ژئوتکستایل

ژئوتکستایل ها در حقیقت پارچه های نفوذپذیری هستند که وقتی در رابطه با خاک مورد استفاده قرار میگیرند، قابلیت جداسازی، فیلتر، استحکام بخشی، محافظت و زهکشی را خواهند داشت. ژئوتکستایل ها که معمولا از پلی پروپیلن، پلی استر، پلی آمید، پلی اتیلن، پلی وینیلیدین کلراید و فایبرگلاس تهیه میشوند، در سه نوع متداول بافته شده، سوزن زنی شده، و یا تثبیت حرارتی شده وجود دارند.

ژئوتکستایل ها و سایر محصولات مرتبط با آن ها کاربرد بسیاری در ساخت سازه های عمرانی از جمله جاده ها، فرودگاه ها، راه آهن، مخازن، کانال ها، سدها، مهندسی ساحل، و غیره دارند. ژئوتکستایل ها معمولا در سطح و جهت تقویت و استحکام بخشی به خاک قرار دارند.

از جمله مزایای ژئوتکستایل های بافته شده با سیستم گردبافی نسبت به تخت بافی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این حالت وزن سازه ی لیفی تهیه شده بسیار کمتر از حالت تخت بافی است و درنتیجه حمل و نقل آن ساده تر شده و هزینه ها کمتر است.
  • ژئوتکستایل های گردبافی شده استحکام برشی بسیار خوبی دارند.
  • ژئوتکستایل های گردبافی شده قابلیت ترکیب شدن با یک پارچه ی اضافی جهت تهیه ی کامپوزیت را دارند.

شکل زیر نمونه ای از نوعی ژئوتکستایل چندکاره را نشان میدهد. در این نمونه شبکه ای با الیاف تار صفر درجه و پود 90 درجه مشاهده میشود به گونه ای که الیاف موجود در تار دانسیته ی خطی بسیار بالاتری نسبت به نخ پود دارند بنابراین بخش اصلی تحمل بار پارچه محسوب می شوند.

ژئوتکستایل ها از مواد ترموویسکوالاستیک تهیه می شوند که باعث می شوند رابطه بین بار (یا تنش) و تغییر شکل (یا کرنش) بر اساس دمای محیط و میزان جابجایی تحمیلی تنظیم شود. بنابراین ژئوتکستایل ها استحکام خاص و منحصر به فردی در آزمایشات نشان نمی دهند بلکه استحکام آن ها با شرایط بارگزاری و تنشی که تحمل میکنند سنجیده میشود.

ژئوتکستایل ها ابزارهای بسیار موثری در دست مهندسین عمران هستند که قابلیت حل کردن بسیاری از مشکلات ژئوتکنیکی را دارند. با در دسترس بودن انواع محصولات با ویژگی های متفاوت، مهندس طراح باید نه تنها از امکانات کاربردی بلکه از دلیل استفاده از ژئوتکستایل و خواص عملکردی آنها برای برآوردن نیازها آگاه باشد. طراحی و انتخاب ژئوتکستایل ها بر اساس اصول مهندسی صحیح به منافع بلند مدت شخص کاربر و صنعت کمک شایانی می کند.

عملکردهای ویژه، متغیر بودن قابلیت نفوذپذیری و ضخامت و مقرون به صرفه بودن از نظر پارچه و نیروی کار، عوامل دیگری هستند که باعث رشد بازار ژئوتکستایل ها می شوند. با این حال عدم وجود مقررات مشخص و واضح در خصوص جاده سازی و عدم آگاهی در مورد ژئوتکستایل می تواند منجر به استفاده از مواد با کیفیت پایین شده و بنابراین انتظار می رود اثرات نامناسبی بر رشد بازار ژئوتکستایل ها داشته باشند.

بنابر مطالعات صنعت جهانی ژئوسنتتیک، انتظار می رود تقاضای جهانی برای ژئوتکستایل ها سالانه 8 تا 9 درصد افزایش یابد. در سال 2012، منطقه آسیا/اقیانوسیه از آمریکای شمالی پیشی گرفت و با در دست داشتن 35 درصد از کل مصرف جهانی، بزرگترین بازار منطقه ای ژئوتکستایل شد. کنترل فرسایش با استفاده از بیش از 470 میلیون متر مربع ژئوتکستایل در سال 2013 دومین کاربرد بزرگ ژئوتکستایل بود.

امروزه صنعت بی بافت جهانی تحت سلطه سه منطقه بزرگ آسیا، آمریکای شمالی و اروپا  است که به ترتیب 46 ، 26 و 27 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده اند. از سال 2002، پارچه های بی بافت با افزایش 6 درصدی در بخش زئوتکستایل ها مورد استفاده قرار گرفتند. استفاده از ژئوتکستایل های بی بافت منجر به پیشرفت های عمده ای در کاربردهای زیست محیطی شده است.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/md8l

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *