الیاف بشرساخته (مصنوعی):

درکنار الیاف پنبه و پشم، امروزه استفاده از الیاف بشرساخته یا الیاف مصنوعی رواج بسیاری پیدا کرده است. این الیاف می‌توانند به صورت صد در صد خالص و یا بصورت مخلوط‌های 50/50، 65/35 و… با الیاف دیگر مورد استفاده قرار گیرند.  ترکیب این الیاف با الیافی مانند پنبه و پشم باعث تولید نخ‌ها و پارچه‌هایی با کیفیت بالا و زیردست مناسب می‌شود.

لازم به ذکر است که تفاوت‌های مهمی بین الیاف سلولزی و الیاف بشرساخته(مصنوعی) وجود دارد. الیاف سلولزی مانند ویسکوز از پالپ چوب بدست می‌آیند درحالیکه الیاف مصنوعی(نایلون، اکریلیک، پلی‌استر، پلی‌پروپیلن) حاصل از انجام فرآیندهای شیمیایی بر روی پلیمرهای بدست آمده از نفت خام هستند.

در حالت کلی الیاف بشرساخته با سه روش خشک‌ریسی، تر ریسی و ذوب ریسی تولید می‌شوند. در فرآیند خشک ریسی محلول پلیمری از پمپ و رشته ساز عبور کرده و از تونل هواي گرم رد مي‌شود، حلال آن تبخير شده و الياف باقي مي ماند. به علت دشواري اين روش اغلب قيمت بيشتري دارد.. در روش تر ریسی مايع مخلوط حلالِ غير قابل تبخير و ماده اصلي الياف از يک پمپ و يک هم زن عبور مي‌کند سپس وارد رشته ساز شده و پس از عبور از استخر انعقاد با غلطک پيچيده مي‌شود. روش ذوب ریسی مربوط به اليافي است که تا يک درجه حرارتي مذاب شده و در صورت خنک شدن به حالت اوليه باز مي‌گردند. اليافي همچون نايلون و پلي‌استر از اين دسته الياف هستند که به آنها گرما نرم يا ترموپلاستيک مي گويند. روش کار به این صورت است که هواي خنک باعث می‌شود تا محلول مذابِ عبور کرده از رشته ساز، جامد و به حالت اول ولي رشته رشته در مي آورد. رشته‌های تولید شده تا ظرافت مورد نیاز کشیده شده و با طول مورد نیاز بریده می‌شوند. همچنین استفاده از اسپینرت مختلف می‌تواند سطح مقاطع مختلف‌ ایجاد کند. الیاف تولید شده می‌توانند مستقیم یا موج‌دار باشند و یا مثل الیاف پشم حجیم شوند و بصورت شفاف، نیمه مات و مات تولید شوند.

الیاف پلی‌آمید (نایلون)

این الیاف بادوام، مقاوم در برابر سایش بوده و کشش و الاستیسیته خوبی دارند، قابل شستشو بوده و سریعا خشک شده و ثبات ابعادی خوبی نیز برای پارچه ایجاد می‌کنند. نخ‌های تولید شده از این الیاف در لباس‌های ورزشی بخصوص لباس‌های شنا، جوراب‌های زنانه و شلوار استرچ  استفاده می‌شود.

 

الیاف پلی‌استر

این الیاف بیشتر به روش ذوب‌ریسی تولید شده و در موارد بسیاری کاربرد دارد. الیاف پلی‌استر خواص کششی خوبی دارند. این الیاف مقاومت خوبی در برابر نور خورشید و تغییرات آب و هوایی داشته و در برابر رطوبت نیز مقاومند. پارچه‌های تولید شده از الیاف پلی‌استر صد در صد مقاومت خوبی در برابر چروک شدن داشته و ثبات ابعادی خوبی دارد. ترکیب این الیاف با سلولز، پنبه و پشم بسیار کاربرد داشته و در پوشاک مانند شلوار، دامن، بلیز و… استفاده می‌شود.

 

الیاف اکریلیک

این الیاف توسط فرایند خشک‌ریسی و تر ریسی و به صورت موج‌دار تولید می‌شوند. این الیاف  حجیم بوده، رسانایی گرمایی پایینی داشته، ثبات ابعادی داشته و بسیار بادوام‌اند. نرمی و حجیم بودن این الیاف باعث شده در لباس‌های بافتنی کاربرد گسترده‌ای داشته باشند.  طبق آمار 75% از الیاف اکریلیک در پوشاک، 20% در منسوجات خانگی و 5% در صنعت استفاده می‌شود.

 

الیاف پلی‌پروپیلن

این الیاف به روش ذوب‌ریسی تولید شده و عمدتا بصورت فیلامنتی استفاده می‌شود. در واقع به دلیل مشکلات رنگرزی کمتر به صورت استیپل تولید می‌شوند. این الیاف در صنعت بی‌بافت بسیار مورد استفاده است چرا که چگالی کمتری داشته و می‌توانند گستره لایه‌ای بیشتری نسبت به سایر الیاف و با وزن کمتری ایجاد کنند. همچنین الیاف پلی‌پروپیلن در برابر مواد شیمیای و اشعه UV مقاومند.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/sthp

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *