روش های تولید پلی استر

روش های تولید پلی استر

تکنولوژی تک مرحله ای تولید الیاف پلی استر

روش تک مرحله ای معمولا برای تولید الیاف ضخیم تر به کار می رود.در فرآیند تولید الیاف پلی استر با توجه به حساسیت این لیف به رطوبت ، ابتدا فرآیند  کریستالیزیشن وسپس خشک کردن  انجام می پذیرد . رطوبت چیپس خام معمولا بین ۵۰۰-۶۰۰ ppm  می باشد وجهت مصرف باید به کمتر از ۳۵ ppm برسد. در غیر اینصورت در جریان ذوب کردن در اکسترودر باعث ئیدرولیز شدن پلی استر و نهایتا باعث کات شدن فیلامنت می شود و این امر تاثیر شدید منفی بر راندمان ریسندگی می گذارد.پس از خشک کردن چیپس پلی استر به صورت وزنی به اکسترودر تغذیه می گردد . تا ضمن ذوب کردن ، فشار لازم جهت فیلتراسیون و انتقال در خط انتفال را تامین کند . در انتهای شاخه های خط انتقال پلیمر از طریق میترینگ پمپهای ریسندگی ( پمپ های حجمی ) به پک های ریسندگی پمپ می گردد.

وظیفه پک های ریسندگی عبارتنداز:

  1.  یکنواخت کردن پلیمر
  2. فیلتر کردن آن
  3.  تبدیل پلیمر مذاب به الیاف در قسمت رشته ساز

الیاف خروجی از پک به صورت مذاب می باشند ، لذا به وسیله هوای کوئینچ الیاف درحین کشش سرد شده و به حالت جامد درمی آیند . نیروی لازم جهت کشش الیاف در قسمت ریسندگی توسط Take up section تامین می گردند .الیاف پس از سرد و جامد شدن توسط جت های فینیش به محلول آب و روغن آغشته می شوند . این عمل جهت کاهش اصطکاک میان الیاف و سطوح فلزی ، کاهش تاثیرات الکترسیته ساکن و به هم چسبیدن الیاف انجام می شود و سپس الیاف به صورت یک باند به ناحیه کشش ارسال می گردد .

با توجه به اینکه الیاف تولید شده در ناحیه ریسندگی عمدتا ” تحت تاثیر نیروی کشش در شرایط مذاب و خمیری قرار داشته اند فاقدآرایش یافتگی لازم جهت خواص فیزیکی لازم می باشند ، به همین خاطر به قسمت کشش هدایت می شوند و در این ناحیه تحت تاثیر حرارت و نیروی مکانیکی اعمالی توسط غلطک های کشش کشیده شده و آرایش یافتگی لازم در الیاف ایجاد می گردد . کشش در روش یک مرحله ای دریک مرحله انجام می پذیرد.

پس ازآن الیاف ضمن گرم شدن از دستگاه چین زن عبور داده می شود تا الیاف از حالت صاف به حالت پلیسه درآیند . این عمل به منظور افزایش  درگیری الیاف در یکدیگر در فرآیندهای پائین دستی انجام می پذیرد .

پس از آن به منظورحذف نیروهای پسماند در الیاف و تثبیت خواص در الیاف و همچنین کنترل میزان رنگ پذیری الیاف ، نوار از آون تنظیم حرارت عبور داده می شود تا کلیه خواص از جمله استحکام ، ازدیادطول ، ظرافت ، رنگ پذیری و پلیسه تثبیت گردد وسپس الیاف برش خورده و به صورت عدل بسته بندی می گردد.

تکنولوژی دو مرحله ای تولید الیاف پلی استر

در روش دو مرحله ای تولید الیاف ظریف و با خواص فیزیکی بسیار کنترل شده وکیفیت بالا  تولید می گردند.

فرآیند دو مرحله ای درقسمت ریسندگی مشابه با مورد قبلی می باشد با این تفاوت که الیاف پس از ریسیده شدن در بانکه  های ریسندگی ذخیره می شوند .سپس تعدادی از کن ها درمحوطه ناحیه کشش قرارگرفته وکشیده میشوند .این روش به منظور کنترل پارامترهای ریسندگی انجام می گیرد تا در صورت بروز هر نوع اشکال امکان اصلاح آن در مرحله بعد برای رسیدن به محصول قابل اطمینان ودرجه یک میسر باشد . سیستم تولید دو مرحله ای کشش بطور کلی در سه مرحله وبه صورت مرحله ای انجام می پذیرد تا الیاف ظریف دچار پارگی نشود و منجر به تولید الیاف با ضخامت و یا پارامترهای ناخواسته نشوند .

معمولا کشش در سه مرحله و با نسبت های حدود ۲٫۲,۱٫۳,۱٫۲ انجام می پذیرد آخرین مرحله کشش در غلتک‌های تثبیت خواص الیاف در آون تنظیم حرارت  الیاف بریده و بسته بندی می گردند . الیاف ظریف معمولا با طول برش ۳۲ و ۳۸ میلیمتر تولید می گردند . در این نوع تولید الیاف معمولا امکان تولید الیاف میکرو و با ظرافت ۱٫۰ – ۰٫۸ دسیتکس نیز پیش بینی می گردد .

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/r059

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *