بازار الیاف پلی پروپیلن

بازار الیاف پلی پروپیلن

الیاف پلی پروپیلن در دسته الیاف مصنوعی تهیه شده از مونومر پروپیلن که یکی از مشتقات نفتی است قرار دارد. این الیاف به دلیل خواص مناسب و ارزان بودن، بسیار مورد توجه صنایع مختلف قرار دارند.

طبقه بندی بازار الیاف پلی پروپیلن:

  • طبقه بندی بر مبنای شکل

یکی از روش های دسته بندی، شکل الیاف است. بر این مبنا الیاف به دو دسته ی استیپل و مداوم (Continuous) تقسیم بندی میشوند. الیاف استیپل دنیر کمتری نسبت به الیاف مداوم دارند و برش آن ها به قطعات کوچکتر، استفاده از آن ها را تسهیل میکند. این الیاف عموما به دلیل خواص بسیار خوب در صنعت بی بافت کاربرد زیادی دارند. این الیاف همچنین به عنوان الیاف تقویت کننده ی بتن برای کاربردهای مختلف مانند راه و ساختمان، استخرها، واحدهای پیش ساخته و غیره استفاده می شوند. رشد روز افزون در صنعت ساخت و ساز جهانی همراه با افزایش جمعیت در کشورهای در حال توسعه، تقاضای این بخش در بازار را افزایش داده است.

  • طبقه بندی بر مبنای کاربرد

این الیاف را میتوان در بتن، ژئوتکستایل، محصولات بهداشتی، پارچه های صنعتی، پارچه های توری و تودوزی و غیره مورد استفاده قرار داد. پارچه های صنعتی با بیش از 30 درصد استفاده از PP، بیشترین کاربرد را دارند. این محصول به دلیل خاصیت مقاومت بالا در برابر کشش و پارگی، در ساخت کف و روکش صندلی خودرو، تسمه، فیلتر هوا ، و غیره کاربرد گسترده ای دارد.

یکی از کاربردهای جدید و روبه رشد الیاف PP، ژئوتکستایل است. از ژئوتکستایل ها در بخش های مختلفی مانند آب بندی، زهکشی، حفاظت، جداسازی و غیره استفاده میشود. پیش بینی ها نرخ رشد سالانه 9 درصد برای این محصول را نشان میدهند.

  • طبقه بندی بر مبنای کاربر نهایی

از مصرف کنندگان نهایی PP می توان بخش های مربوط به ساخت و ساز، پزشکی، خودرو سازی، فیلتراسیون، موارد مصرف خانگی و سایر موارد شامل ورزش و کشاورزی را نام برد. مصارف خانگی مانند استفاده در فرش، مبلمان، سفره و غیره، بزرگترین بخش به عنوان کاربر نهایی مطرح است. پیش بینی ها نرخ رشد سالانه ی بیش از 3 درصد را برای این بخش نشان میدهند.

در سال 2018 بخش ساخت و ساز، در حدود 14 درصد از بازار را به خود اختصاص داده بود که به دلیل عملکرد بالا و مقاومت زیاد الیاف PP در برابر مواد شیمیایی است. الیاف PP از تشکیل میکروترک ها در بتن جلوگیری کرده و ساختار آن را تقویت میکنند.

  • طبقه بندی بر مبنای نواحی تولید کننده و مصرف کننده

تولید این الیاف عمدتا در آسیا و اقیانوسیه صورت میگیرد به گونه ای که این دو منطقه بیش از یک سوم سهم تولید در سال 2018 را به خود اختصاص داده اند. کشور چین به دلیل ظرفیت تولید بالا و تقاضای زیاد، بیشترین سهم را در بازار دارد. پیش بینی ها نشان میدهد افزایش تقاضا به ویژه در هند، ژاپن، اندونزی و کره ی جنوبی موجب ایجاد رشدی بیش از 4 درصد در تولید این محصول خواهد شد. از طرف دیگر اروپا نیز به دلیل وجود تولیدکنندگان فراوان، از دیگر نواحی مهم در بازار محسوب میشود. پیش بینی میشود افزایش تقاضای پارچه های بی بافت در ناحیه ی اروپای شرقی، موجب رشد بازار PP در این مناطق نیز شود.

شکل زیر نرخ رشد ناحیه ای بازار الیاف PP را در بازه ی زمانی 2019-2024 نشان میدهد.

بازار الیاف پلی پروپیلن

 

  • مهمترین شرکت های تولید کننده ی الیاف PP:

از جمله شرکت های بین المللی در این حوزه می توان به BASF SE، Sika AG، Sinopec، The Euclid Chemical Company، ABC Polymer Industries، LLC، Lotte Chemical Corporation، Zenith Fibres Ltd. W. Barnet GmbH & Co. KG, FiberVisions Corporation اشاره کرد.

نمودار زیر قیمت جهانی پلی پروپیلن از سال 2017 تا 2021 را نشان میدهد:

بازار الیاف پلی پروپیلن

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/naon

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *