الیاف نومکس

الیاف نومکس

الیاف نومکس (Nomex) یکی از الیاف متا آرامید مقاوم در برابر شعله است که برای نخستین بار در سال 1960 به وسیله  شرکت دوپانت (DuPont) ساخته شد و در سال 1967 وارد بازار گردید. نومکس و دیگر پلیمرهای آرامید از خانواده نایلون محسوب می شوند با این تفاوت که زنجیر اصلی آن ها حاوی حلقه های آروماتیک بوده و بنابراین مقاوم تر و با دوام تر است.

نومکس بر خلاف کولار که پارا آرامید است، نوعی متا آرامید می باشد و نمیتواند در راستای پلیمریزاسیون فیلامت جهت گیری کند و بنابراین استحکام کمتری نسبت به کولار دارد. استحکام کششی آن 340 مگاپاسکال تخمین زده شده است. از ویژگی های بارز این لیف می توان به مقاومت عالی آن در برابر حرارت، ترکیبات شیمیایی و تابش اشاره کرد. این ترکیب توان مقاومت در برابر دمایی تا حدود 370 درجه سانتی گراد را دارد.

تولید نومکس:

پلیمر نومکس را می توان از طریق پلیمریزاسیون تراکمی مونومرهای متا فنیلین دی آمین (m-phenylenediamine) و ایزوفتالولیل کلراید (isophthaloyl chloride) تهیه کرد. شکل زیر ساختار شیمیایی این پلیمر را نشان میدهد. این پلیمر معمولا در شکل لیف و یا فیلم پلیمری به فروش میرسد. صفحات نومکس نوع 410 اولین صفحات نومکسی هستند که به صورت گسترده تولید شده و برای مصارف عایق الکتریکی مورد مصرف قرار گرفتند.

کاربرد نومکس:

نومکس در حوزه های مختلفی مانند صنعت ساختمان سازی، صنایع نظامی، آتش نشانی، صنایع هوافضا و غیره کاربرد دارد. به علاوه به دلیل داشتن ساختار لانه زنبوری تنها اجازه ی عبور اصوات با فرکانس پایین را می دهد که برای به حداکثر رساندن کیفیت صوت در سالن های کنسرت بسیار مناسب است.

این لیف زمانیکه در برابر شعله قرار میگیرد، شروع به سوختن میکند اما به محض اینکه منبع گرما حذف میشود سوختن متوقف می شود. اما نکته ی مهم این است که پارچه ی تهیه شده از این لیف هدایت حرارتی بسیار پایینی دارد بنابراین در صورت شعله ور شدن، مدت زمانی طول می کشد تا حرارت به بدن شخص برسد و به این ترتیب فرد زمان کافی برای دور شدن از خطر آتش سوزی را دارد.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/l9ou

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *