پارچه کول مکس

پارچه کول مکس

معرفیویژگی
معروف بهپلی استر ضد رطوبت
رکیب پارچهالیاف پلی استر با طراحی ویژه
تنفس پذیری پارچهبالا
خاصیت ضد رطوبت بالا
توانایی حفظ حرارتکم
انعطاف پذیریمتوسط
پرزدهیکم
اولین تولید کنندهامریکا
زرگترین صادر کنندهامریکا و چین
دمای شستشوسرد
کاربردلباس های ورزشی – تیشرت-دستکش-شورت- جین- سویتشرت-جوراب و دستکش

کول مکس (COOLMAX) نوعی پلی استر با تکنولوژی خاص که به طور انحصاری توسط Invista، یک شرکت نساجی آمریکایی تولید میشود. این پارچه پلی استر از الیافی تشکیل شده که  با فرایند خاص تولید  میشود تا به سرعت عرق را به سطح بیرونی پارچه منتقل و با تبخیر رطوبت احساس خنکی ایجاد شود. همچنین، اجازه عبور گرما و حرارت را میدهند. پارچه COOLMAX کاربردهای متنوعی در جوراب، شلوار جین و سایر انواع پوشاک دارد . Invista در اصل یکی از زیرمجموعه های شرکت DuPont بود که مسئول پیشرفت در مهندسی نساجی الیاف مصنوعی در قرن گذشته بوده است.

در سال1986، مهندسان نساجی DuPont با موفقیت نوع جدیدی از نخ پلی استر را تولید کردند که به دلیل شکل منحصر به فرد خود، گرما و رطوبت را از بدن خارج میکرد. مدیران دوپونت و اینویستا، پارچه کول مکس را به دلیل خاصیت جذب رطوبت و خشک شدن سریع آن به عنوان رقیب مستقیم پشم مرینو در نظر گرفتند. ساختار فیزیکی الیاف COOLMAX از الیاف پلی استر با سطح مقطع بیضی شکل با شیارهایی که در امتداد سطح آنها قرار دارند تشکیل شده است، بنابراین رطوبت بدن را از پوست به سطح پارچه منتقل میکند و موجب تبخیر سریع آن میشود یا سطح مقطع چهار وجهی دارندکه موجب افزایش سطح تماس الیاف میشوند در نتیجه به افزایش سرعت تبخیر رطوبت ( عرق بدن) کمک میکند.

مصرف کنندگان به سرعت COOLMAX را به عنوان جایگزین سبک وزن و با دوام برای پشم شناختند و جوراب های COOLMAX در مدت زمان 2000-2010، بسیار رایج بودند. اما با توجه به اعتراضات اخیر علیه منسوجات الیاف مصنوعی بدلیل مشکلات زیست محیطی، COOLMAX محبوبیت سابق خود را از دست داده است.

تولید پارچه کول مکس

پارچه COOLMAX به غیر از استثنای قابل توجه شکل سطح مقطع الیاف آن، از بسیاری جهات با سایر الیاف پلی استر یکسان است. بنابراین، فرآیند تولید COOLMAX عمدتاً مراحلی را دنبال میکند که برای تولید انواع دیگر الیاف پلی استر استفاده میشود. فرآیند تولید پارچه کول مکس شامل چهار بخش است:

پلیمرازیسیون

مواد اولیه الیاف پلی استر از مشتقات نفت و زغال سنگ است. طی فرآیند پلیمرازیسیون دی متیل ترفتالات و اتیلن گلیکول را برای ایجاد یک ماده پلیمری شفاف با یکدیگر ترکیب و واکنش میدهد. پس از خنک شدن و خشک شدن، چیپس های پلیمری پلی استرحاصل میشوند.

فرایند ذوب ریسی اختصاصی

چیپس های پلیمری بار دیگر ذوب می شوند و از یک اسپینرت عبور میکنند که دستگاهی ساده شبیه به سر دوش حمام که حاوی ده ها روزنه ریز است. بیشتر انواع الیاف پلی استر با عبور از اسپینرت هایی با روزنه های گرد تولید میشوند، اما برای تولید COOLMAX، Invista از اسپینرت هایی با روزنه های مستطیلی یا بیضی خاص استفاده میکند که منجر به تولید الیافی با شکل سطح مقطع متمایز میشود.

کشش

پس از خنک شدن، Invista الیاف COOLMAX را تحت کشش قرار میدهند تا طول قابل استفاده آنها و دوام الیاف را افزایش دهند. سپس، این الیاف کشیده شده را بر روی بوبین میپیچند.

بافندگی

تولیدکنندگان نساجی میتوانند از الیاف COOLMAX کشیده و بوبین پیچی شده برای بافتن پارچه استفاده کنند. در بیشتر موارد، لباس‌های COOLMAX دارای بافت ساده هستند، اما ممکن است حلقوی یا سرژه نیز بافته شوند.

کاربرد پارچه های کول مکس

کالای خواب

در بسیاری از موارد پارچه های کول مکس در کلای خواب بخصوص در مناطق گرمسیری بکار میروند. این ملحفه ها رطوبت را جذب و برای تبخیر سریع تر رطوبت بر سطح منسوج منتقل میکنند و رختخواب را خنک و خشک نگه میدارند.

پوشاک

بیشترین کاربرد الیاف کول مکس در جوراب است. این الیاف پلی استر منحصر به فرد عرق پاها را از بین میبرد و احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با رطوبت پای ورزشکاران را کاهش میدهد.

COOLMAX همچنین در تیشرت و شلوار جین بکار میروند. در لباس های ورزشی برای بهره وری از تنفس پذیری و انعطاف پذیری بیشتر از الیاف کول مکس استفاده میشود.

کالاهای ورزشی

COOLMAX به دلیل عدم حفظ گرما و قابلیت تنفس بالا، پارچه مناسبی برای پدهای روی صندلی دوچرخه است. آسترهای کیسه خواب که به عنوان عایق و راحتی کیسه بکار میروند، معمولاً دارای COOLMAX هستند زیرا این پارچه رطوبت را از بدن فرد دور می کند.  COOLMAX همچنین پارچه ای مطلوب برای دستکش های دوچرخه سواری و سایر انواع دستکش های ورزشی است.

انواع متفاوت پارچه کول مکس

در حال حاضر، پنج پارچه متمایز با نام تجاری COOLMAX تولید میشود:

1-کول مکس آل سیزن (برای همه فصول)

شرکت آمریکایی اینویستا نوع دیگری از کولمکس را تولیدکرده است که هم خاصیت خنک کنندگی در هوای گرم و هم خاصیت عایق بودن را در هوای سرد دارد. چندین محصول متفاوت در این دسته وجود دارد که آنها ترکیبی از الیاف با سطح مقطع بیضی دالبری، توخالی، “C” و “Y” هستند.

2-کول مکس کور(محصول اصلی )

خط اصلی شرکت اینویستا این نوع کول مکس است . خط کور دارای مجموعه وسیعی از پارچه‌ها با الیاف بیضی دالبری شکل، چهار کاناله و شش کاناله است. این نوع پارچه برخلاف پارچه کول مکس آل سیزن علاوه بر ویژگی خنک کنندگی خاصیت عایق بودن در هوای سرد را ندارد.

3-کول مکس نچرال تاچ ( زیردست طبیعی)

این نوع الیاف بای پارچه های جین پنبه ای بکارمیروند. این نوع پارچه کول مکس ترکیبی از لاکرا، پنبه، الیاف مولتی فیلامنت کول مکس، الیاف کوتاه کولمکس بکار میرود که علاوه بر زیبایی و زیردست پنبه ای مناسبش ضد رطوبت نیز باشد. الیاف کولمکس این محصول سطح  مقطع بیضی دالبری دارند.

4-کول مکس اکومید (سازگار با محیط زیست)

بمنظور حفظ محیط زیست و جلب رضایت مصرف کنندگان  این محصول کولمکس از97 درصد الیاف بازیافتی بطری های پلاستیکی تهیه شده است.

5-کول مکس ایر

این محصول جدید کول مکس الیاف آن سطح مقطع پروانه ای دارند بنابراین ویژگی های ضد رطوبت، تنفس پذیری و خشک شدن سریع بطور قابل توجهی ارتقا یافته است.

اثر پارچه کولمکس بر محیط زیست

بطور کلی الیاف کول مکس از جنس پلی استر هستند بنابراین از سوخت های فسیلی تهیه شدند و همچنین در فرایند تولیدشان از فرمالدئید سمی استفاده میشود . زمانی که محصولات کولمکس دور انداخته شوند در محیط زیست تجزیه و تخریب نمیشوند. فقط نوع چهارم محصول کول مکس از الیاف بازیافتی استفاده میشود که مشکل سوخت فسیلی حل شده است اما همچنان از فرمالدئید استفاده میشود.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/z2pf

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *