استفاده از الیاف کربن انعطاف پذیر در تهیه ی البسه هوشمند

“نیازی به استفاده از ساعت های هوشمند یا برچسب ها برای نشان دادن عملکرد قلب شما نیست، با فناوری های جدید لباس شما قادر به انجام این وظیفه خواهد بود.” این ایده ای بود که محققان دانشگاه Rice  به دنبال تحقق آن بودند.

محققان این دانشگاه در پی انتشار مقاله ی خود در ژورنال ACS, Nano Letters گزارشی از تهیه ی لباسی برای ورزشکاران با استفاده از الیافی از جنس نانولوله های کربن که قادر به نمایش وضعیت قلب ورزشکار است ارائه کردند.

به گفته ی پژوهشگران این تحقیق، الیاف تهیه شده دارای رسانایی مشابه با سیم های فلزی بوده درحالیکه بر خلاف آن ها قابلیت شستشو داشته، راحتی پوشش دارند و احتمال شکستن آن ها در هنگام اعمال نیرو بسیار بسیار کمتر است.

بررسی نتایج حاصل از لباس هوشمند تهیه شده و مقایسه ی آن ها با نمونه های تجاری موجود در بازار نشان دهنده ی تاثیر بسیار بیشتر نانولوله های کربنی بر صحت و دقت نتایج بود. به گفته ی محققان این پژوهش، با توجه به اینکه برای دست یابی به نتایج صحیح تر لازم است لباس به قفسه ی سینه بچسبد، این پژوهشگران درصدد هستند در مطالعات آتی خود تاثیر افزایش سطح در دسترس نانولوله های کربنی بر افزایش تماس با پوست را مورد بررسی قرار دهند.

از ویژگی های منحصر به فرد این لباس، انعطاف پذیر و قابل شستشو بودن آن است. این انعطاف پذیری اجازه ی فرآیند پذیری آسان و راحتی پوشش را میدهد. این الیاف نه تنها تماس الکتریکی ثابت با پوست کاربر ایجاد میکنند، بلکه به عنوان الکترودهایی برای اتصال دستگاه های الکترونیکی مانند فرستنده های بلوتوث برای انتقال اطلاعات به تلفن هوشمند کاربر عمل می کنند.

آزمایشات نشان داده است تغییرات جزئی در هندسه الیاف و وسایل الکترونیکی مرتبط می تواند در نهایت به لباس اجازه دهد تا علائم حیاتی، فشار یا میزان تنفس را تحت نظر داشته باشد. با توجه به ویژگی هایی از جمله رسانایی، تماس خوب با پوست، زیردست نرم و زیست سازگاری و غیره از دیگر کاربردهای احتمالی این الیاف می توان به ایجاد ارتباط میان انسان و ماشین برای خودروها یا علوم روباتیک، کاربرد به عنوان آنتن، نمایشگرهای مراقبت از سلامتی و حفاظت بالستیک در لباس های نظامی اشاره کرد.

 

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/rfpo

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *