بازیافت منسوجات

امروزه استفاده بهینه از منابع طبیعی به ویژه منابع فسیلی و تجدیدناپذیر و بهرمندی از منابع قابل بازیافت، از نظر زیست محیطی و اقتصادی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از بزرگترین چالش های تولیدکنندگان، هزینه ی مواد اولیه جهت تولید نخ است پس به نظر میرسد کاهش هزینه ی مواد اولیه کمک بزرگی به تولیدکنندگان خواهد کرد.

بازیافت منسوجات یکی از روش های بسیار موثر بر کاهش هزینه های تولید و کاهش خطرات زیست محیطی است. از این طریق علاوه بر کاهش هزینه مواد اولیه، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی خواهد شد چراکه برخی پروسه های پرمصرف مثل پخت و رنگرزی حذف می شوند و میزان مصرف آب نیز تا حد زیادی کاهش می یابد.

مطالعات نشان میدهد سالانه تنها حدود 12% منسوجات بازیافت می شوند، درحالیکه در حدود 90% آن ها قابلیت بازیافت دارند. بنابر آمارهای موجود، ارزش بازار جهانی منسوجات بازیافتی در سال 2020 حدود 5 میلیارد دلار بوده است.

ضایعات منسوجات به دو دسته تقسیم میشوند، ضایعاتِ قبل از رسیدن به دست مصرف کننده و ضایعاتِ پس از رسیدن به دست مصرف کننده.

ضایعاتِ پیش از رسیدن به دست مصرف کننده شامل ضایعاتی است که در طول پروسه ی تولید در  کارخانه به وجود می آید که می تواند الیاف ضایعاتی از پروسه ی کاردینگ و غیره، نخ ها و یا پارچه های ضایعاتی باشد.

ضایعاتِ پس از رسیدن به دست مصرف کننده منظور منسوجاتی است که پس از استفاده ی کاربر مستهلک شده است. این بخش بیشترین میزان ضایعات تولیدی را به خود اختصاص داده است. میانگین طول عمر یک لباس به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی به صورت حدودی می توان آن را 3 سال در نظر گرفت. البسه ی کهنه به همراه سایر منسوجات قدیمی که در بخش های دیگر استفاده میشوند، در این حوزه از دسته بندی قرار دارند.

امروزه در دنیا برای بازیافت منسوجات از دو روش عمده استفاده میشود، بازیافت مکانیکی و بازیافت شیمیایی.

بازیافت مکانیکی: روش مکانیکی متداولترین روش بازیافت منسوجات است که طی آن پارچه به الیاف مورد استفاده در آن بازگردانی میشود. سپس از این الیاف برای تولید مجدد نخ و پارچه های جدید در سیستم های رینگ و اپن اند استفاده میشود. استفاده از روش مکانیکی بهترین راه برای تولید مونوفیلامنت هاست. این روش به ندرت برای بازیافت ویسکوز استفاده میشود.

روش شیمیایی: این روش بسیار قوی تر از روش مکانیکی عمل میکند و شامل استفاده از مواد شیمیایی مختلف و آنزیم هاست. روش شیمیایی شامل دیپلیمریزه کردن/حل کردن الیاف یک پارچه و تبدیل به مونومر است.

برخی از مهمترین برندهای تولیدکننده ی منسوجات بازیافتی:

از جمله بزرگترین برندهای تولیدکننده ی منسوجات بازیافتی CIRC آمریکا، Worn again انگلستان، Infinited Fiber Company از فنلاند، Cyclo Fibers بنگلادش و Resortecs بلژیک هستند.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/2qis

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *