پلیمرها در نساجی

پلیمر در نساجی

 اهمیت حضور پلیمرها در جنبه های مختلف زندگی امروزی غیرقابل انکار است. پس از كشاورزی، نساجی به دلیل نیاز آشكار انسان، به عنوان دومین صنعت بزرگ شناخته می شود. امروزه منسوجات فقط به معنای لباس و پوشش نیستند بلکه در هر زمینه ای نفوذ کرده اند و جایگاه ویژه ای یافته اند، از آن جمله می توان به کاربرد آن ها در راه سازی و ساختما سازی، وسایل تزیینی، منسوجات پزشکی، منسوجات فنی و غیره اشاره کرد.

الیاف که اجسامی رشته مانند هستند را می توان بدون هیچ گونه محدودیت در ترکیب شیمیایی آنها به صورت فلزی، معدنی و آلی داشت. تمامی الیاف غیرفلزی، ماهیت پلیمری دارند (الیاف پلیمری طبیعی یا سنتزی). از جمله الیاف پلیمری طبیعی می توان به پنبه، پشم و ابریشم اشاره کرد. الیاف سنتزی آلی عموما ترموپلاستیک هستند(البته ترموست نیز امکانپذیر است). از مهمترین پلیمرهای سنتزی مورد استفاده در نساجی می توان به پلی استر، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی تترافلورواتیلن، پلی وینیلیدین کلراید، پلی آمید، پلی اکریلونیتریل اشاره کرد. کاربرد الیاف سنتزی به دلیل مشکلات موجود در رشد الیاف طبیعی و یا عدم وجود تمامی خواص مطلوب در آنها، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

الیاف پلیمری طبیعی:

پنبه:

پنبه مهمترین لیف پلیمری طبیعی است که در زمینه های مختلفی کاربرد دارد. 40% لیف مورد استفاده در سال 2004 در دنیا مربوط به لیف پنبه است. الیاف پنبه الیافی با استحکام نسبتا بالا هستند به گونه ای که تناسیتی آنها در حدود 5-3 گرم بر دنیر است. اما در مقابل خواص کششی خوبی ندارند. پنبه به دلیل جذب رطوبتی که دارد در دسته ی الیاف راحت و خنک قرار دارد.

پشم:

الیاف پشم عمدتا از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند. این ترکیب مسئول خواص مختلفی است که در این لیف دیده می شود. البته پس از ظهور الیاف سنتزی، کاربرد لیف پشم به دلیل قیمت بالا به تدریج کم و کمتر شد اما هنوز هیچ لیف مصنوعی با تمام ویژگی لیف پشم در دست نیست. الیاف پشم نسبت به سایر الیاف بیشترین درصد جذب رطوبت(17%) را دارد. این الیاف به شدت در برابر قلیا حساس هستند به گونه ای که کاستیک سودا می توانند سبب انحلال کامل آن شود. این الیاف به دلیل گرمایی که ایجاد می کنند محبوبیت دارند.

ساختار شیمایی کراتین

الیاف پلیمری مصنوعی:

پلی استر:

پلی اتیلن ترفتالات یکی از مهمترین الیاف سنتزی است که از واکنش پلیمریزاسیون تراکمی بین اتیلن گلایکول و ترفتالیک اسید حاصل میشود. این پلیمر در زنجیر اصلی خود دارای گروه های استری است و به همین خاطر پلی استر نامیده می شود. به عنوان پلاستیک، پلی استر سومین پلیمر پرکاربرد بعد از پلی اتیلن و پلی پروپیلن در دنیا است. الیاف پلی استر مقاومت خوبی در برابر اسیدهای آلی دارند و تنها در برابر اسیدسولفوریک غلیظ تخریب و حل می شوند. این لیف یکی از هیدروفوب ترین الیاف با 4/0 % جذب رطوبت است.

پلی اکریلونیتریل:

پلی اکریلو نیتریل یک پلیمر وینیلی با ساختار شمیایی (–CH2–CHCN–)n است. در ساختار شیمیایی PAN یک اتم هیدروژن از گروه وینیل با گروه سیانید جایگزین شده و به همین خاطر این پلیمر پلی وینیل سیانید نیز نامیده می شود. مونومر تشکیل دهنده ی این پلیمر اکریلونیتریل است که از طریق مکانیسم رادیکال آزاد و طی واکنش پلیمریزاسیون افزایشی به پلی اکریلونیتریل تبدیل میشود.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/ilv4

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *