الیاف طبیعی و آینده بازار منسوجات خانگی:

الیاف طبیعی و آینده بازار منسوجات خانگی

در قرن گذشته، الیاف مصنوعی بازار منسوجات خانگی را تسخیر کرده است.

برای هزاران سال، الیاف فقط از مواد طبیعی مانند پنبه، پشم، ابریشم و کتان ساخته می شد. همانطور که انسان‌ها از دنیای طبیعی دور شده‌اند، به همان نسبت بازار منسوجات خانگی را الیاف مصنوعی تسخیر کرده است.

دور شدن منسوجات از مواد طبیعی حدود 100 سال پیش آغاز شد و مردم شروع به جستجوی راه‌های جایگزین برای تامین منابع مورد نیاز کردند. پاسخ به این نیاز گسترده فقط با استفاده امکانات بی حد و مرزی که پارچه های مصنوعی ایجاد میکردند امکان پذیر بود.

جستجو برای مواد مصنوعی در سال 1935، زمانی که چندین دانشمند شیمی DuPont به رهبری والاس کاروترز، پلیمرهای مشتق شده از مواد پتروشیمی را سنتز کردند و نایلون 1 را برای اهداف تجاری تولید کردند. این کشف نقطه آغاز انقلاب منسوجات مصنوعی در جهان به شمار میرود. با تولید اولین جوراب نایلونی و روانه شدن آن در بازار،استقبال فوق العلاده ای از آن صورت گرفت.

الیاف مصنوعی از زمان کشف آن، به بهترین انتخاب برای تولید منسوجات تبدیل شده است. مواد مصنوعی اصلی مورد استفاده شامل پلی استر، ریون، اسپاندکس و نایلون است. به علت قیمت ارزان، تولید انبوه و آسان، مقاومت در برابر لکه شدن و نفوذ آب مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. هم اکنون 62 درصد از کل الیاف مورد مصرف در جهان الیاف مصنوعی است.

رایج ترین ماده مصنوعی پلی استر است که پیش بینی می شود رشد الیاف مصنوعی آینده را رهبری کند و تخمین زده می شود تا سال 20233 به 63 میلیون تن برسد.

اثرات زیست محیطی مواد مصنوعی

مواد مصنوعی اگرچه انتخاب ترجیحی تولیدکنندگان است، اما مشکل اصلی این است که سازگار با محیط زیست نیستند.

مواد مصنوعی از پلاستیکی ساخته می‌شوند که از نفت به دست می‌آید، بنابراین مستقیماً با سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای در ارتباط هستند. به منظور تولید این مواد، مقادیر زیادی ازمواد شیمیایی مورد نیاز است و زباله های سمی زیادی تولید میشود. پلی استر و نایلون هر دو اکسید نیتروژن تولید می کنند که 310 برابر مخرب تر از دی اکسید کربن برای محیط زیست است.

به دلیل ترکیب اصلی پلاستیکهای مصنوعی، الیاف آنها در محیط پایدار هستند و سال ها طول می کشد تا دچار تجزیه بیولوژیکی شوند. تجزیه نایلون 30 تا 40 سال طول می کشد، در حالی که لایکرا و پلی استر بیش از 500 سال طول می کشد تا تجزیه شوند.

هنگامی که این مواد در نهایت تجزیه می شوند، به میکروپلاستیک تبدیل می شوند که آنها را میکروفایبر می نامند. میکروفایبر به طریق مختلف بر محیط زیست تأثیر می گذارد و موجودات آبزی و خشکی و سلامت انسان را تهدید می کند. اکنون تخمین زده می شود که در حال حاضر 1.5 میلیون تریلیون میکروفایبر در اقیانوس ها وجود دارد.

الیاف مصنوعی را می توان به صورت شیمیایی یا مکانیکی بازیافت کرد. بازیافت مواد مصنوعی 35 تا 50 درصد انرژی کمتری نسبت به تولید از مواد دست اول مصرف میکند و 79 درصد کربن کمتری را در محیط زیست منتشر میکند. با این حال، اگرچه بازیافت ممکن است گزینه بهتری برای مواد مصنوعی به نظر برسد، اما همچنان خطرات زیست محیطی زیادی را ایجاد میکند.

منسوجات خانگی

منسوجات خانگی شامل منسوجات و پارچه هایی است که به عنوان بخشی از وسایل منزل استفاده می شود. منسوجات اساسی مانند روبالشی، پتو، حوله، رومیزی، فرش و موکت را میتوان به صورت طبیعی و مصنوعی تولید کرد.

منسوجات خانگی نقش بزرگی در خانه های مردم دارند. رنگ ها و پارچه های منسوجات می توانند فرهنگ ها، هویت ها، مذاهب، شخصیت ها، حالات و غیره را بیان کنند.

بر اساس آمارهای منتشر شده، صنعت جهانی منسوجات خانگی بسیار بزرگ است و پیش‌بینی می‌شود این بازار تا سال 2025 به 151.825 میلیارد دلار برسد. این بیانگر رشد 3.51 درصدی در سال‌های 2020 تا 2025 است. پیش‌بینی می‌شود که این افزایش ناشی از عواملی مانند بهبود استانداردهای زندگی و افزایش تعداد خانواده های تک نفره باشد.

متأسفانه استفاده از مواد مصنوعی در اثاثیه منزل نه تنها برای محیط زیست مضر هستند، بلکه اثرات منفی بر سلامت افراد نیز دارند. تحقیقات نشان داده است که اثاثیه مصنوعی، موجب قرار گرفتن بدن در معرض ترکیبات آلی نیمه فرار میشود، که از عوامل اصلی بیماری هایی مانند سرطان، اختلالات تولید مثل، آسیب به سیستم عصبی و اختلال در سیستم ایمنی شناخته شده است.

علاوه بر این، منسوجات مصنوعی خانگی علاوه بر قرار دادن افراد در معرض سموم، خطر آتش سوزی را افزایش می دهند. همچنین موجب افزایش آلرژی میشود و برای افرادی که دارای پوست حساس هستند مناسب نیست و باعث تحریک آن میشود.

تاثیر رنگرزی غیر طبیعی

همانطور که قبلا ذکر شد، رنگ می تواند نقش مهمی برای مصرف کنندگان داشته باشد. برای رنگرزی الیاف مصنوعی بیش از 10000 رنگ مختلف وجود دارد که 60 تا 70 درصد آنها را رنگ های آزو تشکیل میدهد. رنگهای آزو بزرگترین گروه رنگ های مصنوعی که سرطان زا است.

به علاوه رنگ‌های سمی نساجی یکی از عوامل اصلی تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی خاک، تخریب بستر آب ها ، گیاهان و جانوران محیط ‌زیست میشود. سه رودخانه در داکا، پایتخت بنگلادش، به دلیل پساب‌های آزاد شده توسط کارخانه‌های پوشاک اطراف، «از نظر بیولوژیکی مرده» اعلام شده‌اند.

رنگ‌های مصنوعی موجب مرگ میکروارگانیسم‌های خاک میشودو میزان بهروری کشاورزی را کاهش میدهد. به ویژه رنگ های آزو برای اکوسیستم بسیار مضر است.

بنابر آنچه گفته شد رنگ های طبیعی سازگار با محیط زیست هستند و از ورود سموم به اکوسیستم جلوگیری میکند.

رنگ‌های طبیعی رنگزاهایی هستند که از گیاهان، بی‌مهرگان یا مواد معدنی به دست می‌آیند. بازار جهانی رنگ های ارگانیک در حال افزایش است و پیش بینی می شود تا سال 2027 از مرز 5 میلیارد دلار عبور کند که از 3.2 میلیارد دلار در سال 2019 افزایش یافته است و تقاضا برای محصولات سازگار با محیط زیست باعث این رشد می شود.

بازار منسوجات خانگی در حال رشد است و با افزایش آگاهی عمومی از ویژگی های منسوجات طبیعی، تمایل به استفاده از محصولات ارگانیک رو به افزایش است.

الیاف طبیعی دوست دار با محیط زیست است. اکثر آنها زیست تخریب پذیر، جاذب رطوبت، تنفس پذیر، بادوام و به طور طبیعی دافع کپک و کثیفی هستند. همچنین این مواد و منسوجات طبیعی، دارای خواص ضد حساسیت و ضد باکتری طبیعی هستند که آنها را برای پوست های حساس یا مستعد آلرژی ایده آل می کند.

متداول ترین الیاف طبیعی از گیاهان شامل پنبه، کنف، کتان، جوت و زغال به دست می آید، در حالی که متداول ترین الیاف حیوانی شامل پشم، ترمه و ابریشم است. استفاده از این مواد انتخاب ارحج مصرف کنندگان در سال های اخیر است.

علاوه بر این الیاف طبیعی، دانشمندان و مبتکران در حال یافتن الیاف با منشا طبیعی برای آینده صنعت منسوجات خانگی هستند. در این مقاله به برخی از این موارد به دست آمده اشاره شده است.

  1. پوست میوه و سبزیجات

الیاف گیاهی به دست آمده از پوست میوه و سبزیجات در بازار نساجی به طور فزاینده ای محبوب می شوند. این الیاف که برای تولید موادی مانند چرم «وگان» استفاده می‌شود و کاملاً زیست تخریب‌پذیر هستند. این الیاف را میتوان از باقی ماننده گیاهان تولید کرد و از دفن آندر طبیعت جلوگیری کرد.

چرم گیاهی را می توان از آناناس، سیب، پرتقال، موز و غیره تهیه کرد و برای وسایل خانگی مانند نیمکت و صندلی مناسب است.

  1. پنبه ارگانیک

پنبه به عنوان یک الیاف طبیعی شناخته شده است. با این حال، پنبه ای که به طور معمول رشد می کند از بسیاری جهات دارای تاثیرات محیطی ناپایدار است. این امر به دلیل مصرف زیاد آب و آلودگی، تخریب خاک، انتشار گازهای گلخانه ای و استفاده از آفت کش ها و کودهای مضر است. اگر پنبه به روشی پایدار و با استفاده از مواد و روش‌هایی نوین رشد کند، پنبه ارگانیک  تولید میشود که الیاف طبیعی پایدار و فوق‌العاده است و بهترین گزینه برای تهیه روتختی و اثاثیه یا لوازم داخلی و مبلمان است. تولید پنبه ارگانیک موجب کاهش تأثیرسوء بر محیط زیست میشود.

  1. میسلیوم

میسلیوم شبکه ای از الیاف میکروسکوپی بلند است که در قسمت رویشی قارچ یا کلنی باکتریایی مانند قارچ رویش میکند و از انبوهی از شاخه های شاخه دار و بصورت نخی تشکیل شده است. میسلیوم ها مانند ریشه های گیاه یک شبکه ای زیرزمینی را در خاک تشکیل می دهند. این الیاف اخیرا توجه عده زیادی از پژوهشگران را به خود جلب کرده است.

میسلیوم قابلیت این را دارد که طور طبیعی به هر رنگی رنگ شود. پارچه ایجاد شده از میسلیوم دارای خواص غیر سمی، ضد آب و مقاوم در برابر آتش است و به عنوان یک پارچه برای پوشش کاناپه مورد استفاده قرار گرفته است.

  1. بامبو و جوت

بامبو و جوت از دیرباز مورد توجه مصرف کنندگان بوده است. جوت و بامبو الیاف طبیعی، سلولزی و زیست تخریب پذیر هستند. این الیاف عمدتاً در بخش های شرقی و شمال شرقی هند و بنگلادش کشت می شوند.از ویژگی بارز این الیاف تنفس پذیری و وزن سبک آن است. از این جهت برای تولید اثاثیه منزل، از جمله فرش و کف پوش ایده آل هستند. جوت و بامبو سریع رشد می کند و آلایندگی کمی دارند و الیاف طبیعی فوق العاده ای هستند که میتواند به عنوان بهترین جایگزین برای مواد مصنوعی باشد.

  1. Rattan & Wicker

راتان معمولا در وسایل حصیری استفاده می شود. بیش از 600 گونه مختلف از درخت تاک در جهان وجود دارد که به طور طبیعی در جنگل های بومی مناطق گرمسیری استرالیا، آسیا و آفریقا رشد میکند. الیاف حصیری برای دکوراسیون خانه بسیار عالی است. به دلیل داشتن خواصی مانند چکش خواری زیاد، دوام، انعطاف پذیری و جذابیت ظاهری، استفاده از حصیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. الیاف حصیری بسته به گونه و زمان برداشت از نظر طول و عرض با هم متفاوت هستند. محصولات تولید شده از الیاف حصیری، سبک و در عین حال مستحکم است و برای وسایلی که اغلب جابجا می شوند مانند مبلمان ایوان و پاسیو مناسب است.

  1. سیسال

الیاف سیسال از یک گیاه به نام آگاو سیسالانا با برگ های بزرگ و نوک خاردار است که عمدتأ در مکزیک و آمریکای مرکزی روییده میشود. گیاه سیسال بسیار مقاوم است و در آب و هوای گرم و مناطق خشک رشد میکند. این الیاف به دلیل استحکام، دوام، قابلیت کشش و مقاومت بسیار برای تولید منسوجات خانگی ایده آل است. مخصوصا در منسوجاتی مانند فرش و موکت به صورت عمده مصرف میشود.

  1. ابریشم آهیمسا(Ahimsa)

اگرچه ابریشم سنتی از کرم ابریشم حاصل میشود، اما پیامدهای اخلاقی در مورد چگونگی به دست آوردن ابریشم وجود دارد. ابریشم آشتی یا ابریشم آهیمسا به ابریشمی اطلاق می شود که بدون آسیب رساندن یا کشتن کرم ابریشم، تولید شود. این نوع ابریشم که عمدتاً در هند تولید می شود به دلیل خارج شدن پروانه از پیله، به تکه های کوچکتری تقسیم میشود و از طریق بازکردن ابریشم از پیله حاصل میشود و طبیعتا نسبت به ابریشم تهیه شده به روش سنتی از صافی کمتری برخوردار است. اما یکی از گزینه های ایده آل برای استفاده در منسوجات خانگی مانند ملحفه، اثاثیه یا لوازم داخلی و پرده است.

  1. کتان (کتانی)

یکی از قدیمی ترین منسوجات شناخته شده در جهان، الیاف کتان است. این الیاف طبیعی از ساقه گیاه کتان یا بذر کتان تولید میشود. بذر کتان در حال حاضر در حدود 12 میلیون هکتار در سطح جهان تولید می شود که بزرگترین مناطق تولید آن در قزاقستان، روسیه، کانادا و چین قرار دارد. .

تغییر رفتار مصرف‌کننده همراه با مسئولیت‌پذیری تولیدکننده ها میتواند در آینده روند استفاده از مواد اولیه را در صنعت نساجی تغییر دهد. دانشمندان و مبتکران به طور مداوم به دنبال و کشف راه‌های جدیدی برای ساخت موادی هستند که به انسان اجازه می‌دهد زندگی سبزتر و هماهنگ‌تری با طبیعت داشته باشد.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/rzt3

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *