10 نکته راجع به صنعت نساجی که نمیدانستید

نساجی

10 نکته راجع به صنعت نساجی که نمیدانستید:

 1.پنبه مهم ترین الیاف طبیعی در جهان است.

یک لباس از کمد خود بردارید و به داخل آن نگاه کنید چه چیزی میبینید؟ جدا از اطلاعاتی که راجع به سایز و طریقه نگهداری از آن هست همچنین نوشته شده از چه چیزی ساخته شده است. لباس، حوله، ملحفه، دستمال، پشتی و بقیه چیزها معمولا از 2 نوع الیاف تشکیل می شوند: طبیعی و مصنوعی. پنبه یکی مهم ترین و پرکاربرد ترین الیاف طبیعی در جهان است. پنبه یک لیف نرم، لطیف، محکم و سفید رنگ است که کاربرد بسیار زیادی در صنعت نساجی دارد.

2. استفاده از مصالح و روش های بازیافتی بی ضرر و دوستار طبیعت از جدید ترین ترند ها در این صنعت هستند.

ترند ها به جامعه ها دیکته می کنند که چه چیزی خوب و چه چیزی بد است چه چیزی پایدار است و چه چیزی زود از میان می رود.  معمولا هر 6 ماه یکبار عوض میشوند و تاثیر زیادی روی صنعت نساجی دارند.فست فشن یا مد سریع چیزی است که باعث می شوند مردم هر لباس را فقط برای یک فصل استفاده کنند و بعد آن را دور بیندازند که ضررهای بسیار شدیدی به سیاره ما میزند. تولید این حجم زیاد از لباس به معنی آلودگی شدید محیط زندگی ما می باشد.به همین دلیل یک سری از شرکت ها تصمیم گرفتند روی الیاف گیاهی و کم ضرر و بی ضرر سرمایه گزاری کنند که به محیط زیست کمک کند و ضرری به آن نرساند.

3.بنگلادش حقوق بسیار کمی را به کارگران صنعت نساجی میدهد.

بنگلادش در میان بقیه کشور های غربی همچنان در حال پیشرفت است. آنها با مشکلاتی مثل احترام به حقوق اولیه هر انسان و پرداخت دستمزد مناسب دست و پنجه نرم می کنند. از آنجایی که مردم فقیری دارد آنها حاضرند با کمترین دستمزد در روز کار کنند به همین دلیل برند های بزرگی مثل زارا و اچ اند ام اقدام به تاسیس کارخانه در این کشور کرده اند.خرید مصالح بی کیفیت و ارزان و داشتن نیروی کار ارزان راه حل های اصلی نگه داشتن پایین قیمت ها و رونق فست فشن هستند. تقریبا می توان گفت تنها شغل در دسترس در بنگلادش کار در صنعت نساجی می باشد به همین دلیل حق انتخابی برای افراد برای گرفتن حق و حقوق خودشان وجود ندارد.

4.در حال حاضر صنعت نساجی 3 تریلیون دلار ارزش دارد.

تاکنون هیچ بیلیونر یا صنعتی حتی نتوانسته به این رغم نزدیک بشود.از آنجایی که نساجی بسیار گسترده است تعجبی ندارد که این صنعت جزو موفق ترین صنایع در جهان در کنار صنعت غذا و بنزین می باشد. در حال حاضر ارزش صنعت نساجی 3 تریلیون دلار تخمین زده می شود و هر سال 80 میلیارد پوشاک در سراسر جهان تولید می کنند و همچنین چیزی حدود 75 میلیون نفر را در سراسر جهان استخدام میکنند. در این صنعت شرکت نایک جزو بزرگ ترین صادر کنندگان یعنی دومین در جهان با بیش از 30میلیارد دلار در سال می باشد.

5.نساجی ششمین صنعت آلاینده در جهان است.(2022)

روندی که یک الیاف طبیعی یا مصنوعی طی می کند بسیار طولانی است و با پروسه های شیمیائی بسیاری نیز رو به رو می شود. از مواد خام تا لباس و کفش راه طولانی هست که بیشتر مردم به دانستن آن اهمیتی نمی دهند. الیاف باید رنگ،کشیده و له شوند و با مقدار مختلف و زیادی از مواد شیمیایی تماس داشته باشند و در بعضی مواقع چسب یا اسپری کاری شوند تا به شکل، طرح یا حالت مورد نظر برسند. تمامی این مواد شیمیائی باعث آلودگی آب و هوا می شوند.

6.ایالت متحده بزرگ ترین وارد کننده پوشاک در جهان است.

ایالت متحده  نزدیک به 50% پوشاک را از چین وارد می کند و مابقی آن را ز کشور های در حال توسعه  مانند بنگلادش یا هند وارد میکند. آمریکا یکی از بزرگ ترین مصرف کننده مد و فشن در دنیا می باشد. بطور میانگین، هر فرد آمریکایی نزدیک به 1700 دلار را در سال خرج خرید لباس می کند همچنین زنان در سنین 45 تا 54 فقط 7930 دلار را خرج خرید لباس می کنند.

7.گران ترین پارچه در جهان پشم ویکونیا است.

پنبه یکی از پر مصرف ترین پارچه در دنیا است. چرم، کشمیر، خز و الیاف مصنوعی هم به شدت مورد استفاده قرار می گیرند. گران ترین نوع پارچه در جهان خز می باشد مخصوصا خز به دست آمده از حیوانات عجیب و غریب.

اما گران ترین پارچه متعلق به چیست؟ پشم؛

پشم بز ویکونیا که در دشت های جنوب آمریکا، بولیویا، ارژانتین، شیلی و پرو وجود دارد. دلیل گرانی این پشم نایاب بودن و سخت به دست آمدن آن می باشد زیرا فقط 3سال یکبار می توان از این حیوان پشم گرفت. هزینه این پارچه از 1800 تا 30000 دلار برای هر 30.48 سانتی متر می باشد. یکی دیگر از دلیل گران بودن این پارچه این می باشد که این حیوان در اصارت به خود گرسنگی می دهد پس پرورش آن نیز بی فایده و غیرممکن است.

8.قاچاق،دزدی و عرضه کالای بی کیفیت باعث ضرر های بسیار به این صنعت می شود.

این مشکل با وجود مقادیر زیادی از پارچه و منسوجات که از کشور چین مخصوصا با قیمت بسیار پایین وارد می شوند برای صنعت نساجی بسیار مضر می باشد. قاچاق نه تنها به اقتصاد محلی آسیب میرساند بلکه می تواند سلامت انسان را نیز بخاطر مواد شیمیائی استفاده شده به خطر بیاندازد. گوانا یکی از کشور هایی است که با این مشکل مواجه است سالانه 115 میلیون دلار را بخاطر قاچاق نساجی از دست می دهد.

9.چین بزرگ ترین تولید کننده منسوجات در جهان است (آلمان دوم است) 2022

همیشه در تمامی جهان کشوری هست که نیاز کل جهان در هر چیزی مانند غذا، لباس، وسایل الکتریکی یا منابع طبیعی را برطرف می کند.در صنعت نساجی چین رهبر جهان است که انواع مختلف مصارف نساجی را به اقصی نقاط جهان صادر میکند.

10.ایالت متحده بزرگترین تولیدکننده زباله در جهان است.

تحقیقات نشان می دهند به طور میانگین هر شهروند آمریکایی سالانه 36.28 کیلوگرم لباس های استفاده شده خود را دور می اندازد. هزینه دور انداختن هر تن از این زباله ها 45 دلار می باشد. زباله های نساجی حداقل 1000سال طول می کشد تا تجزیه شوند. تنها راه مفید این است که لباس هایی که نمیخواهیم را به خیریه اهدا کنیم. برند هایی مثلا اچ اند ام کمپین های ضد اصراف راه انداخته اند و از مردم میخواهد لباس هایی که دیگر استفاده نمی کنند را به آنها بدهد تا آنها را بازیافت کنند.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/vizj

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *