تفاوت نخ های پلی استر فیلامنت

نخ های فيلامنت پلی استر با توجه به ميزان کشش نخ و نحوه توليد الياف پلي استر به صورت زیر دسته بندی می شود:

نخ های POY:

این نوع نخ، نخ نیمه آرایش یافته است که از ذوب  گرانول های پلی استر تولید میشود. نخ پلي استر POY، با نظم بخشي به رشته های الیاف با سرعت ٢٨٠٠ تا ٤٢٠٠ متر در دقيقه توليد مي شود. این نخ ها دارای درجه تبلور بالايي نمي باشد و نظم کلي در آنها در حدي مي باشد که نگهداري انها برای چندین ماه بدون ترد و شکننده شدن و همچنین تغییر شکل بوبین ممکن باشد.

نخ های FDY:

با انجام فرآیندهای خاص نظیر کشش و حرارت روی نخ  POY، محصولی تحت عنوان نخ FDY تولید می شود . نخ FDY به نخی اطلاق می شود که تحت  انجام عملیات حرارتی و کششی، نخ به طور کامل آرایش یافته می شود. بیشترین کاربرد آنها در صنعت بافندگی حلقوی می باشد.

نخ هایDTY:

نخ تکسچره شده، با استفاده از مواد اولیه POY با شفافیت نیمه مات و براق است که به روش تکسچرایزینگ به روش تاب مجازی تولید می شود. رنج نمره نخهای تولیدی 75 تا 450 دنیر با تعداد فیلامنت 36 تا192 است. میتوان این نوع نخ ها را بصورت ساده و اینتر مینگل و با درجه تثبیت مختلف به صورت ست و استرچ تولید می شود.

مصرف این نخ ها در پوشاک از جمله پیراهنی، ملحفه ای، پرده ای، رومبلی، پتویی، روفرشی، سجاده، روکش صندلی های خودرو، روکش صندلی اداری و غیره می باشد.

نخ های استرچ :

نخ های استرچ دارای خاصیت فنریت بالایی می باشد. این نخ در لباس به اصطلاح چسبان مثل جوراب مورد استفاده قرار می گیرد.

نخ های ست :

نخ های ست از خاصیت فنریت کمتری برخوردار می باشد و بیشتر در منسوجاتی مثل شلوار و کت و غیره استفاده می شود.

نخ های ATY:

این نوع نخ ها بوسیله هوای فشرده تکسچره میشود که با هدف مشابه سازی خصوصیات ظاهری نخ پلی استر با انواع نخ های ریسیده پنبه، پشم و آکریلیک، تولید می شود.حدود نمره این نخها 200 تا 3000 دنیر است و قابلیت تولید در انواع افکت ها و براقیت ها را دارد. همچنین می تواند تنوع وسیعی از رنگ ها را در برگیرد.

نخ هایATY خاص نخ های تار، پود و خواب فرش با استحکام بالا، جمع شدگی بالا و پایین، فنسی و لایکرادار می باشند که در مصارف صنعتی، پارچه تریکو ، فرش ماشینی، پتوی مسافرتی، پرده های اسپرت و فانتزی، چادر های صنعتی، روکش صندلی، ژئوتکستایل، شلنگ و … استفاده می شوند.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/dekg

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *