اهمیت نخ در پارچه

پارچه‌های تولید شده در صنعت نساجی طیف گسترده ای از محصولات مصرفی و صنعتی را که از الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته شده اند، پوشش می دهد. برای تولید پارچه برای یک مصرف خاص، ابتدا الیاف مناسب انتخاب شده و سپس از این الیاف، نخ تولید می‌شود. در شکل یک مراحل تولید نشان داده شده‌است.

شکل1:  فرآیند تشکیل پارچه از الیاف

ساختار و خصوصیات مشخص شده به گونه ای است که ساختار منسوج بافته شده از آن، زیبایی شناسی پارچه و عملکرد فنی مورد نظر را ارائه می‌دهد.  لازم به ذکر است که علاوه بر پارچه‌های تاری پودی و حلقوی پودی و حلقوی تاری، امروزه استفاده از الیاف در صنعت بی‌بافت نیز بسیار گسترش یافته و به همین دلیل میزان استفاده از این الیاف بخصوص در مصارف صنعتی و فنی و تشخیص ویژگی‌های آن بسیار مهم خواهد بود. بنابراین نخ و الیاف به عنوان ساختار اصلی پارچه‌های خانگی و صنعتی شناخته می‌شوند.

بسیاری از ویژگی‌های ساختار نهایی پارچه بر اساس نخ‌های به کار رفته در آن تعیین می‌شود. پس در مطالعه تولید نخ ، ما نه تنها نحوه تولید نخ‌ها (رینگ، اپن‌اند، ورتکس و…) بلکه نحوه به دست آوردن ویژگی‌های مورد نیاز برای مصارف نهایی خاص نخ را بررسی می‌کنیم. بنابراین به شاخص‌هایی برای بررسی نخ تولیدی نیاز داریم. در پست‌های بعدی به بررسی این شاخص‌ها خواهیم پرداخت.

شکل 2 نمونه نخ قبل و بعد از تکسچره

مطالب مرتبط:

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/1k80

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *