منسوجات هوشمند چیست؟

منسوجات هوشمند

از آنجایی که پارچه های هوشمند یک فناوری جدید است، بسیاری از مردم از کارایی آنها آگاه نیستند. منسوجات هوشمند مزیت بیشتری نسبت به پارچه های معمولی برای مصرف کنندگان فراهم می کند و با محیط خود سازگار می شوند.

این پارچه‌ها ترکیبی از الیاف و پلیمرهای طبیعی و مصنوعی هستند که از طریق تکنیک‌های مختلفی ساخته می‌شوند، محبوب‌ترین آن‌ها بافته شده و کشباف است. هر ترکیبی از این پارچه ها برای هدفی متفاوت ساخته شدند  که برای یک آب و هوا و یا عملکرد خاص استفاده می شود. اما از آنجایی که این پارچه پایه ی بسیاری از محصولات دیگر است، منطقی است که ببینیم چگونه می توان کاربرد آن را افزایش داد.

به عنوان مثال، لباس‌های نخی و کتان برای محیط‌های گرم مناسب می باشد زیرا قابلیت تنفس دارند و سبک هستند. با این حال، جریان هوایی که باعث میشود این نوع لباس شما را خنک نگه دارد، در دماهای سردتر مشکل ایجاد می کند و آزار دهنده است.

منسوجات هوشمند این مشکل را حل میکند. این پارچه ها می توانند بر اساس هر ساختاری طراحی یا محرک های خارجی سازگار شوند. پارچه ای را تصور کنید که می تواند به تغییر دما پاسخ دهد و به شما احساس راحتی بدهد. همچنین پارچه‌های هوشمند فرهنگ پایدارتری ایجاد می‌کنند و با توجه به قابلیت های آن، محصول کمتری مورد نیاز است که باعث کاهش تولید ضایعات نیز میشود.

کاربرد منسوجات هوشمند:

منسوجات هوشمند به طور کلی به یکی از دو دسته زیر تعلق دارند:

زیبایی شناسی: پارچه های هوشمند در صنعت مد ظهور کرده است. منسوجات هوشمند می توانند روشن شوند و تغییر رنگ دهند، یک عنصر تعاملی داشته باشند یا با محیط خود تغییر کنند. طراحان مد قبلاً از فناوری جدید استفاده کرده اند و خطوط کاملی را از منسوجات هوشمند ایجاد کرده اند. این دسته همچنین عناصر دکور و طراحی را نیز در بر می گیرد.

بهبود عملکرد: اگر بخواهیم بیشتر از مد و فشن تمرکز کنیم، پارچه های هوشمند بسته به هدفشان باعث سازگاری می شود و تجربه منحصر به فردی را در اختیار کاربر قرار می دهند. این تجربیات شامل تنظیم دمای بدن، افزایش مقاومت در برابر باد و آب، محافظت در برابر تشعشعات، به حداقل رساندن اثرات سفرهای فضایی و حتی کنترل ارتعاش عضلات است.

هر دو دسته اهداف خاص خود را دارند و برای حل مسائل فعلی با مواد صنعتی و مد روز کار می کنند.

چه صنایعی از پارچه های هوشمند استفاده می کنند؟

پارچه هوشمند در هر صنعتی قابل استفاده است و ما شاهد افزایش کاربرد آن در این صنایع بوده ایم:

  • دارو
  • سرگرمی
  • مد و کفش
  • ورزش و تناسب اندام
  • معماری
  • نظامی
  • ایمنی
  • حمل و نقل

 

 

 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/ettz

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *