جدیدترین کاربردهای مواد ضدآب

مواد هیدروفوب موادی هستند که آب را جذب نمیکنند. مواد سوپرهیدروفوب موادی هستند که به صورت مازاد و شدید ضد آب هستند. فوب به معنای مقاومت یا گریز از چیزی است. هیدرو به معنای آب است و هیدروفوب به معنای مقاوم در برابر آب است. این خصوصیت سبب می شود قطرات آب روی سطح خود را جمع کرده و پخش نشوند. در واقع آب بیشتر از اینکه به سطح تمایل داشته باشد به مولکول های خود متمایل است و به همین دلیل به شکل قطره روی سطح باقی می ماند. مثال های بسیاری از مواد هیدروفوب در طبیعت وجود دارد مثل بال های پروانه، برگ های نیلوفر آبی و پر اردک. امروزه محققان با الهام از این مواد در طبیعت سعی در تهیه مواد با خاصیت هیدروفوبی دارند. این مواد علاوه بر خاصیت ضد آب، خواص خود تمیزشوندگی نیز دارند. این مواد کاربردهای بسیار زیادی در زمینه های مختلفی چون پارچه های ضدآب، سطوح ضد یخ، سطوح ضد زنگ، سیستم های تولید انرژی، پزشکی و… مورد استفاده قرار می گیرند.

در صنعت نساجی خواص جذب آب و تر شوندگی از جمله ویژگی های مهم در یک منسوج به شمار می آید. پارچه های چندکاربردی با خواص ترشوندگی ویژه توجه های بسیاری را در دو دهه ی اخیر به خود جلب کرده اند. ایجاد خواص سوپرهیدروفوب، خود تمیز شوندگی و کنترل چسبندگی سطحی در سطوح سلولزی مثل پارچه های پنبه ای و کاغذ امروزه بسیار مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.  علی رغم ویژگی های بسیار خوب الیاف پنبه به عنوان یکی از پرمصرف ترین الیاف در جهان، برخی ویژگی های ذاتی این الیاف مثل خواص جذب آب بالا، مقاومت کم در برابر UV و خواص آنتی باکتریال ضعیف سبب محدود شدن کاربرد این الیاف در برخی صنایع و کاربردها به ویژه در زمینه های تکنولوژی بالا (های تک) مثل خود تمیز شوندگی، پزشکی، خود مراقبتی و منسوجات منعطف چند کابردی شده است. به همین دلیل صنعت و محیط های آموزشی بسیاری متمرکز بر ضد آب کردن این الیاف شده اند و تا به امروز روش های زیادی برای ایجاد خاصیت سوپرهیدروفوب روی الیاف پنبه گزارش شده است.

اخیرا در دانشگاه Brigham Young سطوح سوپرهیدروفوب جدیدی را تولید کرده اند که معتقند می توان از آن برای بهینه سازی پروسه ی تولید انرژی در نیروگاه های برق و سیستم های انرژی خورشیدی استفاده کرد. محققان به منظور تهیه این سطوح، یکسری شیارهایی روی این مواد ایجاد کرده و سپس آن ها را به کمک لایه ای نازک از مواد ضدآب مثل تفلون، روی سطح پوشش دادند(فرآیند کوتینگ). سپس از دوربین هایی با سرعت بالا برای بررسی و ضبط رفتار قطرات آب روی سطح ماده استفاده کردند. جزئیات این نتایج در سایت physics of fluid منتشر شده است.

از دیگر کاربردهای این مواد در صنایع تولید انرژی، می توان به کاربرد آنها در سیستم های خورشیدی اشاره کرد. در کالیفرنیای امریکا، به تازگی یک نیروگاه انرژی خورشیدی تاسیس شده است که به کمک آینه های بسیار بزرگ نور خورشید را به سمت بویلرها هدایت کرده تا بتوان بخار آب لازم با حرارت بالا را برای به کار انداختن توربین ها تولید کرد. بخار آب تولیدی باید به سیستم برگردد که بتوان مجدد از آن استفاده کرد. این کار با کندانس کردن بخار به مایع انجام می شود. اگر سطح کنداسورها سوپرهیدروفوب باشد، بخار به راحتی به مایع تبدیل می شود.محققان این پروژه، جولی و دن، اظهار کردند که اگر سطوح سوپرهیدروفوب مورد استفاده قرار بگیرد، تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته با راندمان بهتر و بیشتری انجام می شود زیرا سطوح مواد همواره تمیز خواهد بود.

 

 

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/n887

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *