژگی‌های آن

نایلون جذب آب ندارد، این ویژگی باعث کاربرد در بسیاری از منسوجات می‌شود ولی در عین حال باعث ایجاد الکتریسیته ساکن در پارچه‌ نیز می‌شود.

نایلون یا پلی‌امیدها (PA) ترموپلاستیک‌های نیمه بلوری با عملکرد بالا و با ویژگی های فیزیکی و مکانیکی زیادی هستند که در بسیاری از کاربردهای صنعتی مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نایلون به دلیل اینکه اشکال مختلفی به خود می‌گیرد تحولی در صنعت نساجی و تولید پارچه ایجاد کرد. براساس مجله Fortune در سال 1940، استفاده از الیاف نایلون به عنوان پنجمین توسعه دهنده صنعت نساجی در 4000 سال اخیر شناخته شد. بقیه موارد توسعه‌دهنده این صنعت طبق مجله Fortune عبارتند از: پنبه مرسریزه شده، تولیدات انبوه با ماشین‌آلات مکانیکی، رنگزاهای مصنوعی و تولید الیاف ویسکوز.

در حیقیت نایلون به نوبه خود باعث تولید انبوهی از الیاف و نخ‌های پلاستیکی شد که منجر به پیشرفت صنعت نساجی شدند.

نحوه تولید:

سالانه 8 میلیون پوند نایلون در امریکا تولید می‌شود. نایلون به عنوان الیاف بشرساخت، بادوام، محکم و مقاوم در برابر سایش می‌باشد.

در سال 1939، شرکت DuPont برای اولین بار نایلون را تولید کرد که به عنوان اولین الیاف مصنوعی تولید شده در امریکا شناخته شد. در زمان جنگ جهانی دوم از الیاف نایلون برای تولید جوراب استفاده شد. اما بعد از جنگ نیز به ابریشم ترجیح داده شد و در بسیاری از جوراب‌بافی‌ها مورد استفاده قرارگرفت.

نایلون از پلیمر شناخته‌شده‌ای به نام پلی‌آمید ایجاد شده که این پلیمر نیز از موادی مثل کربن، اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن تشکیل شده است. در واقع چیپس‌های جامد این پلی‌آمیدها ذوب شده، به اسپینرت تزریق شده و شکل و ابعاد الیاف تعیین می‌شود سپس با سرد شدن الیاف، نخ‌های موردنیاز تولید می‌شود.

خصوصیات نایلون:

همانطور که گفته شد نایلون جذب آب ندارد که این ویژگی برای تولید بسیاری از منسوجات مناسب است اما این ویژگی باعث ایجاد الکتریسیته ساکن در پارچه نیز می‌شود.

خواص ظاهری و ویژگی‌های نایلون بسیار شبیه به ابریشم بوده و در جوراب بافی، بادبان، چتر نجات، بلوز، روپوش و چادر، لباس شنا، لباس زیر و حتی لاستیک اتومبیل استفاده می شود. نایلون بعد از فرایند تکسچرایزینگ به عنوان جایگزین نخ پشمی در فرش نیز کاربرد دارد.

خصوصیات الیاف و محصولات تولید شده از نایلون:

  • مقاومت در برابر سایش (ولی پرز می‌شود).
  • بسیار انعطاف پذیر (به حالت اولیه باز می گردد)
  • مقاوم در برابر چروک شدن
  • راحتی در شست و شو
  • خشک شدن سریع
  • روغن و چربی را جذب می‌کند.
  • معمولا برای بهبود خواص با پنبه یا پشم مخلوط می‌شود.

مطالب مرتبط:

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/x99p

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *