الیاف پرکن

پلی استر

ماهیت این الیاف از نوع پلیمر پلی اتیلن ترفتالات است که از آن الیاف پلی استر تهیه می گردد. الیاف پلی استر می توانند به دو صورت فیلامنت(پیوسته) و استیپل (بریده) تهیه گردند. مراحل تولید این الیاف به این گونه است که در کارخانه تولید الیاف ، ابتدا پلیمر پلی اتیلن ترفتالات در محفظه های اکسترودر با دمای بالا ذوب شده و سپس از از رشته سازهای تعبیه شده در مسیر عبور داده می شوند.رشته های پلیمری داغ با عبور از قسمت های کشش و سپس کولینگ (خنک کننده) به الیاف تبدیل می شوند. اگر این الیاف فیلامنتی تولید شده در انتهای خط به وسیله یک تیغه بریده شوند، الیاف پلی استر استیپل(PSF) بدست می آید. فواصل بین برش های متعدد تیغه تعیین کننده طول الیاف استیپل است. به منظور بهبود نرمی الیاف استیپل عموما یک مرحله روغن زنی به وسیله سیلیکون در انتهای خط وجود دارد.

این الیاف می توانند از چیپس های خالص PET یا از پلی استر بازیافتی از بطری ها تهیه شوند که عموما برای مصارف کم ارزش و ارزان قیمت از پلی استر بازیافتی استفاده می گردد. هرچند خواص استحکامی پلی استر تولیدی از مواد اولیه خالص بسیار بهتر است. به دلیل بالا بودن مقاومت حرارتی این پلیمر ، الیاف تولیدی از آن دارای خواص حرارتی مناسبی هستند.

تا سال 2018 ،چین به عنوان بزرگترین وارد کننده PET بازیافتی در جهان شناخته شده بود و بیش از 1.5 میلیون تن سالانه الیاف پلی استر استپل بازیافتی صادر میکرد. بعد از سال 2018 دولت چین واردات PET بازیافتی را ممنوع و در نتیجه آن میزان تولید الیاف پلی استر استیپل در جهان محدود شد. به همین دلیل کشورها در صدد سرمایه گذاری و راه اندازی خطوط تولید این الیاف برآمدند تا بتوانند پاسخگوی تقاضای موجود باشند.

 

 

همچنین این الیاف می توانند به صورت تو خالی یا تو پر تهیه گردند که این کار به کمک رشته سازهای مختلف در مرحله تولید الیاف کنترل و مدیریت می گردد.سطح مقطع این الیاف در شکل نشان داده شده است.

 

الیاف تو خالی به دو صورت ساده و کانجوگه هستند. اگر الیاف پلی استر توخالی در مرحله تولید کریمپ شوند الیاف توخالی کانجوگه(Hollow conjugated) بدست می آید  که الیاف کریمپ شده خود سه نوع helical, waved و sharp دسته بندی می شوند که در شکل زیر قابل مشاهده است.

حضور هوا مابین الیاف سبب ایجاد خاصیت عایق گرمایی در این الیاف می شود که این الیاف را برای کاربرد در البسه زمانی مناسب می کند. هدف از تهیه الیاف توخالی ، کاهش حجم مواد مصرفی و بدست اوردن الیاف سبک تر برای کاربردهای مختلف از جمله پرکن های بالشت و پتو ها، عروسک ها، کیسه خواب ها، منسوجات بی بافت، فیلتراسیون و … است.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/xjd5

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *