چاپ روتاری چیست؟

چاپ روتاری

دستگاه چاپ روتاری دستگاه چاپی است که در آن تصاویری که قرار است چاپ شوند به دور یک سیلندر به صورت منحنی قرار میگیرند. چاپ روتاری را می توان بر روی سطوح مختلف مانند کاغذ، مقوا، پلاستیک و پارچه انجام داد. سطوحی که قرار است چاپ شوند را می توان یا به صورت ورقه ای و یا پیچیده شده بر یک رول به صورت به دستگاه تغذیه کرد.

در زمان‌های قدیم که ماشین‌های روتاری یا چرخشی وجود نداشتند، از تکنیک تایپوگرافی استفاده می‌شد. در این تکنیک متن یا تصویر مورد نظر بر صفحات برجسته ای حک شده و سپس چاپ میشود.

یک دستگاه چاپ روتاری ساده ی دو رنگ از دو سیلندر استفاده می کند که هر کدام شکل تایپوگرافی متفاوتی داشته و  دارای سیستم جوهر خود هستند و در هنگام چاپ، هر سطح، دو اثر متوالی از دو طرح مختلف را هنگام عبور از دستگاه چاپ دریافت می کند.

شابلون های استفاده شده در چاپ روتاری از جنس نیکل هستند چراکه نیکل فلزی مقاوم در برابر شیمیایی و مکانیکی است. در تهیه ی این شابلون ها باید دقت شود که هیچگونه درز یا زدگی وجود نداشته باشد.

چاپ روتاری

ماشین های چاپ روتاری نسبت به چاپ تخت سرعت و تنوع شابلون بالاتری دارند. در طی فرآیند چاپ، در ابتدا پارچه از یک سری غلتک عبور میکند تا کاملا صاف شود و سپس بر روی بلانکت قرار گرفته و به سمت شابلون ها حرکت میکند. در چاپ روتاری خمیر چاپ توسط پمپ هایی به داخل شابلون تغذیه شده و توسط راکل به سطح پارچه منتقل میشود.

در چاپ روتاری سرعت حرکت شابلون و موقعیت قرار گیری آن ها بسیار اهمیت دارد. عدم تنظیم صحیح این دو پارامتر باعث اختلال در طرح چاپ شده میشوند. ترتیب قرارگیری شابلون ها به رنگ و نوع طرح بستگی دارد. در ابتدا طرح های کوچکتر (طرح های داخلی) با رنگ روشن قرار گرفته و به تدریج شابلون هایی با طرح های پیچیده تر و رنگ های تیره تر قرار میگیرد. مقدار خمیر چاپ تزریق شده به شابلون ها نیز از دیگر پارامترهای قابل تنظیم در چاپ روتاری است.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/glcj

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *