تافتینگ

تافتینگ

تافتینگ یک نوع موکت پرز بلند است که با استفاده از نخ ها و الیاف های مختلف اعم از پلی پروپیلن، نایلون، پلی استر و … ساخته می شود.برای تولید این محصول به ماشین آلاتی نیازمندیم که می توانند موکت هایی با طول پرز های مختلف تولید کنند.

در این روش از یک ماشین خاص بنام tufting machine جهت تولید موکت استفاده می شود و یک پارچه بنام بستر و یا backing primary جهت ایجاد piles tufted بروی آن توسط سوزن های ماشین تافتینگ بکارگرفته می شود. هر سوزن از یک بسته نخ تغذیه می شود و pile و یا گره و یا کوک خود را با ورود بداخل بستر بروی آن ایجاد می نماید. بسیار بدیهی است که با ورود سوزن های بصورت دسته جمعی در بستر یک ردیف از pile ها در راستای عرض بستر در آن ایجاد می شوند. با پیشرفت بستر و یا advance نمودن آن با هر penetration سوزن ها یک ردیف از گره ها ایجاد می شوند. بنابراین تراکم گره در راستای machine direction تابعی از تعداد دوران محور حاوی سوزن ها و پیشرفت به ازای یک ضربه از محور سوزن ها است. تراکم pile در راستای عرض بستر و یا machine cross direction براساس machine gauge قابل محاسبه است.

gauge تعریف می شود از فاصله مابین دو سوزن متوالی درماشین بر حسب اینچ. ماشین آلات تافتینگ در انواع مختلف gauge وجود دارند، برای مثال16/1,32/5 , 10/1 و غیره بنابراین در gauge برابر 10/1 ماشین دارای تعداد 10 سوزن در یک اینچ طولی است. تحت این gauge در کفپوش تافتنیگ تولید شده تعداد pile ها در راستای عرض کفپوش برابر 10 pile است. بنابراین density pile کفپوش همواره برابر حاصلضرب تعداد pile ها در دو راستای طولی و عرضی به ازای واحد سطح کفپوش است. در صورت معلوم بودن طول و یا ارتفاع pile و نمره نخ مورد استفاده با احتساب مقدار نخ مرده در زیر کفپوش می توان به میزان نخ مصرف شده در یک کفپوش تافتینگ پی برد. گره و یا pile همانگونه که در شکل نشان داده شده است در دو نوع pile cut و loop pile وجود دارد. در نوع اول گره بصورت یک حرف U وارونه تشکیل می شود و در حقیقت سطح جانبی نخ را نشان می دهد.

در نوعpile cut با استفاده از یک عامل اضافی بنام knife در حقیقت pile بریده شده و pile بریده شده، نشان دهنده سطح مقطع الیاف موجود در نخ می باشد. امکان وجود نقش در کفپوش با استفاده از تغذیه مقادیر مختلف نخ وجود دارد. در این حالت با استفاده از کلاچ های الکترو مغناطیس می تواند مقدار نخ تغذیه شده به سوزن ها را با استفاده از یک سیستم کامپیوتری متفاوت ساخت و بنابراین ارتفاع pile های ایجاد شده را متفاوت نمود و کفپوش را بصورت نقش برجسته تولید نمود. با استفاده از نخ ها با رنگ های مختلف نیز می توان کفپوش را طراحی نمود.عملیات مختلف تکمیلی را می توان بروی کفپوش تافتینگ انجام داد. این عملیات معمولا بصورت laminate نمودن یک لایه اضافی دیگر بنام back action و یا secondary- backing انجام می پذیرد. back-Action بسیار متفاوت است و بر خصوصیات کفپوش تاثیر فراوان دارد. همانند فرش دستباف، کفپوش تافتینگ تحت عملیات تراش واقع می گردد. این عمل با هدف یکنواخت نمودن ارتفاع گره ها و یکنواخت نمودن انعکاس نور از آن با استفاده از ماشین تراش و یا tipmachine shearing انجام می شود. نوعی خاص از ماشین تافتینگ جهت تولید کفپوش pile-cut بنام Black burn tufting machine وجود دارد. دراین ماشین خاص از سوزن های تو خالی استفاده می شود طولی از نخ برابر ارتفاع pile دلخواه توسط هوای فشرده بداخل سوزن های تو خالی وارد می شود و با وارد شدن سوزن بداخل primary backing این طول از نخ همانند یک پرچ در primary backing  قرار داده می شود. بسیار بدیهی است تحت این شرایط دیگر طول نخ مرده و یا بال استفاده درپشت کفپوش وجود نخواهد داشت.

مطالب مرتبط:

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/keli

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *