منسوجات فنی

منسوجات فنی

منسوجات فنی اساسا به سازه های مهندسی شده ای اطلاق می شود که هدف از تولید آن ها دست یابی به ویژگی های خاص عملکردی است نه صرفا داشتن ویژگی های ظاهری مطلوب. از این دست سازه ها می توان منسوجات استفاده شده در صنعت ساختمان مانند ژئوتکستایل (geotextile) جهت تقویت خاک، صنعت کشاورزی مانند آگروتکستایل (agrotextile)، پزشکی، لباس های محافظ مانند البسه ی مقاوم به برابر حرارت و اشعه برای آتش نشان ها، مقاوم به ذوب شدن برای جوشکارها، محافظ در برابر اشیاء تیز و ضد گلوله و لباس فضانوردان اشاره کرد.

حوزه ی منسوجات فنی با رشدی سالانه در حدود 4 درصد در مقایسه با نرخ رشد سالانه 1 درصدی پوشاک، یکی از بخش های پیشرو در صنعت نساجی است. و کشورهای پیشرفته با آگاهی از اهمیت این منسوجات، در به روزآوری تجهیزات خود جهت تولید آن ها تلاش میکنند.

منسوجات فنی

منسوجات فنی را بسته به کاربرد نهایی می توان در دوازده دسته قرار داد:

  • منسوجات پزشکی (Medtech):

منسوجات پزشکی موادی مانند الیاف، نخ ها و پارچه هایی هستند که برای مراقبت های بهداشتی، کنترل عفونت، ایمپلنت های پلیمری، دستگاه های پزشکی و فناوری های هوشمند استفاده می شوند. این منسوجات به بهبود عملکرد روشهای پزشکی در درمان آسیب وارد شده و مقابله با شرایط بد محیطی کمک می کند. یکی از کاربردهای آن تولید بافت مصنوعی بدن است.

  • منسوجات محافظتی برای محیط زیست (Oekotech):

از کاربردهای ویژه ی منسوجات در محافظت از محیط زیست می توان به سازه های استفاده شده در آب بندی، منسوجات به کار رفته جهت جلوگیری از فرسایش خاک، تصفیه کننده های هوا، منسوجات جلوگیری کننده از آلوده شدن آب ها و تصفیه کننده آب و غیره اشاره کرد.

  • منسوجات محافظ (Protech):

هدف اصلی تولید منسوجات محافظ، مراقبت از جان انسان هایی است که به واسطه ی شغل خود در معرض خطرات زیادی هستند. تقاضای تولید این گونه منسوجات روز به روز در حال افزایش است و سازمان های ISO و ASTM نیز استانداردهایی را جهت کنترل کیفیت کالای محافظ تولید شده ارائه کرده اند. از جمله این سازه های محافظ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر حرارت و شعله
  • مقاوم به قوس الکتریکی
  • پوشش های محافظ در برابر مواد شیمیایی و حلال ها
  • البسه ی ضد گلوله
  • منسوجات مقاوم به برش
  • لباس فضانوردان

در تهیه ی این منسوجات از الیاف مختلفی مانند نومکس (متا-پارا آرامید)، مارلان (پشم-ویسکوز-پلی آمید)، الیاف شیشه، کولار و غیره که ویژگی های منحصر به فرد عملکردی دارند استفاده می شود.

  • منسوجات کشاورزی (Agrotech):

منسوجات کشاورزی با رویکرد حفاظت از محصولات و توسعه آن ها و کاهش خطرات در برابر شرایط نامطلوب آب و هوایی، میکروارگانیسم ها و عوامل خارجی طراحی شده اند. منسوجات کشاورزی در باغبانی، پرورش آبزیان و جنگلداری نیز به کار می روند.

  • کاربرد در لباس ها (Clothtech):

از منسوجات فنی در لباس ها و کفش نیز می توان استفاده کرد. کاربرد در این حوزه ممکن است شامل قسمت هایی باشد که قابل مشاهده نیستند، مانند زیپ، برچسب، نخ خیاطی، پر کردن با الیاف عایق، بند و کفی کفش و غیره.

  • کاربرد خانگی (Hometech):

از جمله ی منسوجات فنی استفاده شده در منازل می توان به کف پوش ها و منسوجات مورد استفاده در دکوراسیون داخلی و مبلمان، موکت اشاره کرد. در تهیه ی این منسوجات سعی می شود از الیاف موقاوم در برابر حریق استفاده شود و یا تکمیل های ضد آتش روی آن ها صورت گیرد.

  • منسوجات استفاده شده در صنعت حمل و نقل (Mobiltech):

در این بخش از منسوجات فنی در راه آهن، کشتی سازی، ساخت هواپیما و فضاپیما و غیره استفاده کرد. افزون بر این، منسوج استفاده در چترهای نجات، بالن ها، کمربندهای ایمنی، روکش های صندلی، فیلتراسیون هوای داخل کابین، کیسه های هوا، پوشش صندوق عقب اتومبیل ها و غیره نیز از انواع منسوجات فنی محسوب می شوند.

منسوجات فنی

  • تکنولوژی بسته بندی (Packtech):

انواع الیاف، نخ ها، پارچه ها و پلیمرهای به کار رفته در تولید انواع بسته بندی ها، سیلوها، ظروف، کیسه ها، تسمه ها، روکش ها و غیره در این دسته قرار دارند.

  • منسوجات استفاده شده در لباس های ورزشی (Sportech):

در تهیه ی کفش، کیف، تجهیزات ورزشی مورد استفاده در ورزش های هوایی و قایقرانی، کوهنوردی، ماهیگیری، دوچرخه سواری، ورزش های زمستانی و تابستانی، ورزش های داخل سالن و غیره نیز از منسوجات فنی استفاده می شود.

  • منسوجات مورد استفاده در ساختمان سازی (Buildtech):

از منسوجات فنی در ساختمان سازی جهت تقویت کننده بتن و زیر ساخت های ساختمان، عایق های صوتی، ساخت تهویه ها، محافظت در برابر آفتاب، ایمنی ساختمان و غیره استفاده می شود.

  • ژئوتکستایل ها (Geotech):

از ژئوتکستایل ها جهت تقویت خاک در صنعت راه و ساختمان استفاده می شود. پارچه های موجود در منسوجات ژئو پارچه های نفوذپذیری هستند که از استحکام، دوام، جذب رطوبت کم و ضخامت خوبی برخوردار هستند. از بخش هایی که از این منسوجات استفاده می کنند می توان به مهندسی عمران، جاده سازی، مهندسی سد، آب بندی خاک و در سیستم های زهکشی اشاره کرد. در این صنعت معمولا از پارچه های پلی پروپیلن و پلی استر به صورت بافته شده و بی بافت استفاده می شود.

  • منسوجات صنعتی (Indutech):

منسوجاتی که در صنایع شیمیایی و الکتریکی جهت فیلتر کردن، عایق کردن، مهر وموم کردن وغیره استفاده می شوند.

منسوجات فنی

 الیاف مورد استفاده در منسوجات فنی:

الیاف مورد استفاده در این حوزه شامل الیاف طبیعی، بازیافتی، مصنوعی، معدنی و فلزی است. در زیر برخی از مهمترین این الیاف قابل مشاهده است:

منسوجات فنی

تقاضا برای تولید منسوجات فنی در سال 2018 حدود 165 میلیارد دلار بود و انتظار می رود تا 2025 به حدود 220 میلیارد دلار رشد کند. آسیا و اقیانوسیه با تولید بیش از 40 درصد از این منسوجات بیشترین سهم بازار را در دنیا به خود اختصاص داده اند. در نمودار زیر سهم هر یک از حوزه های دوازده گانه ی مصرفی ذکر شده در بالا نشان داده شده است.

منسوجات فنی

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/2wi4

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *