الیاف متالیک

الیاف متالیک

الیاف متالیک در حقیقت الیافی متشکل از فلزات، آلیاژهای فلزی، پلاستیک های پوشش داده شده با فلزات، فلزات پوشش داده شده با پلاستیک ها و یا هر مغزی دیگری است که با فلزات پوشش داده شده باشد.

استفاده از فلزاتی همچون طلا و نقره از دیرباز در تهیه ی پارچه ها وجود داشته است. اما در سال های اخیر استفاده از نخ های آلومینیوم، نخ های پلاستیکی پوشش داده شده با آلومینیوم، نخ های نایلونی پوشش داده شده با آلومینیوم، الیاف فولاد ضد زنگ، الیاف نیکل، الیاف تیتانیوم و مس نیز در تهیه ی منسوجات رواج یافته است.

فیلامنت های متالیک را می توان با استفاده از فیلم های شفاف پوشش داد تا کدر شدن آن ها را به حداقل رساند. الیاف متالیک در قطرها و شکل های متفاوتی وجود دارد. معمولا این الیاف بین 100-1 میکرون هستند و در هر دو حالت فیلامنت های پیوسته و الیاف کوتاه وجود دارند.

بر خلاف دیگر الیاف مانند الیاف کربن، شیشه، طبیعی و الیاف آمیدی، الیاف متالیک مقاومت الکتریکی پایینی دارند و بنابراین برای هرکاربردی که نیازمند هدایت الکتریکی باشد مناسب هستند. از سوی دیگر این الیاف دارای مقاومت حرارتی بالایی هستند که سبب میشود توان تحمل دماهای بالا را داشته باشند. به منظور رسیدن به مقاومت خوردگی مورد نظر باید از آلیاژهای با کیفیت بالا استفاده شود. از دیگر ویژگی های مثبت این الیاف می توان به کرنش شکست بالا، شکل پذیری، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر آتش و عایق صوت بودن اشاره کرد.

برخی از الیاف متالیک برای کاربردهایی مانند فیلتراسیون یا الکترود ها به صورت متخلخل تولید میشوند اما وجود این تخلخل ها آسیبی به استحکام و دوام آن ها وارد نمی کند.

در صورتی که در تولید این الیاف ترکیبات با کیفیتی استفاده شود، احتمال تاثیر نمک موجود در آب، کلر موجود در استخرها و یا شرایط مختلف آب و هوایی بر این الیاف کمتر خواهد بود.

روش های مختلفی برای تولید این الیاف وجود دارد که معروف ترین آن ها bundle drawing است. در این روش چندین هزار فیلامنت به یکدیگر باند شده و در ادامه کامپوزیت تشکیل شده تحت کشش قرار گرفته تا ضخامت آن کمتر شود. با استفاده این روش می توان الیاف متالیکی با طول بیش از چند کیلومتر و با سطح مقطع هشت ضلعی تهیه کرد. این روش به دلیل قابل تنظیم و کنترل بودن قابلیت تولید فیلامنت های با کیفیت نازک و یکنواخت را دارد.

از بزرگترین شرکت های تولیدکننده ی الیاف متالیک در دنیا میتوان به شرکت Bekaert در بلژیک اشاره کرد البته شرکت هایی در آسیا، آمریکا و اروپا نیز وجود دارد.  در کشور چین حدود 100 کارخانه ی تولید الیاف متالیک در شهر Dongyang  وجود دارد که Salu Metallic Yarn و Aoqi Textile از معروف ترین آن ها هستند.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

۰۳۱۳۵۵۶۸۱۰۰   

    iranyarn@ 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/fx95

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *