تفاوت سلولز استات و سلولز تری استات

تفاوت سلولز استات و سلولز تری استات

استات یا سلولز استات در واقع نوعی سلولز است که در ساختار شیمیایی آن دو گروه استات به مولکول گلوکز وصل است و بنابراین واژه ی استات اغلب اوقات برای دی استات به کار میرود. استات سلولز از واکنش سلولز با استیک اسید و یا انیدرید در حضور سولفوریک اسید به دست می آید. وجود سلولز به کنترل هیدرولیز سلولز و جایگزینی گروه های عاملی کمک میکند. در دی استات حدود 75 تا 92 درصد از گروه های هیدروکسیل استیله میشوند.

تری استات یا سلولز تری استات نوعی سلولز استات است که در ساختار خود سه گروه استات به ازای هر گلوکز دارد. برای تولید تری استات هم از همان ترکیبات شیمیایی استات استر مثل استیک انیدرید استفاده میشود اما شرایط به گونه ای کنترل میشود که بیش از 92 درصد از گروه های هیدروکسیل آن اسیتیله میشوند.

با استیله کردن سلولز به راحتی میتوان آن را در حلال های آلی مثل دی کلرومتان و متانول حل کرد. این الیاف به لحاظ ترموپلاستیسیتی با ویسکوز متفاوت هستند. می توان این الیاف را با رنگ دیسپرس رنگرزی کرد و جذب رطوبت پایینی دارند. استحکام این دو در حالت خشک یکسان است اما در حالت تر تری استات استحکام بالاتری دارد. همچنین دمای ذوب تری استات حدود 300 و دی استات 200 درجه سانتی گراد است.

از مصارف عمده ی این الیاف می توان تولید آستر، پوشاک و برخی از منسوجات خانگی اشاره کرد. عموما به صورت فیلامنت تولید میشوند و در تولید فیلتر سیگار نیز کاربرد دارند. از سلولز استات به عنوان فیلم در عکاسی یا به عنوان جزئی از افزودنی ها یا فریم شیشه های عینک نیز میتوان استفاده کرد.

 

تفاوت سلولز استات و سلولز تری استات

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/fxvy

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *