اسم و مشخصات انواع پارچه (قسمت اول)

اسم و مشخصات انواع پارچه

اسم و مشخصات انواع پارچه

شاید هنگام خرید لباس یا پارچه به انواع نام‌های عجیب و غریب مانند ویسکوز، اشبالت، نوبوک و غیره برمی‌خورید که اغلب حتی خود فروشنده نیز تفاوت میان آنها را نمیداند. ما در اینجا مجموعه‌ای کامل از انواع پارچه را در اختیار شما نهاده ایم.

 

انواع پارچه

لاکرا یا الاستین:

اسپاندکس، لاکرا یا الاستین یک پارچه‌ی مصنوعی است که به خاصیت کشسانی فوق‌العاده‌اش شناخته می‌شود که از پلاستیک طبیعی محکمتر و بادوام‌تر است. از این پارچه در مواردی استفاده می‌شود که کشسانی، به خصوص برای راحتی مد نظر است. مانند کاربرد آن در لباس‌های ورزشی.

اسم و مشخصات انواع پارچه

پلی استر:

پلی استر کاملاً مصنوعی است. برای تولید این فرآورده از ترکیب دی متیل ترفتالات و منو اتیلن گلیکول و یا اسید ترفتالیک در مجاورت کاتالیست های مناسب، استفاده می شود.

پلیمر حاصل از ترکیب این دو ماده اولیه توسط پمپ از صفحات رشته ساز عبور داده می شود که تحت تاثیر هوای سرد به شکل لیف تبدیل می‌شوند.

اسم و مشخصات انواع پارچه

تریکو:

پارچه تریکو در جهت عرضی و طولی قابلیت کشش دارد. در تریکو بافی می توان لباس را با طراحی وسیع و فرم دلخواه  تهیه کرد مانند یقه،حلقه آستین و آستین.

اسم و مشخصات انواع پارچه

ویسکوز:

الیافی بر پایه‌ی طبیعی همچون پنبه و لینن میباشند که دارای ماهیت گیاهی هستند. تفاوت میان الیاف ویسکوز نسبت به پنبه و لینن نحوه‌ی ساخت این الیاف است. الیاف ویسکوز از خمیر کردن سلولوز تشکیل می‌شوند.

اسم و مشخصات انواع پارچه

لینن:

لینن به پارچه‌ی کنفی هم معروف است و از پارچه های مناسب فصل تابستان محسوب می‌شود.

مرغوب‌تربن نوع این پارچه از ۷۰ درصد پنبه، ۱۰ درصد پلی استر و ۲۰ درصد ویسکوز تهیه شده و بدترین نوع آن از ۵۰ درصد پنبه و ۵۰ درصد پلی استر، بدون ویسکوز است.

اسم و مشخصات انواع پارچه

نخی:

لباسهای پنبه‌ای در ایران نخی نام دارند. نخ پنبه‌ای از طریق بافندگی، به پارچه یا بافته های پنبه ای تبدیل می شود.

اسم و مشخصات انواع پارچه

لمه:

پارچه ای رنگارنگ و براق که از الیاف رنگی یا نخ‌های براق بافته شده است.

اسم و مشخصات انواع پارچه

موهر:

موی بعضی از نژادهای بز لطیف و با ارزش است . از بز نژاد آنقره ٬ سالیانه مقدار زیادی موی بلند و لطیف به دست می آید که موهر نامیده می شود . درازای تارهای موهر معمولا” میان ١٣ تا ٢٢ سانتیمتر و قطر آن ۵٠ تا ۶٠ میکرون است . هر چه قطر موهر کمتر باشد لطیفتر و گرانتر است و در بازارهای جهانی از بهترین پشمهای گوسفندان مرینوس نیز گرانبهاتر است .تارهای موهر خاصیت کشسانی مناسبی دارند از این رو پارچه های بافته شده از موهر کمتر چروک می شوند . امروزه در صنعت بافندگی از موهر خالص کمتر استفاده می شود . موهر را با پشم گوسفند ٬ مو و کرک بز و یا با کتان ٬ کنف ٬ پنبه و نیز با الیاف مصنوعی مانند نایلون و پرلون ٬ به نسبتهای معین درهم می کنند و با آن پارچه های گوناگون می بافند . تارهای موهر خاصیت رنگ پذیری خوبی دارند و رنگها را با درخشندگی شفافیت زیادنشان می دهند.

اسم و مشخصات انواع پارچه

جیر:

از پوست بز و گوساله تهیه می شود که طی فرایند خاصی و بوسیله وسایل خاصی رخ آن را پرداخت میکنند و سطح گوشتی را به صورت مخملی در می آورند. این پارچه ها بیشتر به عنوان آستر در داخل دیگر محصولات استفاده می گردد.

اسم و مشخصات انواع پارچه

جهت مطالعه سایر مقالات مرتبط با اسم و مشخصات انواع پارچه از لینک زیر استفاده نمایید:

سایتایران­یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

۰۳۱۳۵۵۶۸۱۰۰   

    iranyarn@ 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/5bjo

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *