نخ دوخت و انواع آن

نخ دوخت معمولا رشته ای از دو یا چند لایه از نخ های تابیده است که در مصارف خانگی، چرخ خیاطی، مصارف صنعتی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. تفاوت نخ دوخت و دیگر نخ ها دراین است که این نوع از نخ برای دوخت لباس و یا سایر محصولات نساجی استفاده میشود و برخلاف دیگر نخ ها، برای بافت پارچه کاربرد ندارند. بنابراین دقت کنید دو واژه ی thread  و yarn را به جای یکدیگر استفاده نکنید. thread  می تواند از yarn تولید شود اما yarn از thread تولید نمیشود.

نخ دوخت روی قرقره ها یا مخروط های بزرگ پیچیده می شود و در انتهای آنها اندازه و ظرافت نخ مشخص شده است. از ویژگی های مهم نخ دوخت برای کارهای خانگی و چرخ خیاطی (چه نوع خانگی و چه نوع تجاری) صاف و بدون اصطکاک بودن آن است. این نخ باید به راحتی از سوزن ها عبور داده شود و زمانی که کشش به آن وارد می شود باید به راحتی حرکت کند و پاره نشود. استحکام کافی نخ برای نگه داشتن کوک ها هنگام پوشیدن لباس و در حین شستن آن، و همچنین خاصیت ارتجاعی در هنگام دوخت و ثبات سایشی خوب از الزامات این نوع نخ است.

بر اساس منشأ تولید، سه نوع اصلی نخ شامل حیوانی، گیاهی یا مصنوعی وجود دارد. ابریشم یکی از مناسبترین نخ های حیوانی است چراکه از استحکام کافی، الاستیسیته بالا و ظرافت مناسبی برخوردار است. از دیگر نخ های پر کاربرد در این حوزه نخ پنبه است. از این نخ به ویژه در دوخت البسه و منسوجات حاصل از الیاف گیاهی که مستعد آبرفت هستند استفاده میشود چراکه این نخ نیز از الیاف سلولزی بوده و دچار آبرفت میشود. توجه کنید این نخ الاستیسیته ی بالایی نداشته و برای دوخت پارچه کشباف گزینه ی چندان مناسبی نیست. از دیگر کاربردهای آن استفاده به عنوان کوک شُل است، چراکه به راحتی هنگام دوخت اصلی قابل شکافته شدن است.

نخ های نایلونی و پلی استری نیز از دیگر نخ های مورد استفاده در این حوزه به ویژه در دوخت پارچه های کشباف هستند. زیرا هر دوی این نخ های مصنوعی دارای استحکام و قابلیت کشسانی کافی بوده و متحمل آبرفت نمی شوند. این نوع از نخ ها را می توان حتی به صورت تک لا نیز تولید کرد و مورد استفاده قرار داد. در بین پلی استر و نایلون، نایلون به دلیل خواص کشسانی زیاد و شکننده بودن شهرت کمتری نسبت به پلی استر دارد.

معمولا به مهندسانی که نخ دوخت را طراحی می کنند مهندس دوخت گفته می شوند. این افراد باید در جنبه های عملی خیاطی، نحوه ی عملکرد چرخ خیاطی و چگونگی تولید لباس با تجربه باشند. هنگامی که یک نخ خیاطی جدید طراحی می شود، نیازهای بازار هدف آن به دقت تجزیه و تحلیل می شود و نمونه اولیه نخ تولید و تحت شرایط واقعی آزمایش می شود. با توجه به نیاز روزافزون در این حوزه، طراحی نخ های جدید که پاسخگوی نیاز بازار باشد ضروری است.

انتخاب مناسبترین نوع نخ دوخت به نوع کاربری شما بستگی دارد ولی به طور کلی می توان نخ های دوخت پلی استر را مناسبترین نوع برای کاربردهای رایج دانست. از انواع مختلف نخ های دوخت موجود در بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نخ های دوخت پنبه ای
  • نخ های دوخت الاستیک
  • نخ های دوخت پلی استری
  • نخ های گلدوزی
  • نخ های تودوزی
  • نخ های فلزی
  • نخ های دنیم برای مصارف جین و دنیم
  • نخ های نایلون و ریون
  • نخ های ابریشمی

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/9xrj

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *