قیمت الیاف تاپس

الیاف پلی استر

الیاف پلی استر اولین بار توسط شرکت DuPont در مقیاس وسیع تولید شد. از ویژگی های برجسته این الیاف میتوان به افزایش دوام آن نسبت به الیاف طبیعی اشاره کرد. در دهه های اخیر اثرات مخرب زیست‌محیطی این الیاف مصنوعی به‌طور گسترده‌ای مورد توجه قرار گرفت. الیاف پلی استر معمولا از پلی اتیلن ترفتالات (PET) تولید میشود. PET از اتیلن ساخته شده که از مشتقات نفت است. در تولید الیاف پلی استر، اتیلن به عنوان یک پلیمر عمل می کند که با سایر مواد شیمیایی واکنش داده و یک لیف بادوام را تشکیل می دهد. الیاف پلی استر به دلیل ماهیت ترموپلاستیکی گزینه مناسبی برای پوشاک هستند. این ویژگی منجر به ایجاد چین ها و تزیینات دائمی در پارچه های 100% پلی استر میشود و همچنین در برابر لکه بسیار مقاوم اند، بنابراین برای تمیز کردن عالی هستند. زیر دست پارچه های پلی استر اغلب صاف و مشابه ابریشم است و بدلیل ویژگی انعطاف پذیری این الیاف را می توان برای بافت حلقوی و یا تاری پودی پارچه ها بکار گرفت. این الیاف ذاتا روشن اند و به راحتی برای مصارف مختلف قابل تغییر هستند.

فرآیند تولید

فرآیند تولید الیاف پلی استر شامل یک سری واکنش های شیمیایی است. اتیلن گلیکول با دی متیل ترفتالات در دمای بالا واکنش داده تا یک مونومر تولید می کند. سپس این مونومر بار دیگر با دی متیل ترفتالات ترکیب  و واکنش میدهد تا یک پلیمر تولید شود.

سپس پلیمر پلی استر مذاب از محفظه واکنش بصورت نوارهای بلند خارج میشود. پس از سرد شدن و خشک شدن، نوارها به قطعات کوچک تقسیم می شوند. این قطعات کوچک به نام چیپس نیز شناخته می شوند، چیپس ها ذوب می شوند تا ماده ای شبیه به عسل ایجاد شود. سپس این ماده از طریق اسپینرت خارج می شود تا الیاف تولید شود.

انواع الیاف پلی استر

فیلامنت:  فیلامنت های پلی استر الیاف یکسره هستند که منجر به تولید پارچه های صاف و نرم میشوند.

الیاف پرکن :  این الیاف فیلامنت های پلی استر یکسره هستند که برای به حداکثر رساندن حجم در محصولات حجیم مانند بالش طراحی شده است.

الیاف کوتاه: برای تولید نخ اسپان بکار میرود.

تو  (Tow): این الیاف پلی استر شبیه فیلامنت پلی استری است که در تو فیلامنت ها پلی استر به صورت شل در کنار هم قرار گرفته اند.

تقاضای جهانی الیاف از جمله پنبه، پلی استر، ویسکوز، نایلون، الفین، اکریلیک، ابریشم و پشم در مجموع حدود 100 میلیون تن است. پلی استر به تنهایی تقریباً 55 میلیون تن را تشکیل می دهد که تقریباً 55٪ از کل تقاضای الیاف است. این افزایش قابل توجه، نشان دهنده انعطاف پذیری، مقرون به صرفه بودن و گسترش کاربردهای پلی استر است.

 

کاربرد الیاف پلی استر

  • خودرو
  • محصولات مراقبتی و بهداشتی
  • منسوجات خانگی
  • فشن
  • لباس ورزشی
  • کت و ژاکت
  • کفش
  • نخ های خیاطی
  • اثاثیه و مبلمان
  • منسوجات
  • چمدان و کیفها

 

واردات الیاف پلی استر:

گروه بازرگانی بازار نخ و الیاف ایران با بیش از 20 سال سابقه در زمینه واردات و صادرات الیاف پلی استر آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیزی است که تصمیم به ثبت پروفرم و واردات این لیف ارزشمند را دارند.

 

 

photo_2023-06-03_12-46-14

آقای صالح ناظمی

مدیر فروش الیاف پلی استر

جدول قیمت الیاف پلی استر