آنچه درباره الیاف کنف باید بدانیم

الیاف کنف

کنف یکی از بهترین الیاف طبیعی سلولزی است که مزایای آن بر هیچکس پوشیده نیست. کنف یک لیف بسیار سازگار با محیط زیست، محکم و بادوام است. همچنین این الیاف جاذب آب هستند و دارای خواص ضد میکروبی طبیعی است و مقاومت زیادی در برابر اشعه ماوراء بنفش از خود نشان میدهد.

چین و اروپا در حال حاضر بازارهای صنعتی کنف را ایجاد کرده اند. بسته به کاربرد نهایی گیاه، انواع مختلفی از الیاف کنف وجود دارد. از این گیاه برای مواد غذایی، کانابیدادیول (CBD) و استفاده در منسوجات نساجی پرورش داده میشود.

کنف کشت شده برای مصرف CBD، ماری جوانا یا مواد غذایی به گونه ای کشت می شود که تا حد امکان برگ زا باشد. هر چه تعداد شاخه ها بیشتر باشد امکان رویش گیاه و جوانه گل ها افزایش یافته و فضای لازم برای رشد برگ ها را فراهم میکند.

در مواردی که ظرافت الیاف دارای اهمیت زیادی نیست مانند منسوجات بی بافت و کامپوزیت های مورد مصرف در محصولات ساختمانی و ژئوتکستایل میتوان از ساقه کنف دانه ای استفاده کرد.

کارپنتر گفت: “در مواردی که ظرافت الیاف مورد توجه قرار نمی گیرد، می توان از ساقه کنف دانه ای استفاده کرد.” کاربردها ممکن است شامل منسوجات نبافته و کامپوزیت برای محصولات ساختمانی و ژئوتکستایل باشد. از آنجایی که ساقه برای تحمل وزن گل و سپس خود دانه بالغ شده است، الیاف برای تحمل وزن بالای ساقه سفت تر و ضخیم تر می شوند.

به منظور کاشت و پرورش کنف مورد استفاده در منسوجات نساجی باید دانه ها بسیار بسیار نزدیک هم کاشته شود، با این رویکرد گیاه با شاخه های بلند و نازک رشد میکند.

گیاه کنف به سرعت رشد میکند به صورتی که ساقه آن میتواند در عرض 14 روز به 10 اینچ برسد.

این گیاه در مناطق خاصی از جهان نظیر بنگلادش، هندوستان، چین، پاکستان و تایلند از طریق کاشت بذر تولید می شود و وابسته به منطقه پرورش گیاه، محصول نهایی دارای خواص گوناگون است.

هنگامی که گیاه آماده گلدهی شد، قبل از سخت شدن بیش از اندازه برای کاربردهای نساجی، از مزارع چیده میشود و ساقه ها روی زمین قرار داده میشود. به این ترتیب طی یک فرآیند طبیعی باکتری ها شروع به تجزیه پکتین میکنند. پکتین ماده صمغی است که الیاف را به قسمت چوبی مرکزی و ساقه متصل میکند.

این پروسه در شکل قابل مشاهده است.

در مرحله بعد الیاف از ساقه ها جدا شده و عدل بندی میشود. سپس طی فرآیند فیزیکی الیاف لایه لایه شده و آماده صمغ زدایی میگردد تا لیگنین الیاف جدا شود. استخراج لیگنین به الیاف اجازه باز شدن و آزاد شدن طی مراحل بعدی را میدهد.

از چپ به راست:

  1. الیاف کنف
  2. الیاف کنف تصفیه شده Bast
  3. الیاف کنف کاملا صمغ زدایی شده یا به اصطلاح پنبه ای شده

همچنین الیاف کنف را میتوان به صورت مخلوط با الیاف دیگر رسید و در صنعت مورد استفاده قرار داد.

در شکل نمونه فیتیله مخلوط با الیاف پنبه در دستگاه کشش نشان داده شده است.

از الیاف کنف برای تهیه محصولاتی چون کاغذ، گونی، چتانی و پارچه های کنفی استفاده میشود.

همچنین در تولیدفرش و زیرفرشی، ساخت لوازم خانگی، پوشاک وکفش نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/tzc1

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *