صنعت پنبه در کنیا

کنیا در سواحل شرقی آفریقا و در نزدیکی خط استوا واقع شده است. این کشور از شمال با سودان جنوبی و اتیوپی، از شرق با سومالی و اقیانوس هند، از جنوب با جمهوری تانزانیا و از غرب با اوگاندا و دریاچه ویکتوریا هم مرز است. تا دهه 1980 میلادی پنبه یکی از مهمترین محصولات اثرگذار در اقتصاد کنیا بود. اما از آن زمان به بعد، بسیاری از کشاورزان کنیایی به دلیل کاهش مواد خام اولیه و افزایش قیمت آن ها، کشت پنبه را متوقف کرده و به دنبال آن بسیاری از کارخانجات وابسته به پنبه نیز تعطیل شدند. نمودار زیر آمار تولید پنبه در این کشور از سال 1960 تا 2021 را نشان میدهد(جدول موجود در انتهای این مقاله، مقادیر دقیق هر سال را نشان میدهد).

در سال های اخیر کنیا توانسته است به طور متوسط حدود 250,000 عدل پنبه تولید کند این درحالیست که نیاز داخلی این کشور به طور میانگین در حدود 200,000 عدل تخمین زده شده است. بنابراین دولت برای پاسخگویی به نیاز داخلی خود مجبور به واردات پنبه از کشورهایی مثل اوگاندا، تانزانیا و خاور دور مانند هند و چین است.

هم اکنون پنبه در این کشور توسط کشاورزان Nyanza، Rift Valley و استان های غربی، شرقی و ساحلی تولید می شود. همچنین در این کشور پنبه از آوریل تا ژوئن کاشته و از نوامبر تا فوریه برداشت می شود.

در دهه ی 1970-1980، دولت کنیا به امید بهبود شرایط اقتصادی اقدام به سرمایه گذاری در صنعت پنبه این کشور کرد. اما به دلیل سوء مدیریت، قیمت بالای محصول، کیفیت پایین آن و غیره بسیاری از کشاورزان از کشت پنبه دست کشیدند.

به گفته ی محققان، کنیا هم اکنون نیاز پنبه خود را اغلب از کشورهای  هند و چین تامین می کند. در حالیکه در صورت وجود مدیریت صحیح این کشور قادر است خود پنبه ی مورد نیازی داخلی اش را تامین کند و به این طریق با کارآفرینی زیادی که در چرخه ی تولید آن وجود دارد، کمک شایانی به اقتصاد این کشور و 8 میلیون جمعیتی که در مناطق خشک این کشور زندگی میکنند، کند.

در سال هال اخیر دولت کنیا برای بهبود وضعیت صنعت پنبه خود، اقدام به استفاده از گونه ی اصلاح شده ی پنبه مربوط به نام bacillus Thutinigiensis کرده است. دولت امیدوار است در طی 5 سال آینده نتایج مثبت کشت پنبه ی Bt را مشاهده کند چراکه این گونه در حقیقت توان مقابله با آفات مزاحم برای کشت پنبه را دارد و از طرف دیگر خاک حاصلخیز این کشور، آب و هوای مساعد و هزینه ی پایین کارگر از عوامل مهم در بهبود وضعیت پنبه هستند.

گزارشات نشان میدهد بین سال های 1996 تا 2018 بیش از 191.7 میلیون هکتار در سرتاسر جهان زیر کشت پنبه ی Bt بوده است. که در این میان سهم کشورهای در حال توسعه 103.1 میلیون هکتار بوده است.

دولت کنیا تصمیم دارد با کشت پنبه Bt میزان تولید خود را از 5500 تن به 50,000 تن در پنج سال آینده برساند و به این ترتیب 680,000 شغل به صورت مستقیم در مزارع کشاورزی، 210 شغل در بخش پنبه پاک کنی، 6000 شغل در کارخانجات نساجی و 25000 شغل در بخش تولید پوشاک ایجاد کند. بررسی ها نشان داده است در صورتی که امور طبق برنامه ریزی های انجام شده پیش برود، صادرات این محصول پنبه می تواند حدود 86 میلیون دلار ارزآوری برای این کشور داشته باشد.

صادرات پنبه در کنیا

با وجود اینکه تولید پنبه در این کشور توان پاسخ گویی به نیاز داخلی را ندارد، اما صادرات آن نیز وجود دارد. نرخ صادرات این محصول در کنیا با نوسنات مختلفی همراه بوده است. در سال 2017، به ازای هر کیلوگرم 1.79 دلار آمریکا، در سال 2018، 1.69 دلار آمریکا، و در سال 2019  پنبه به ازای هر کیلوگرم 1.85 دلار، صادر شد. این مقدار در سال 2021، 1.7-1.96 دلار آمریکا بر کیلوگرم بود. صادرات پنبه ی این کشور شامل، ضایعات نخ، پنبه شانه و کارد شده، الیاف پنبه ی ضایعاتی و لینتر پنبه است. بهترین بازارهای صادراتی کنیا برای پنبه، بنگلادش، اتیوپی، ایالات متحده آمریکا، ترکیه و ویتنام هستند. همچنین کنیا در سال 2019 پنبه با نرخ 1.52 دلار بر کیلوگرم وارد کرد.

مطالب مرتبط:

 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/0uw0

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *