ماشین های تخت باف

Flat weaving machine

ماشین های تخت باف معمولا دارای دو صفحه شیاردار ثابت هستند که سوزن ها درون شیار ها قرار دارند و پایه ی سوزن ها تحت تاثیر بادامک ها، فرمان حرکت سوزن را می گیرند.

ماشین های تخت باف به دو دسته کلی تقسیم می گردند:

  1. تخت باف دستی شامل ماشین های تخت باف یک رو سیلندر و دو رو سیلندر می باشد.
  2.  تخت باف موتوری شامل تخت باف دو رو سیلندر و تخت باف دوبله سیلندر (ماشین هایی که زاویه ی بین دو صفحه سوزن های آن 180 درجه می باشد و از سوزن دو سر زبانه دار بر روی آن استفاده می شود) می باشند. هر یک از ماشین های اخیر به صورت های تک سیستم، دوبله سیستم و سه سیستم وجود دارد.

ماشین های تخت باف دارای تنوع بافت زیادی هستند.طریقه ی عمل و راحت تر بودن آنها نسبت به دیگر ماشین های حلقوی پودی امتیاز این ماشین هاست. نخ برهای متفاوت ، ترتیب عمل آن ها، مسیر عبور و محل قرار دادن نخ ها از دیگر امتیازات این ماشین می باشد.

تقاضا برای ماشین آلات مدرن تختباف در سالیان گذشته بر خلاف انتظار، رشد چشمگیری داشته و تقاضای بالا برای خرید این ماشین آلات در مقایسه با بخشهای دیگر صنعت نساجی موجب شگفتی شده است. برای این پدیده دلایل متعددی وجود دارد که میتوان به دلایل اقتصادی اعم از تقاضای بالا برای البسه ی حلقوی، تقاضای بسیار بالا برای جایگزینی این ماشین ها با ماشین های دستی قدیمی و بازگشت سریع سرمایه اشاره کرد.

از دیگر دلایل محبوب بودن این ماشین ها قابلیت این ماشین ها برای تولید طرح های متنوع، قابلیت برنامه ریزی و فرم دهی آرتیکل های حلقوی، روند بهبود پایدار و مداوم تولید البسه ی یکپارچه و ایجاد انقلاب در تولید پوشاک با استفاده از این تکنولوژی است.

قسمت های مختلف یک ماشین تخت باف

شکل زیر قسمت های مختلف یک ماشین تخت باف دو رو سیلندر را نشان می دهد. این قسمت ها عبارتند از :

  1. بسته نخ
  2. فنر پیچشی
  3. وسیله کنترل کشش
  4. نخ بر یا حامل نخ
  5. صفحه و سیلندر سوزن ها
  6. سوزن زبانه دار
  7. فنر سوزن
  8. صفحه بادامک
  9. شانه پارچه
  10. وزنه

در این شکل مسیر حرکت نخ از بسته نخ به سوزن ها نشان داده شده است.

Flat weaving machine

زاویه ی بین صفحه و سیلندر (صفحه سوزن جلو و صفحه سوزن عقب) حدود 110 درجه می باشد.این صفحه ها شیاردار بوده و سوزن ها در داخل شیار قرار می گیرند و می توانند در داخل شیار تنها حرکت صعودی و نزولی داشته باشند که این حرکت به دلیل عبور بادامک در مقابل سوزن ها می باشد.چنانچه سوزن ها خارج از بافت نباشند در مسیر شیار بادامک قرار گرفته و به سمت بالا و پایین حرکت می نمایند، در غیر این صورت حرکتی نخواهند داشت. در این شکل سوزن صفحه عقب در حالت بافت و در صفحه ی جلو سوزن در حالت نبافت (خارج از عمل) می باشند. کار نخ بر یا حامل نخ این است که نخ را در مقابل قلاب سوزن هایی که بالا آمده اند قرار داده تا نخ به داخل قلاب آن ها تغذیه گردد.

تولید پارچه های حلقوی بدون کشش غیرممکن است . ایجاد کشش روی حلقه ها و در نتیجه پارچه به طرق مختلف صورت می گیرد. در ماشین های تخت باف وزنه از طریق شانه پارچه، این کشش را تامین می نماید در حالی که در ماشین های گردباف اعمال کشش توسط غلتک های برداشت صورت میگیرد. ثابت ماندن کشش در حلقه های مختلف در طی تولید پارچه بسیار مهم می باشد. لازم به ذکر است که نمره ی شانه ی مورد استفاده می بایست با گیج ماشین هماهنگ باشد. جرم وزنه ها به نوع بافت ، نوع و نمره ی نخ بستگی داشته و قابل تعویض می باشند.

علاوه بر قسمت های ذکر شده ، ماشین های تخت باف دارای دو برس می باشند که بعد از نخ بر قرار دارد و همراه با نخ بر و قالب های بادامک حرکت می کنند. وظیفه ی برس ها باز کردن کامل زبانه سوزن ها قبل از تغذیه ی نخ به سوزن می باشد.

روش های طراحی در ماشین های تخت باف

در ماشین های تخت باف ساده که طرح های بافت ساده تولید می کنند با استفاده از حالات مختلف بادامک های بالا برنده ی بالایی و پایینی و نوع پایه ی سوزن ( پایه بلند و پایه کوتاه ) بعضی از بافت های ساده قابل تولید می باشند.

وضعیت بادامک های بالا برنده و نوع سوزن مورد استفاده، در یکی از حالات زیر ممکن است اتفاق افتد:

بادامک های بالا برنده (بالایی و پایینی) کاملا خارج از صفحه ی بادامک باشند. در این صورت کلیه سوزن ها ( پایه بلند و پایه کوتاه) عمل بافت انجام می دهند.

  • بادامک بالا برنده کاملا داخل صفحه باشد (از صفحه خارج نشده باشد) در این صورت کلیه ی سوزن ها ( پایه بلند و پایه کوتاه) در حالت نبافت قرار می گیرند در نتیجه وضعیت بادامک بالا برنده ی بالایی مهم نمی باشد، زیرا نقشی در حرکت سوزن ندارد.
  • نیمی از بادامک ها ( بالا برنده ی بالایی و پایینی ) از صفحه خارج شده باشد، در این صورت سوزن های پایه بلند به طرف بالا آمده و عمل بافت انجام می دهند ولی سوزن های پایه کوتاه با بادامک ها تماس پیدا نمی کنند و بالا نمی آیند و در حالت نبافت قرار می گیرند.
  • بادامک بالابرنده پایینی کاملا خارج از صفحه بادامک باشد:

الف) بادامک بالا برنده ی بالایی از صفحه خارج نباشد، در این حالت هر دو سوزن ( پایه بلند و پایه کوتاه ) در حالت نیم بافت قرار می گیرند.

ب) نیمی از بادامک بالابرنده بالایی از صفحه خارج شده باشد در این حالت سوزن های پایه بلند در حالت بافت و سوزن های پایه کوتاه در حالت نیم بافت قرار می گیرند.

  • نیمی از بادامک بالابرنده پایینی از صفحه ی بادامک خارج شده باشد:

الف) بادامک بالا برنده ی بالایی کاملا خارج از صفحه ی بادامک باشد، در این حالت سوزن های پایه بلند در حالت بافت و سوزن های پایه کوتاه در حالت نبافت می باشند. وضعیت بادامک بالا برنده بالایی در حالت مذکور با حالتی که این بادامک تا نیمه از صفحه بادامک خارج شده باشد تفاوتی ندارد ( همان حالت 3)

ب) بادامک بالا برنده ی بالایی از صفحه خارج نشده باشد، در این صورت سوزن های پایه بلند در حالت نیم بافت و سوزن های پایه کوتاه  در حالت نبافت قرار می گیرند.

وضعیت بادامک های بالا برنده در حرکت رفت و برگشت و رج های مختلف قابل تغییر می باشد. متذکر می گردد که تغییر وضعیت بادامک ها می بایست قبل از شروع بافت در هر رج صورت می گیرد.

 

مطالب مرتبط:

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/mmiv

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *