نخ ملانژ

 

الیاف ویسکوز یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین الیاف مورد استفاده در صنعت نساجی است. این الیاف منشا طبیعی داشته و پایه و اساس سلولزی دارند. نخ‌های تهیه شده از الیاف ویسکوز استحکام کششی بالا و دوام رنگ‌پذیری زیادی نیز دارند. نخ‌های ویسکوز به صورت گسترده در زمینه نساجی بخصوص در بافندگی حلقوی و قلاب‌بافی کاربرد دارند.

از قرن 19 استفاده از ماشین‌آلات جدید جایگزین روش‌های سنتی تولید نخ شد که باعث بهبود کیفیت و افزایش تولید نخ شد. نخ‌های ملانژ ، نخ‌هایی هستند که از ترکیب الیاف مختلف تولید می‌شوند این الیاف می‌توانند الیاف خام یا رنگ شده‌ی مختلف یا یکسان باشند. الیاف ویسکوز مورد استفاده در نخ ملانژ درخشندگی و دوام مناسبی داشته و شیدهای رنگی مختلفی دارند.

الیاف مورد استفاده برای تولید نخ‌های ملانژ می‌توانند از یک نوع الیاف یا متفاوت باشند. معمولا الیاف پنبه یا ویسکوز را با پلی‌استر ترکیب کرده و نخ ملانژ تولید می‌کنند.

نخ ملانژ دو نوع دارد:

  1. ملانژ مخلوط شده
  2. ملانژ مخلوط نشده

در نخ‌های ملانژ مخلوط شده، می‌توان دو نوع الیاف با رنگ‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب کرد. مخلوط‌های رایج شامل پنبه_اسپان و پنبه_ویسکوز با درصدهای ترکیب 50-50، 70-30 و 80-20 می‌باشد.

در نخ‌های ملانژ مخلوط نشده فقط الیاف یکسان بکار می‌رود درواقع الیاف از یک نوع ولی با رنگ‌های مختلف می‌توانند مورد استفاده قرارگیرند. اکثر نخ‌های ملانژ تولید شده از این روش نخ‌های ملانژ 100% پنبه و 100% پلی‌استر می‌باشند.

کاربرد نخ‌های ملانژ

نخ‌های ویسکوز ملانژ در صنعت نساجی کاربرد زیادی دارند از جمله:

  • بافندگی تاری-پودی
  • بافندگی حلقوی
  • جوراب بافی
  • لباس‌های ورزشی
  • حوله
  • تیشرت و سویشرت
  • وسایل منزل و تزئینات

فواید نخ ملانژ

همانطور که گفته شد، نخ‌های ملانژ کاربردهای فراوانی داشته و رنگرزی الیاف و مخلوط شدن الیاف راحت‌تری دارند. این نخ‌ها بیشتر در صنعت نساجی مدرن به کار رفته و دوستدار محیط زیست هستند. در واقع این نخ‌ها قبل از ریسندگی رنگ می‌‌شوند و باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شوند. همچنین نخ‌های ملانژ در در صنعت مد و فشن نیز کاربرد زیادی دارند. مصرف‌کنندگان محصولات بافته شده از این نخ‌ها می‌توانند با قیمتی مناسب ترکیبی از رنگ‌های مختلف را در یک لباس داشته باشند که راحتی و کشش مناسبی نیز دارد.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/k4p7

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *