اصول رنگرزی در ماشین جت

اصول رنگرزی در ماشین جت

رنگرزی پلی استر خالص یا قسمت پلی استر از پارچه های مخلوط پلی استر در جهت با حرارت 130 درجه جهت آشنایی با رنگرزی پارچه های پلیاستر خالص یا قسمت پلی استر از پارچه های مخلوط پلی استر باید به نکته زیر توجه داشت:

1 )مشخص کردن درصد پارچه های مخلوط پلی استر سلولز

برای تعیین درصد پارچه های پلی استر سلولز (پلی استر پنبه یا پلی استر ویسکوز) قسمت سلولزی کاال را در اسید سولفوریک 70 درصد به مدت 20 دقیقه حل میکنیم و سپس وزن قسمت باقیمانده را که پلی استر است با ترازو اندازه میگیریم.
محاسبه
مقدار 3 گرم از پارچه مخلوط پلی استر سلولز را در محلول 70 درصد اسید سولفوریک سرد قرار داده و مدت 20 دقیقه به هم زده و بعد از حل شدن قسمت سولوزی کالا، آن را شستشو داده و خنثی و خشک میکنیم و وزن آن را اندازه میگیریم. مقدار 2/1 گرم کالا باقی میماند که این مقدار پلی استر خالص است و درصد آن به شرح زیر تعیین میگردد:

پس درصد پلی استر سلولز ما 70/30 است یعنی 70 درصد کالا پلی استر و 30 درصد آن کالای سلولزی است.

2 )انتخاب رنگ
برای کالای پلی استر از رنگهای دیسپرس مناسب رنگرزیHT استفاده میشود که در کاتالوگ های سازندگان رنگ مشخص می شود و برای قسمت سلولزی کالا میتوان از رنگ های زیر استفاده نمود:

  • رنگهای راکتیو
  • رنگهای مستقیم
  • رنگهای گوگردی
  •  رنگهای خمی

انتخاب نوع رنگ بستگی به مصرف نهایی پارچه و شید دریافتی دارد مثلا اگر پارچه در برابر کلر ثبات داشته باشد از رنگهای خمی استفاده می شود.

3 )محاسبه رنگ مواد

رنگ مواد یا بر اساس وزن کالا به صورت درصد نسبت به وزن پارچه محاسبه شده یا براساس گرم بر لیتر بر اساس حجم آب حمام یا ماشین رنگرزی که معموال در ماشین های رنگرزی ظرفیت حجم آب و کالا مشخص می باشد. مثلا اگر یک جت ظرفیت 200 کیلو پارچه و 2000 لیتر آب داشته باشد، نسبت آب یا L:R را 1:10 میگویند و آب 10 برابر وزن پارچه است.

4 )رنگ همانندی یا نمونه گیری

نمونه رنگی پارچه مخلوط پلی استر سلولز (رنگ قرمز) به رنگرزی داده شده که مقدار 2000 کیلو از آن مورد نیاز است. مراحل زیر باید طی شود:

  1. درصد پارچه تعیین شود (70 درصد پلی استر و 30 درصد ویسکوز است)
  2.  نوع رنگ دیسپرز از کاتالوگ انتخاب شود مثال برای پلی استر خالص 4 درصد رنگ قرمز نیاز است.
  3.  نوع رنگ برای قسمت ویسکوز انتخاب شود مثال 2 درصد رنگ مستقیم مورد نیاز است.

5 )تنظیم نسخه رنگرزی

در پارچه های مخلوط پلی استر سلولز تنظیم نسخه اهمیت خاصی دارد، چون باید قدرت رنگی قسمت پلی استر و قسمت سلولز مشخص شوند. به عنوان مثال؛ برای رنگرزی 4 درصد فاز پلی استر پارچه مخلوط پلی استر سلولز 70/30 چون 70 درصد پارچه پلی استر است، باید 2/8 درصد رنگ دیسپرز و برای رنگرزی 2 درصد فاز سلولز چون 30 درصد وزن پارچه سلولزی است، باید 0/6 درصد رنگ مستقیم استفاده کرد.

6 )روش رنگرزی به طور کلی

برای رنگرزی روشهای زیر وجود دارد:
الف) روش دو حمامی که اول قسمت پلی استر در جت با رنگ دیسپرس در حرارت 130 درجه رنگرزی و ریداکشن کلیر میشود و قسمت سلولز نیز در یکی از ماشینهای زیر رنگرزی میشود:

  1. ژیگر
  2. پدبچ
  3. فوالرد

رنگهای مصرفی برای قسمت سلولزی به شرح زیر میباشد:

  1. مستقیم
  2. راکتیو
  3. گوگردی
  4. خمی

7 )رنگرزی پلی استر خالص

رنگرزی پلی استر خالص و یا قسمت پلی استر از پارچه های مخلوط پلی استر سلولز در جت در حرارت 130 درجه برای این کار اول نسخه رنگرزی به شرح تهیه میشود:

نسخه رنگرزی یعنی میزان رنگ و مواد مورد نیاز با مقدار درصد یا گرم در لیتر مورد نیاز با توجه به مقدار وزن پارچه و حجم آب. برای مثال برای رنگرزی 2 درصد فاز پلی استر 300 کیلوگرم پارچه مخلوط پلی استر سلولز با حجم آب 3000 لیتر، مقدار رنگ و مواد مورد نیاز به شرح زیر محاسبه میشود:

محاسبه رنگ

محاسبه دیسپرز کننده

محاسبه اسید استیک
محاسبه اسید استیک با محاسبه دیسپرسکننده یکی است و مقدار مصرف آن هم 3 کیلوگرم است.
منحنی رنگرزی
منحنی رنگرزی مشخصکننده جزئیات عملیات رنگرزی است، یعنی رنگرزی در چه دمایی شروع میشود و مواد در چه زمان مورد استفاده قرار گرفته و به حمام اضافه میشوند و در طول چه مدتی.

نمونه یک منحنی رنگرزی

همچنین میتوان در صورت نیاز به شرح زیر عملیات ری داکشن کلیر را انجام داد: در زمانی که فاز سلولزی کالا با رنگهای خمی رنگرزی میشود، نیازی به عملیات ری داکشن کلیر نیست.

8)روش یک حمامی رنگ مشکی

روی پارچه های مخلوط پلی استر سلولز با رنگهای دیسپرس و مستقیم در حرارت 130 درجه

نسخه رنگرزی:

منحنی رنگرزی:

  1. شستشوی سرد
  2. یک درصد فیکسه کننده در حرارت 40 درجه به مدت 15 دقیقه
  3. شستشوی سرد

“صابر رشتاک مدرس رشته شیمی نساجی”

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/bk60

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *