نخ پلی استر

الیاف پلی‌استر چگونه تولید می‌شود؟

پلی استر لغتی است که به لحاظ شیمیایی می توان آن را به دو جزء پلی به معنای زیاد و استر که یکی از ترکیبات شیمیایی پایه است تفکیک کرد. ماده اصلی مورد استفاده در ساخت پلی استر، اتیلن است که ساختار اصلی زنجیر پلیمری را تشکیل داده و از ترکیبات نفتی مشتق می شود.

پلی استر را به روش های مختلفی می توان تهیه کرد که نوع روش مورد استفاده به کاربرد نهایی و تکمیلی که قرار است بر آن انجام شود بستگی دارد. از مهمترین محصولات پلی استر می توان به فیلامنت، استیپل، تاو و الیاف پر کن اشاره کرد. در فرم فیلامنت، هر یک از الیاف دارای طول ممتد بوده و پارچه ای با سطح نرم ایجاد می کنند. در حالت استیپل، الیاف فیلامنت به قطعات کوچکتر بریده شده و بنابراین راحتتر با دیگر الیاف مخلوط می شود. فرم تاو به صورت دسته هایی از الیاف فیلامنتی هستند و الیاف پرکن نیز الیاف حجیمی هستند که عموما در بالش، لحاف و کاربردهایی از این دست مورد استفاده قرار می گیرند. در این میان الیاف فیلامنت و استیپل بیشترین کاربرد را دارند.

مراحل تولید الیاف فیلامنت پلی استر

  • پلیمریزاسیون: در اولین مرحله جهت تولید پلیمر، بسته به نوع پلی استر تولیدی مونومرها با یکدیگر مخلوط می شوند. به عنوان مثال دی متیل ترفتالات در خحضور کاتالیزر و در دمایی حدود 150-210 درجه سلسیوس با اتیلن گلایکول واکنش می دهد. در ادامه مخلوط حاصل با ترفتالیک اسید واکنش داده و دما به 280 درجه سلسیوس افزایش می یابد. سپس محلول تهیه شده که دارای ظاهری شفاف و مذاب است، به اکسترودر منتقل شده و رشته های ربانی شکلی ایجاد میشود. در مرحله ی سوم این رشته ها سرد شده و به چیپس های کوچک بریده می شوند.
  • ذوب ریسی: چیپس های پلیمری در دمایی در حدود 260-270 درجه سانتی گراد ذوب شده تا محلولی مناسب تزریق آماده شود. سپس محلول مذاب به رشته ساز منتقل شده و با توجه به ویژگی های روزنه های رشته ساز، رشته های پلیمری تشکیل می شوند. در این مرحله ممکن است ترکیبات شیمیایی دیگری مانند ضد آتش، آنتی استاتیک و غیره نیز به مذاب پلیمری افزوده شود.
  • کشش الیاف: زمانی که رشته ها از رشته ساز خارج می شوند، بسیار نرم بوده و قابلیت کشش تا 5 برابر طول خود را دارند. بنابراین به منظور افزایش استحکام و سختی لیف، الیاف تحت کشش قرار گرفته تا زنجیرهای پلیمری با یکدیگر موازی شده و به جای شکننده بودن، الیافی مستحکم حاصل شود. در نهایت الیاف بر بوبین های پیچیده شده و آماده عرضه هستند.

مراحل تولید الیاف استیپل پلی استر

در تولید الیاف استیپل پلی استر، مراحل پلیمریزاسیون، خشک کردن و ذوب ریسی همانند تولید الیاف فیلامنت است با این تفاوت که در این حالت تعداد روزنه های رشته ساز بسیار بیشتر است.

  • کشش تاو: جهت تولید الیاف استیپل ابتدا تاوهایی تهیه شده با طول های متفاوت بر غلتک هایی داغ تا 3 یا 4 برابر طول خود کشیده می شوند.
  • چین دارکردن: الیاف در این مرحله فشرده شده حالت فنری به خود میگیرند. اینکار به درگیری بهتر الیاف در مراحل بعد کمک می کند.
  • تثبیت سازی: در این مرحله الیاف به منظور تثبیت چینِ داده شده، تحت دمایی حدود 100-150 درجه سانتی گراد قرارمیگیرند.
  • برش: تاوها در این مرحله تحت برش قرار گرفته و بسته به کاربرد، به قطعاتی با اندازه های مختلف بریده می شوند.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/o9on

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *