صنعت پنبه ازبکستان

پنبه

ازبکستان یکی از پنج کشور بزرگ در حوزه ی کشاورزی در بین کشورهای آسیای میانه محسوب میشود. کشاورزی در این کشور 30% تولید ناخالص ملی،  40% اشتغال و 60% تبادلات ارزی آن را تشکیل میدهد. در میان انواع محصولات کشاورزی، پنبه از جمله مهمترین آن هاست. پنبه ازبک جایگاه ویژه ای در تجارت جهانی این کالا دارد. از زمان استقلال ازبکستان از اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، سیاست های پنبه ی ازبکستان دستخوش تغییر شد. قدمت صنعت نساجی در این کشور به زمان وجود جاده ابریشم برمیگردد، وجود این جاده باعث شناخته تر شدن صنایع دستی آن به ویژه منسوجات به دیگر کشورها گردید. امروزه این صنعت از شاخه های اصلی اقتصادی این کشور به شمار میرود. صادرات نخ پنبه ازبکستان در سال 2020  در حدود 7.3 درصد معادل 934 میلیون دلار بوده است که پس از طلا بیشترین میزان صادرات ازبکستان را به خود اختصاص داده است. ازجمله واردکنندگان پنبه ازبک می توان به کشورهای بنگلادش، چین و ایران اشاره کرد.

پنبه در این کشور عموما در اوایل آوریل و مه کشت شده و در سپتامبر برداشت میشود. مزارع کشت پنبه در این کشور معمولا در حاشیه ی دریاچه آیدار، در برخی مناطق از تاشکند در امتداد سیردریا و در امتداد آمودریا در منطقه ی مرزی با ترکمنتستان متمرکز شده اند.  در برداشت پنبه ازبک معمولا از ماشین آلات مدرنی استفاده میشود و این باعث شده است اغلب پنبه ی تولیدی این کشور دارای کیفیت متوسط به بالا باشد.

صادرات پنبه ازبکستان در سال 2020 با 65.35 درصد کاهش به 78.87 میلیون دلار در مقایسه با227.61  میلیون دلار در سال 2019 رسید. با توجه به استراتژی های مدنظر دولت، پیش بینی شده است میزان صادرات پنبه ازبکستان در سال 2020-21 با هدف افزایش تولید داخلی، کاهش یابد. شکل زیر مقایسه ای میان صادرات پنبه در دو سال 2019 و 2020 را نشان میدهد. لازم به ذکر است که دولت ازبکستان طی اقدامی به عنوان بخشی از تحول در حوزه ی کشاورزی، کشاورزان را در کشت پنبه مختار کرد و تمرکز کشاورزی خود را از روی پنبه برداشت.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/bynx

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *