دستگاه HVI، بررسی استحکام و ازدیاد طول الیاف

آنالیز الیاف

در ادامه ی بررسی دستگاه HVI، در این مقاله به بررسی آنالیز استحکام و ازدیاد طول الیاف پرداخته خواهد شد. HVI برای آنالیز الیاف از اصل نرخ ثابت ازدیاد طول یا Constant rate of elongation استفاده می کند. سایر روش های متداول اندازه گیری استحکام، آهسته بوده و با HVI سازگاری ندارند. مهمترین عامل بازدارنده، اندازه گیری وزن نمونه که پارامتری اساسی است میباشد. اندازه گیری استحکام شکست در قالب تناسیتی برای داشتن مقایسه ای بهتر بین نمونه های با ظرافت مختلف، اهمیت زیادی دارد.

روش اندازه گیری:

اندازه گیری استحکام در سیستم HVI بسیار متفاوت از روش متداول Pressley و Stelometer است. اولین تفاوت در نحوه ی آماده سازی نمونه است. در روش آزمایشگاهی الیاف انتخاب شده، شانه شده و با دقت آماده می شوند تا در بین گیره های فک تراز شوند. هر یک از الیاف کل فضای بین فک ها را پوشش می دهند. بنابراین الیاف بین دو فک با فاصله ی مشخص قرار گرفته و سپس یکی از فک ها با نرخ مشخصی حرکت کرده و تا پاره شدن الیاف به حرکت خود ادامه میدهد و به این ترتیب مسافتی که فک دوم طی میکند تا قبل از پارگی الیاف، به عنوان ازدیاد طول گزارش میشود. در روش HVI الیاف به طور تصادفی انتخاب شده و به صورت خودکار برای آزمایش آماده می شوند. آنها ابتدا برای از خارج کردن الیاف شل و صاف کردن الیاف بسته شده شانه می شوند، و سپس انتهای الیاف به صورت خودکار در یکی از فک ها ثابت میشود. دومین تفاوت مهم بین اندازه‌گیری‌ استحکام به روش متداول آزمایشگاهی و اندازه‌گیری‌های با HVI این است که در اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی، جرم الیاف پاره شده با وزن کردن نمونه تعیین می‌شود. در حالیکه در سیستم های HVI جرم با روش های جذب نور و مقاومت در برابر جریان هوا تعیین می شود.

سومین تفاوت مهم بین اندازه گیری های آزمایشگاهی متداول و سیستم HVI، سرعت در زمان پارگی الیاف است. سیستم‌های HVI الیاف را حدود 10 برابر سریع‌تر از روش‌های آزمایشگاهی پاره می کنند. غالبا آنالیز استحکام با HVI 2 تا 4 بار تکرار شده و میانگین گرفته میشود.

آنالیز الیاف

استحکام الیاف با تقسیم نیروی پارگی دسته الیاف بر ظرافت آن ها به صورت گرم بر تکس گزارش میشود. رنج اعداد گزارش شده و نحوه ی آنالیز آن ها برای بررسی استحکام الیاف مورد آزمایش به صورت زیر است:

  • استحکام زیر 21: خیلی کم
  • استحکام 22-24: کم
  • استحکام 25-27: متوسط
  • استحکام 28-30: زیاد
  • استحکام بیشتر از 30: خیلی زیاد

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/on8b

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *