جوت و کاربردهای آن

همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد، جوت یکی از الیاف سلولزی است. ویژگی های این الیاف تقریبا شبیه به الیاف کتان است. الیاف جوت معمولا الیاف سختی هستند و لازم است پیش از تبدیل شدن به نخ به طریقی نرم شوند. این الیاف روش ریسندگی متفاوتی نیز نسبت به دیگر الیاف دارند.

الیاف جوت به دلیل صد در صد طبیعی و زیست سازگار بودن، کاربردهای زیادی دارند. از موارد استفاده ی جوت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربرد در تزئینات
  • استفاده از الیاف ظریف تر جوت در پارچه های مورد استفاده در منسوجات خانگی
  • استفاده در فرش و گلیم
  • گونی بافی
  • تهیه ی پارچه های مورد استفاده در تولید کیف و کفش
  • استفاده در سازه های ساختمانی
  • استفاده در کامپوزیت ها

امروزه جوت را با الیاف پنبه ترکیب کرده اند که تحت عنوان جوتکس شناخته می شود. به این ترتیب می توان مزایای الیاف جوت و پنبه را کنار هم داشت و قیمت تمام شده را نیز کاهش داد.

منسوجات فنی که یکی از تکنولوژی های رو به رشد با نرخ رشد 3-5 درصد است یکی از حوزه هایی است که پتانسیل بالایی برای استفاده از نخ جوت دارد. از پارچه های تهیه شده از نخ جوت می توان در آگروتکستایل ها، ژئوتکستایل ها، پارچه های محافظتی و دیگر صنایع استفاده کرد.

این الیاف قابلیت کاربرد در منسوجات مورد استفاده در اتومبیل را نیز دارند. از یک لایه ی بی بافت تهیه شده از نخ جوت می توان زیر روکش صندلی استفاده کرد.

اگرچه هرگز نمی توان الیاف جوت را برای پوشاک استفاده کرد، اما ویژگی های منحصر به فرد این الیاف مانند استحکام بالا، مقاومت در برابر سایش، مقاومت حرارتی خوب، دوام و قابلیت شستشو، و هزینه نسبی کم، آن را برای استفاده در لباس های محافظ در برابر آتش و گرما ایده آل کرده است. بنابراین می توان از این الیاف برای تولید دستکش و روپوش محافظ افرادی که در تاسیسات و پالایشگاه نفت، آتش نشانی، و کارخانه هاکار می کنند استفاده کرد. گاهی اوقات پارچه جوت را با تکمیل های خاصی مثل ضد آب و ضد روغن نیز اصلاح کرده و در موارد خاص به کار می برند.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/4tmm

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *