چه نخ‌هایی در تولید پارچه فاستونی کاربرد دارد؟

پارچه فاستونی

 

پارچه فاستونی از قدیمی‌ترین پارچه ها در دنیا است. این پارچه اولین بار در شهر بوستون آمریکا تولید شد و بعد از ورود به روسیه به فاستونی تغییر نام یافت. امروزه نیز از کلمه فاستونی در ایران برای این پارچه استفاده می‌شود. پارچه های فاستونی ایرانی نیز برای نخستین بار در یکی از کارخانه‌های نساجی اصفهان تولید شدند.

پارچه فاستونی به زبان ساده پارچه‌ای است که از نخ‌های تولید شده از الیاف طبیعی حیوانی (پشم) یا الیاف مصنوعی و گاهی هم ترکیب این دو الیاف تولید می‌شود همانند سایر پارچه‌ها نخ‌های به کار رفته و تراکم بافت در تولید این پارچه از عوامل تاثیر گذار بر روی نرخ آن می‌باشد . یک پارچه مرغوب به درصد پشم استفاده شده در آن شناخته می‌شود چرا که پشم جزو الیاف مقاوم بوده و هوا را در خود حفظ می‌کند باعث می‌شود پوست افراد در مقابل تغییرات دمایی آسیب نبیند . همچنین این الیاف به دلیل میزان رنگ پذیری عالی الیاف , عایق صدا , مقاوم در برابر اشتعال و عبور دهنده اشعه ماورا بنفش علاوه بر بحث نساجی در سلامتی افراد هم نقش دارد.

در واقع برای تولید نخ‌های پشمی، مواد اولیه پشم را بصورت الیاف خریداری و سپس بوسیله عملیات کاردینگ الیاف پشم در ابتدا حلاجی ( باز کردن الیاف ) و خاک و خار و خاشاک را از الیاف جدا و نهایت فتیله های موازی و یکنواخت تولید می‌نماید. سپس فتیله تولید شده برای آرایش یافتگی بهتر از ماشین شانه زنی عبور داده شده تا الیاف کوتاه نپ از آن خارج و پس از گذشتن از ماشین‌های Gill به تاپس پشم تبدیل شود.

برای تولید الیاف پلی‌استر نیز از آنجائیکه الیاف پلی استر می بایست به صورت الیاف برش خورده و به هم پیوسته (تاپس) مورد استفاده قرار گیرد در این بخش نوار(TOW)  پلی‌استر خریداری شده که به صورت فیلامنت‌های یکسره می‌باشد، پس از برش به طول مناسب تبدیل به TOPS می‌شود.

پس از طی مراحل ریسندگی مثل شانه و رینگ نخ مورد نظر آماده شده و به واحد بافندگی ارسال می‌شود.

پارچه‌های فاستونی تولید شده از نخ پشمی

لطیف‌ترین و نرم‌ترین پارچه فاستونی نوع پشمی آن است. وزن این نوع از فاستون به دلیل نخ و الیاف پشمی به کار رفته در آن بسیار بیشتر و سنگین‌تر است.

پارچه‌های فاستونی پلی‌استر

از دیگر انواع پارچه فاستونی می‌توان به نوع پلی‌استر آن اشاره کرد. این نوع از پارچه که به پارچه شبه فاستونی نیز معروف است به دلیل استفاده از نخ‌های مصنوعی مانند پلی‌استر در آن وزن کمتری دارد. یکی از مزایای استفاده از این نوع پارچه عدم چروک شدن آن است.

پارچه‌های فاستونی پشمی ـ پلی‌استر

پارچه فاستونی پشمی ـ پلی‌استر یکی از بهترین انواع این پارچه‌ها است و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است. این پارچه‌ها که از ترکیب نخ‌های پشمی و مصنوعی تولید می‌شود(معمولا 45% پشم و 55% پلی‌استر )، یکی از مهمترین ویژگی‌های آن ظاهر زیبا و در عین حال کیفیت بالای آن است.

 

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/rj0c

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *