انواع چله‌پیچی

 

اگر نخ های خام مورد استفاده یک لا باشند بایستی حتماً نخ ها آهار بخورند. پس این نوع نخ و چله روی دستگاه چله پیچ خاصی چله گیری می شود همچنین اگر نخ های تار دولا باشند و یا رنگی باشند از نوع دیگر چله پیچ استفاده می‌شود. بنابراین در این مطبل به بررسی دو نوع چله‌پیچی می‌پردازیم:

  1. چله پیچ مستقیم:

جهت نخ های خامی که باید آهار بخورند از چله پیچ مستقیم استفاده می شود. دلیل اینکه به این گونه چله پیچی مستقیم می گویند این است که نخ ها مستقیماً روی نوردهای کوچک پیچیده می شوند. ولیکن این نوردها در بافندگی استفاده نمی شود بلکه مجموعه سر نخ های چند نورد بعد از عبور از آهار به یک نورد تبدیل می شوند این نورد را اسنو بافندگی می گویند و سپس این باندها به چله بافندگی تبدیل می شوند. چله بخشی مخصوص نخ هایی است که به آهار احتیاج ندارند.

  1. چله پیچی بخشی:

جهت نخ های با طرح رنگی و یا نخ های دولا تاب شده از این نوع چله پیچی استفاده می شود. دلیل اینکه به آن بخشی می گویند این است که نخ های تار ابتدا به صورت بخش بخش پیچیده می شوند. در چله پیچی بخشی نخ های تار را به چند دسته تقسیم می‌كنیم و با توجه به تعداد كل نخ تار و ظرفیت قفسه، این عمل در چندین مرحله انجام می شود. پس از آنكه هر بخش در كنار هم و بر روی درام شیب دار )غلتك توخالی بزرگ( پیچیده شد، در یك مرحله همه نخ ها از روی تامبور باز شده و بر روی اسنو تار پیچیده می شود. این چله پیچی معمولا برای نخ های دولا تاب شده، نخ های رنگرزی شده، نخ هایی که قرار نیست. آهار بخورند و نخ‌های تولید شده از الیاف مصنوعی استفاده می‌شود.

بعد از پیچیده شدن کلید باندهای نخ روی درام )کلیه نخ هایی که برای چله بافندگی لازم است(  بایستی مجموعه این نخ ها روی نورد بافندگی منتقل شوند به این منظور ابتدا طول نورد بافندگی را به اندازه عرض چله تنظیم می کنند؛ یعنی با کمک سپرهای دو طرف نورد آن را تنظیم می کنند سپس با حرکت معکوس نورد، نخ ها از درام به روی نورد منتقل می شوند.

وجه مشترک کلیه چله‌پیچ‌ها قفس‌ بندی اولیه آن است. ظرفیت قفسه بستگی به تعداد بوبینی دارد که روی آن، جا می شود که آن هم سه عامل تعیین کننده دارد:

  1. رنگ بندی و تراکم چله مورد نظر
  2. راحت باز شدن نخ ها از روی بوبین )وجود فضای کافی(
  3. نقش موقعیت بوبین  راهنماها و کنترلی ها

اغلب قفسه ها 8 ردیف دارند )افقی( و در هر ردیف هم چند ستون وجود دارد.

برای چله پیچی مستقیم از قفسه های V شکل استفاده می شود. چون قفسه V شکل ظرفیت بیشتری دارد از آنجاکه پهنای باند آن در جلوی شانه بزرگ تر است لذا در یک بار از بوبین های بیشتری برای چله استفاده می‌شود. برای چله پیچی بخشی از قفسه موازی یا H شکل استفاده می شود.

۰۳۱۳۵۵۶۸۱۰۰   

    iranyarn@ 

 

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/ij1f

بازار نخ و الیاف ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *