صنعت پنبه در هندوستان

صنعت پنبه در هندوستان

 

صنعت نساجی و کشاورزی در هندوستان دو مورد از کلیدی ترین فعالیت های اقتصادی آن محسوب می شوند. در صنعت نساجی این کشور، تولید پنبه پس از تولید الیاف مصنوعی در رده ی دوم قرار دارد و هم اکنون هند با تولید حدود 18 درصد از پنبه ی جهان، پس از چین دومین کشور تولیدکننده ی پنبه در دنیا است. حدودا 5 درصد از تولید ناخالص ملی، 14 درصد از تولیدات صنعتی و 11 درصد از صادرات این کشور مروبط به صنعت نساجی است. پنبه در این کشور از ماه های مه تا جولای کاشته و در ماه های اکتبر تا ژانویه بسته به شرایط محلی، برداشت می شود.

پنبه محصول مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است و به دمایی بین 21 تا 30 درجه سانتی گراد نیاز دارد. دمای کمتر از 20 درجه سانتی گراد در رشد پنبه خلل ایجاد می کند. حداقل آب مورد نیاز آن را می توان با بارش سالانه به طور متوسط 50 تا 100 سانتی متر تأمین کرد. با این حال، در مناطق با بارش کم نیز می توان با تمهیداتی آن را تولید کرد. در هند ، پنبه در سه منطقه متمایز جغرافیایی، یعنی شمال (پنجاب ، هاریانا و راجستان)، مرکزی (گجرات ، ماهاراشترا و مادیا پرادش) و منطقه جنوبی (آندرا پرادش ، تامیل نادو و کارناتاکا) کشت می شود.

از اواسط 1970، با توجهات خاصی که دولت به این محصول ارزشمند نشان داد و برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت مختلفی برای توسعه ی آن ارائه کرد، میزان تولید پنبه در هند به صورت چشم گیری افزایش یافت و کشور به خودکفایی رسید. از اوایل سال 2000 میلادی، ورود تکنولوژی های ویژه به این کشور، به افزایش بازده محصولات، مدیریت بهتر مزارع، افزایش سطح زیرکشت پنبه Bt و غیره منجر شد. تمامی این اقدامات سبب شد سطح زیر کشت پنبه در هند که برای مدت های طولانی حدود 300 کیلوگرم در هر هکتار بود، در سال 2017 به 566 کیلوگرم در هر هکتار افزایش یابد. اگرچه بازدهی هر هکتار سطح زیرکشت هنوز از میانگین جهانی که حدود762  کیلوگرم در هر هکتار بود، کمتر بود اما تغییرات بنیادین صورت گرفته در این کشور در این حوزه، نوید آینده ای بسیار بهتر را برای پنبه ی هند می دهد. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، با تلاش های صورت گرفته، هند حدود 41 درصد از سطح جهان زیر کشت پنبه دنیا را در اختیار دارد.

صنعت پنبه در هندوستان

بنا بر گزارش منتشر شده توسط انجمن پنبه هند در 27 مه 2021، تحلیلگران اقتصادی معتقدند از سر گیری مذاکرات میان چین و آمریکا تاثیرات مثبتی بر بازار خواهد داشت حتی اگر چین در ابتدای امر سرسختی کند. چین خواهان برداشتن کامل تعرفه های تعیین شده از سوی ترامپ است. همچنن این انجمن پیش بینی کرده است میزان صادرات پنبه هند در سال 2021 تا ماه اکتبر با افزایش 20 درصدی به 6,000,000 عدل خواهد رسید که علت آن افزایش قیمت بین المللی پنبه در مقایسه با هند عنوان شده است. به گفته ی رئیس این انجمن قیمت اختلاف قیمت بین پنبه ی هند و بین المللی که در ماه های قبل چیزی حدود 10-13 سنت بود هم اکنون به 4-5 سنت رسیده است.

نکات برجسته ی صادرات هند:

  • صادرات نخ و پارچه پنبه حدود 23 درصد از کل صادرات منسوجات و پوشاک هند را تشکیل می دهد.
  • در سال 2018-19 میزان تولید پنبه هند حدود 70 میلیون عدل 170 کیلوگرمی بود.
  • در طی سال 208-19 میزان صادرات پارچه پنبه ای9 بیلیون دلار، و سایر محصولات پنبه ای 5.95 بود.

شکل و جدول زیر نوسانات قیمت پنبه هند از آوریل 2016 تا آوریل 2021 را نشان میدهد.

 

 

صنعت پنبه در هندوستان

مطالب مرتبط:

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

۰۳۱۳۵۵۶۸۱۰۰   

    iranyarn@ 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/ueap

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *