ویسکوز

ویسکوز

ویسکوز چیست؟

پارچه ممکن است مصنوعی یا طبیعی و در انواع شکل ها، اندازه ها، وزن ها و سازه ها باشد. ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که ویسکوز چیست. شاید شما آنرا با نام ریون بهتر بشناسید.

ویسکوز یک اصطلاح عمومی برای الیاف بازسازی شده، ساخته شده از سلولز و به دست آمده توسط فرآیند ویسکوز است. به عنوان الیاف سلولز بازسازی شده نه واقعا طبیعی است (مانند پنبه، پشم یا ابریشم) و نه واقعا مصنوعی (مانند نایلون و یا پلی استر) – آن را در جایی بین این دو دسته جای میدهند.

ساختار الیاف ریون ویسکوز

ساختار الیاف ریون مصنوعی معمولاً از فیلامنت های صاف و غیر کشسانی تشکیل شده است. با این حال، فرآیندهای مختلف، مواد افزودنی و تکنیک های تکمیل می توانند ظاهر فیزیکی و ساختار الیاف را تغییر دهند.

شناسایی الیاف ریون ویسکوز

در تست سوزاندن، ریون بیشتر شبیه پنبه است. به سرعت شعله ور می شود، گاهی حتی سریعتر از پنبه، با شعله بزرگ، روشن و زرد می سوزد. ریون سوخته بویی شبیه کاغذ سوخته مانند پنبه دارد. خاکستر آن نیز مانند پنبه است: رنگ آن خاکستری روشن که به سرعت متلاشی می شود. در تست زیردست پارچه، تشخیص ریون دشوارتر است. فرآیندها متفاوت، تکنیک های اصلاح می تواند ریون را شبیه ابریشم، پنبه، پشم یا کتان کند. به طور کلی، ریون حس صاف ابریشم را دارد و  به دلیل صافی و نرمی فیلامنت ها ، لغزنده است و به دلیل عدم ارتجاعی الیاف، تقریباً شکننده هستند.

تست شکستن می تواند بین نخ های ریون، پنبه و کتان تفاوت قائل شود. به دلیل عدم ارتجاعیت، ریون تمایل به شکستن با الگوی شکستگی کوتاه و ناهموار دارد. تشخیص ریون درحالت خیس آسان تر است زیرا خیلی آسانتر شکسته میشود.

برخی از مشخصات ویسکوز

ویسکوز دارای ویژگی های خاصی است که باعث می شود در صنایع مختلف از آن استفاده کرده تا طیف گسترده ای از محصولات را ایجاد کنند.

برخی از ویژگی های سودمند ویسکوز عبارتند از:

  •  بسیار صاف است.
  •  حفظ رنگ عالی دارد.
  • بسیار جذب کننده.
  •  حرارت بدن را گیر نمی اندازد.
  • طراحی روی این پارچه خیلی خوب جواب میدهد.
  • ترکیب پذیر- خیلی خوب با دیگر الیاف ترکیب میشود.
  • تنفس پذیر
  • ارزان
  •  مستحکم
  •  سبک
  •  نرم و راحت

بعضی معایب ویسکوز:

  •  به راحتی چروک میشود.
  •  بعد از شستشو ممکن است آب برود.
  •  الیاف آن در هنگام خیسی ممکن است ضعیف شوند.
  • مستعد کپک زدن است.
  •  با قرار گرفتن در معرض نور از بین میرود.

* با کمی مراقبت در حین پوشیدن و شستشو میتوان این مشکلات را حذف کرد.

آیا ویسکوز پارچه ای پایدار است؟

برای اینکه ویسکوز را در مقابل شستشو و پوشیدن مکرر مقاوم کرد، بایستی از نظر شیمیایی اصلاح شود. با توجه به استفاده از مواد شیمیایی در تولید ویسکوز، از آنجایی که فن آوری تولید پارچه در حال پیشرفت میباشد، بسیاری از تولید کنندگان برای اطمینان از تولید تمیز، تلاش های قابل توجهی کرده اند.

ویسکوز دارای ویژگی های مطلوب بسیاری است که باعث می شود به طرق مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. به خاطر تطبیق پذیری منحصر به فرد ویسکوز، از آن در مد، صنعت پزشکی و مصارف روزمره در خانه استفاده می شود.

پارچه ویسکوز کجا تولید میشود؟

ویسکوز عمدتاً در کارخانه های بزرگ تولید می شود. فرآیند تولید ویسکوز بسیار پیچیده تر از آن است که در یک محیط کوچک تولید شود. برای تولید این پارچه نیاز به ده ها نوع مواد شیمیایی مختلف و ماشین آلات است. معمولا، ویسکوز در کارخانه‌های بزرگی که انواع دیگر منسوجات نیز تولید می‌شوند، تولید می‌شود. در گذشته، بیشتر پارچه ویسکوز در جهان در ایالات متحده و انگلستان تولید می شد، اکنون تولید این پارچه عمدتاً به خارج از این کشورها منتقل شده است. این روزها بیشتر ویسکوز در کشورهایی مانند هند، پاکستان، اندونزی و چین تولید می شود.

درکشورهای در حال توسعه، نیروی کار ارزان است و مقررات تولید وجود ندارد یا اجرا نمی شود. این عوامل به تولیدکنندگان ویسکوز این فرصت را می دهد که بدون نیاز به جذب سرمایه های بالا که جنبه ضروری فعالیت در کشورهای جهان اول است، سود بیشتری بدست آورند. در بسیاری از موارد، ویسکوز در همان کارخانه ای که در آن تولید شده یا در یک کارخانه مجاور به محصول نهایی ( پارچه) تبدیل می شود. با این حال، برخی از تولیدکنندگان ریون ممکن است ترجیح دهند محصول خام خود را به خارج از کشور ارسال کنند تا آن را به صورت لباس، منسوجات خانگی یا نوع دیگری از محصول تولید کنند.

قیمت ویسکوز

یکی از دلایلی که تولیدکنندگان نساجی پارچه ویسکوز تولید می کنند این است که تا حدودی ارزان تر از پنبه است. علت ارزانتر بودن ویسکوز به فرآیندهای تولیدی و محل تولید آن بستگی دارد. دلیل اقتصادی یکی از عوامل مهم تولید ویسکوز است. تولید ویسکوز قطعا ارزان‌تر از ابریشم است، اما ویسکوز از نظر کیفیت نسبت به ابریشم پایین‌تر است. مواد اولیه مورد استفاده برای تولید ویسکوز به طور قابل توجهی ارزان تر از پنبه خام یا الیاف ابریشم است. اما فرآیند تولید پارچه ویسکوز بسیار پیچیده تر از فرآیندی است که برای تولید پنبه یا ابریشم بکار میرود. بنابراین، در منطقه‌ای که ویسکوز تولید شود اگر هزینه‌های نیروی کار بسیار پایین باشد، هزینه تولید ویسکوز ارزان تر از پنبه خواهد بود. از دیدگاه مصرف کننده، پوشاک و کالاهای خانگی تولید شده از ویسکوز معمولاً از نظر قیمت با اقلام ساخته شده از پنبه برابر است. اما، اقلام ساخته شده از ویسکوز برای مصرف کنندگان به طور قابل توجهی ارزان تر از اقلام ساخته شده از ابریشم هستند.

تاثیر ویسکوز بر محیط زیست

از آنجایی که ویسکوز با موادی که منشا گیاهی دارد تولید می‌شود، ذاتاً آلاینده محیط زیست نیست. سلولز خود یک ماده طبیعی است که به طور طبیعی  در اکوسیستم بازیافت می شود. این واقعیت که ریون به عنوان یک الیاف نیمه مصنوعی در نظر گرفته می شود، بسیاری از مصرف کنندگان و صاحبان مشاغل را بر آن داشته است که ریون را از نظر پایداری و اثرات زیست محیطی برابر با پنبه بدانند.

بدلیل اینکه الیاف ویسکوز نیمه مصنوعی در نظر گرفته میشود، بسیاری از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ویسکوز را از نظر لحاظ اثرات زیست محیطی برابر با پنبه میدانند. اما، ویسکوز به سادگی از سلولز تشکیل نشده است. بلکه تعدادی از مواد شیمیایی سمی در فرآیند تولید ویسکوز بکار میروند، و پس از تکمیل فرآیند تولید، دفع کامل این مواد دشوار است. بنابراین، آب آلوده ای که در طول تولید ریون تولید می شود، از زمان گسترش این نوع الیاف، نگرانی اصلی بوده است. تولید پنبه یکی دیگر از فرآیندهای مضر برای محیط زیست است. مگر اینکه پنبه به صورت ارگانیک کشت و تولید شود، از تعدادی مواد شیمیایی برای تولید پنبه خام به الیاف نساجی استفاده می شود. اما، این مواد شیمیایی بخش اختیاری فرآیند تولید پنبه هستند. اگر تولیدکنندگان بخواهند پنبه را به گونه ای تولید کنند که برای محیط زیست مضر نباشد، می توان این مواد شیمیایی را جایگزین عوامل غیر سمی کرد.

اما، استفاده از مواد شیمیایی سمی بخش جدایی ناپذیر از فرآیند تولید ویسکوز است. برای مثال، تولید ویسکوز بدون استفاده از هیدروکسید سدیم که آب را آلوده می کند، غیرممکن است. دی سولفید کربن یکی دیگر از اجزای جدایی ناپذیر فرآیند تولید ویسکوز است، این ماده شیمیایی اثرات نامطلوبی بر انسان مانند نقایص مادرزادی، سرطان، بیماری های پوستی و بیماری های قلبی دارد. علاوه بر این، استخراج خمیر کاغذ حدود 70 درصد از یک درخت را هدر می دهد و باقیمانده مواد آلوده به مواد شیمیایی، معمولاً به طور بی رویه تخلیه می شود. با این حال، اکوسیستم در کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر منفی تولید ویسکوز قرار دارد. زندگی گیاهان و جانوران با تولید این پارچه آسیب می بیند و اکوسیستم انسان نیز آلوده می شود. علاوه بر این، تولید ویسکوز جنگل ها را به سرعت تخریب می کند.

 

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/u0i1

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *