الیاف هالو(Hollow)

الیاف هالو

الیاف پلی استر هالو (Hollow) یا درون خالی با توجه به مشخصات و خصوصیات ویژه خود در بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

الیاف هالو گونه ای از الیاف مصنوعی است که به دلیل فنری بودن دارای خاصیت برگشت پذیری بسیار بالایی است. همچین این الیاف قابلیت حبس هوا را درون فضای داخلی خود دارند و به همین علت حجیم هست.

این الیاف در دو نوع توپی و حلاجی شده در بازار عرضه میشود.الیاف توپی متراکم تر است و خاصیت برگشت پذیری بهتری دارد. الیاف هالو حلاجی شده نسبت به الیاف توپی پرحجم تر و پفکی تر است که با استفاده از دستگاه های حلاجی مخصوص تولید میشود.

به دلیل ویژگی هایی که ذکر شد استفاده از این الیاف بهترین انتخاب برای صنایع پرکن نظیر تشک، بالشت، کالای خواب و مبلمان و … است.

روشهای تولید الیاف هالو:

این الیاف طی فرایند ذوب ریسی گرانول پلی استرتولید میشود. برای ایجاد سطح مقطع مورد نظر میتوان از رشته سازها با شکل روزنه های مختلف استفاده کرد. با توجه به فرم روزنه های رشته‌ساز، ممکن است لیف میان‌تهی یک و یا چند منفذ در سطح مقطع خود داشته باشد. سطح مقطع این نوع لیف، ممکن است مدور و یا غیرمدور باشد.همچنین میتوان این الیاف را از طریق تزریق گازCO2 در حین فرآیند ریسندگی تولید کرد که بیشتر برای تولید الیاف ویسکوز این روش استفاده میشود.

پس از فرآیند ذوب ریسی و کشش الیاف، میتوان آنها را در طول دلخواه برش داد.

مواد اولیه الیاف هالو:

این الیاف در دو گرید ریسایکل و ویرجین در بازار وجود دارد:

الیاف ریسایکل: از مواد اولیه بازیافتی نظیر بطری های یکبار مصرف(PET) تولید میشود. این مواد پس از شست و شو و ضدعفونی شدن به اکسترودر تزریق شده و طی فرآیند ذوب ریسی الیاف ریسایکل تولید میشود. استفاده از مواد اولیه بازیافتی علاوه بر اینکه به حفظ محیط زیست کمک میکند و میزان مواد مضر در طبیعت را کاهش میدهد، قیمت مناسب تری نیز دارد.

الیاف هالو ویرجین: از ماده اولیه‌ی گرانول پالایشگاهی و خالص تولید میشود.این الیاف بسیار شفاف و سفید رنگ هست و کیفیت بهتری نسبت به ریسایکل دارد. رطوبت موجود در گرانول پالایشگاه کم و میزان پارگی الیاف نیز کمتر است که موجب افزایش راندمان خط تولید میشود. همچین نیاز به ضد عفونی مواد نیز ندارد. به تبع قیمت الیاف ویرجین نسبت به ریسایکل بیشتر است.

در تولید الیاف هالو میتوان به آن روغن سیلیکون اضافه کرد. این روغن سبب افزایش نرمی و شفافیت الیاف میشود. همچنین خاصیت ارتجاعی و برگشت پذیری محصول نهایی را افزایش میدهد.

در حال حاضر الیاف هالو در دو نوع سیلیکون دار و بدون سیلیکون در بازار عرضه میشود.

الیاف هالو وابسته به نوع مصرف نهایی در نمرات 2-7-10-15-17-20-25 دنیر و در کات های32-51-64 میلی متری تولید میشود.

خصوصیات الیاف هالو:

  1. عایق دما
  2. مقاوم در برابر رطوبت و مواد شیمیایی
  3. قابل شست و شو است و آلودگی به راحتی از آن جدا میشود
  4. آنتی آلرژی و ضد باکتری
  5. مقاوم در برابر حرارت

موارد استفاده:

  1. صنعت کالای خواب
  2. صنعت مبلمان سازی
  3. صنعت عروسک سازی
  4. صنعت پوشاک و البسه زمستانی
  5. صنعت لایی سازی

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/e6e9

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *