صنعت پنبه ایران

صنعت پنبه ایران

پنبه از جمله محصولات استراتژیک در منسوجات کشور ایران محسوب میشود. ایران برای تأمین تقاضای پنبه داخلی خود به شدت به واردات وابسته است این درحالی است که تا مدتی قبل مقدار زیادی از پنبه ی استان گلستان که به سرزمین طلای سفید معروف بود، صادر میشد و اکنون ازبکستان یکی از بزرگترین صادر کننده ی پنبه به این کشور است.

از عوامل کاهش تولید پنبه در ایران می توان به هزینه ی بالای ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و در عوض قیمت پایین پنبه در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی است. این در حالی است که کشت پنبه دو و نیم برابر بیشتر از کشت سویا، چهار برابر ذرت، شش برابر گندم و چهار برابر بیشتر از تولید کلزا اشتغال زایی دارد.

در حال حاضر استان های فارس، گلستان، مازندران، خراسان و اردبیل از مهمترین تولیدکنندگان پنبه ایران محسوب میشوند. بسته به شرایط اقلیمی و آب و هوایی، پس از 35-45 روز پس از کشت، در هر شاخه تقریبا 5  گل رشد میکند. در سال 1399 استان فارس بعد از استان خراسان رضوی با تولید 65 تا 70 هزار تن پنبه، دومین استان از نظر سطح زیر کشت محسوب میشود.

از جمله عوامل موثر بر کشت گیاه پنبه، حرارت، نور، رطوبت، خاک و نوع بذر است. دمای مناسب برای دوره های مختلف رشد گیاه متفاوت است اما به طورکلی با توجه به گرمسیری بودن این گیاه، دمای کشت آن نباید به کمتر از 15 درجه سانتی گراد برسد. معمولا این گیاه را میتوان در هر خاکی کشت کرد اما خاک های رسوبی و جلگه ای برای اینکار مناسبتر هستند. پنبه از جمله گیاهانی با ریشه ی عمیق است و بنابراین عمده ی نیاز غذایی خود را از عمق خاک دریافت میکند. پس لازم است کشاورزان توجه کنند که پس از کشت پنبه گیاهی کشت کنند که مواد غذایی سطح خاک را مصرف کند. نورکافی نیز از جمله عوامل تعیین کننده ی کیفیت پنبه است.

پنبه به دلیل استحکام، مقاومت در برابر گرما، جذب رنگ خوب و انتقال رطوبت کافی، از جمله مهمترین گیاهان در تولید الیاف طبیعی محسوب میشود، از لینتر آن در صنایع نظامی و ساخت مهمات، و از روغن آن برای تولید ترکیبات آرایشی-بهداشتی مانند صابون استفاده میشود.

شکل و جدول زیر میزان تولید پنبه در ایران از سال 1960-2020 و نرخ رشد را در این سال ها نشان میدهد[1].

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/yk5e

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *