پلی استر بازیافتی

پلی استر بازیافتی

پلی استر بازیافتی

کانون اصلی صنعت مد، مواد اولیه بازیافت شده می باشد که سازگار با محیط زیست هستند.
حدود 49 درصد از لباس های جهان از پلی استر بازیافتی ساخته شده است و انتظار می رود این رقم تا سال 2030 تقریبا دو برایر شود. به عنوان بخشی از این صنعت، بطور مثال می توان به فرآیند تبدیل بطری های پلاستیکی بازیافت شده به نخ و پارچه اشاره کرد. پلی استر بازیافت شده در حال حاضر در دسترس ترین ماده قابل استفاده مجدد در صنعت نساجی است.

پلی استر چیست؟

پلی استر لیف بشر ساخته ای است که از محصولات پتروشیمی مانند اتیلن گلیکول ساخته شده است. اگرچه دارای خواص بسیار ارزشمندی مانند مقاومت در برابر چین و چروک، سهولت در تمیز کردن و خشک شدن سریع است اما سازگار با محیط زیست نیست. برای تولید منسوجات پلی استری مقدار زیادی آب، مواد شیمیایی و سوخت های فسیلی نیاز است. مواد اولیه و فرآورده های فرعی پلی استر سمی هستند، آب را آلوده می کنند و باعث ایجاد مشکلات بهداشتی زیادی می شوند.
پلی اتیلن ترفتالات (PET)مهمترین و پرمصرف ترین عضو خانواده پلی استرها است. در ابتدای استفاده تجاری از این پلیمر، تنها در جهت تولید الیاف مصنوعی در صنعت نساجی استفاده می شد و با توجه به طول عمر استفاده از این منسوجات، فرآیند بازیافت آن، مبحث قابل توجهی محسوب نمی شد اما در طی30 سال گذشته و با گسترش استفاده از این پلیمر در صنایع بسته بندی به منظور تولید بطری یا فیلم و با توجه به ماهیت یکبار مصرف بودن این کالا مساله بازیافت این پلیمر بسیار حائز اهمیت گشته است. (در حال حاضر بیش از 60 % PET تولید شده در جهان در صنعت نساجی جهت تولید الیاف مصنوعی، 35 %جهت تولید بطری یکبار مصرف و کمی کمتر از 5 %جهت تولید فیلم مورد استفاده قرار می گیرد)
پلی استر بازیافت شده
پلی استر بازیافت شده از PET به عنوان ماده اولیه استفاده می کند. این همان ماده ای است که در بطری های پلاستیکی شفاف استفاده می شود و بازیافت آن برای ایجاد پارچه، مانع از رفتن آن به محل دفن زباله می شود. با توجه به سیستم بازیافت نسبتاً پیشرفته بطری های PET، تلاش های بسیاری برای ابداع روش کارآمد برای استفاده مجدد از این بطری ها درتولید نخ انجام شد.

پلی استر بازیافتی

مزایای استفاده از پلی استر بازیافتی چیست ؟

فرآیند تبدیل PET به پلی استر بازیافتی نسبت به نمونه پلی استر معمولی به انرژی بسیار کمتری احتیاج دارد.
دو مزیت اصلی برای این فرآیند وجود دارد:

  • استفاده از پلی استر بازیافت شده ، وابستگی ما به نفت به عنوان ماده ی اولیه در تولید نخ را کاهش می دهد
  • استفاده از بطری های PET برای این فرآیند باعث کاهش زباله ها و در نتیجه آلودگی کمتر خاک ، هوا و آلودگی آب می شود.

یکی دیگر از مزایای پلی استر بازیافتی این است که می توان لباس های تولید شده از آن را دوباره و دوباره بازیافت کرد بدون اینکه کیفیت آن ها کم شود، در نتیجه میتوانیم ضایعات را به حداقل برسانیم. این بدان معنی است که تولید کننده پوشاک پلی استری بازیافتی می تواند به صورت بالقوه به یک چرخه تبدیل شود و این بدان معنی است که پلی استر قابلیت بازیافت و استفاده مجدد برای همیشه را دارا است. این چیزی است که شما نمی توانید برای سایر الیاف موجود در بازار بگویید. عدم تجزيه پذيري پلي استر در واقع مي تواند یک مزیت محسوب شود نه عیب !

در تولید منسوجات قابل مصرف از بطری‌های PET چندین مرحله وجود دارد:

مرحله‌ی اول : بطری‌های پلاستیکی در ابتدا از درب‌های خود جدا شده، برچسب‌ها از روی آن‌ها برداشته می‌شود و سپس از وجود هرگونه آلودگی شسته می‌شود.
مرحله دوم : این بطری‌ها سپس به تکه‌های کوچک تبدیل شسته و مجددا شسته می‌شود تا اطمینان حاصل شود هیچگونه آلودگی روی آن‌ها وجود ندارد.
مرحله‌ی سوم : در این مرحله ذرات شسته‌ی شده به قرص‌های کوچک بازیافتی تبدیل شده که ظاهر آن کاملا با PET جدید متفاوت خواهد بود.
مرحله‌ی چهارم : قرص‌های تهیه شده برای تبدیل به رشته و نخ رانشگری شده و به رنگ‌های دلخواه در می‌آید.
مرحله‌ی پنجم : رشته‌های پلی استر 100 درصد بازیافتی می‌توانند به منسوجات Waste2Wear برای دوخت هر محصولی تبدیل گردند.

در آینده چگونه بازیافت پلی استر یک ضرورت محسوب می شود ؟

نزدیک به 653،740 تن لباس هر سال برای دفن زباله ارسال می شود، آیا قبول ندارید که بازیافت لباس امری ضروری محسوب می شود؟ فن آوری بازیافت نساجی باید تا حد امکان مورد چالش قرار گیرد زیرا پلی استر یک نگرانی بزرگ در این صنعت است. این فناوری دارای زباله های جزئی است ، انرژی کمی مصرف می کند و باعث آلودگی بسیار کمی می شود.
پلی استر تنها بخشی از زنجیره ی صنعت نساجی را شامل می شود. بسیاری از مواد دیگر وجود دارد که دوستدار محیط زیست محسوب نمی شوند و در حال حاضر هیچ راه مقرون به صرفه ای برای استفاده مجدد وجود ندارد. باید تلاش شود تا راه حل هایی برای بازیافت نایلون ، الاستن و مواد دیگر تولید شود. این امر واقعاً روند پایداری را به واقعیت تبدیل می کند.
پلی استر بازیافتی در ایران
در حال حاضر با توجه به سرمایه ‌گذاری های انجام گرفته در صنعت نساجی ایران که میزان ارزی آن بیش از یک و نیم میلیارد دلا‌ر در دهه گذشته برآورد می ‌شود، این صنعت در بخش‌ های ابتدایی و انتهایی آن دچار گلوگاه و حلقه‌های مفقوده مهم و قابل ملا‌حظه ‌ایست.
در بخش ابتدایی تولید الیاف نه تنها سرمایه‌ گذاری درخور و متناسب با ظرفیتهای نساجی نیست یا در حد و اندازه کشورهای دیگر انجام نشده بلکه ظرفیتهای موجود نیز طی دو دهه گذشته فرسوده شدند و کارآیی لا‌زم را ندارند.
صادرات انواع الیاف کمتر از 10 درصد از کل صادرات نساجی کشور را شامل می ‌شود که در مقایسه با واردات الیاف بسیار ناچیز است و در نتیجه تراز منفی تجاری شدیدی در زمینه الیاف، به ویژه الیاف پلی استر در کشور وجود دارد.
در مجموع شش سال بررسی، 374 میلیون دلار معادل 278 هزار تن الیاف پلی استر در قالب تنها سه کد الیاف پلی استر که نشان دهنده واردات الیاف پلی استر منقطع (Staple) است، وارد کشور شده است و همچنین در مجموع هفت سال بررسی 23 میلیون دلار ( کمتر از 7 درصد ارزشی ) و معادل 24 هزار تن ( کمتر از 9 درصد وزنی ) الیاف پلی استر در قالب تنها سه کد الیاف پلی استر که نشان دهنده صادرات الیاف پلی استر منقطع (Staple) است از کشور صادر شد.
این واقعیت نشان دهنده اینکه میزان تولید این الیاف در داخل کشور پاسخگوی نیاز آن نیست و مصرف این الیاف در کشور رو به رشد است.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/fkdd

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *