ویژگی های الیاف

ویژگی های الیاف

به طورکلی لیفی وجود ندارد که تمام ویژگی های مورد نظر جهت مصرفی خاص را داشته باشد.ویژگی های لازم برای لباس عبارتند از راحتی، گرمی، آسان شویی و مقاومت در برابر پوشش و چروک، حفظ و نگهداری شکل لازم، مخلوط کردن با الیاف مختلف تا حدی می توان نیازمندی های لازم را تامین کرد.

ظرافت

اساس و پایه ویژگی های الیاف، ظرافت آن است که نوع مصرف لیف را مشخص می سازد.الیاف خیلی ضخیم مصرف نساجی ندارند؛ برای مثال برای تولید برس به کار می روند. ظرافت الیاف بر حسب دنیر و یا دسی تکس که یک دهم تکس است اندازه گیری می شود الیافی که مصرف پوشاکی دارند به ندرت ظرافت آن ها از 15 دسی تکس تجاوز می کند و معمولا کمتر از 5 دسی تکس است.

هر چه ظرافت الیاف بیشتر باشد تعداد آن ها در مقطع عرضی نخ بیشتر است و ثابت شده است که هرچه تعداد الیاف در مقطع عرضی نخ بیشتر باشد نخ حاصل یکنواخت تر است و پارچه ی تولید شده با آن ها نرم تر و لطیف تر است و چون الیاف ظریف استقامت کمتری دارند پارچه ی تولید شده با آن ها دارای استقامت سایشی کمتری است و به دلیل شکستگی الیاف در سطح پارچه تمایل به گلوله شدن بیشتر است.

ظرافت الیاف هنگام مخلوط کردن آن ها باید در نظر گرفته شود و الیاف با ظرافت مشابه با یکدیگر مخلوط شوند.

جذب رطوبت

مقدار رطوبتی که الیاف نساجی قادر به جذب آن هستند تاثیر بر ارزش پوشش پارچه داشته و روی ویژگی های آن در زیر اثر دارد.

  • میزان راحتی پوشنده ی لباس
  • میزان جمع شدگی ضمن شستشو
  • سرعت خشک شدن پارچه پس از شستشو
  • بهینه سازی دفع الکتریسته ساکن

قابلیت کشش و برگشت پذیری

اگر دو سرنخی را بگیریم و به تدریج بکشیم به جایی می رسد که نخ پاره می شود و اگر وسیله ی اندازه گیری برای نیروی اعمال شده در نظر بگیریم، استقامت نخ را می توانیم اندازه بگیریم. قبل از اینکه نخ پاره شود مقداری به طول آن اضافه می شود که بر حسب نوع نخ این مقدار کمتر یا بیشتر است که به آن کشائی نخ در حد پارگی گفته می شود این ویژگی استقامت و قابلیت کش آمدن پارچه را مشخص می کند.

استقامت

استقامت یک لیف یا نخ بستگی به ظرافت آن دارد. استقامت بر حسب گرم بر تکس و یا بر دنیر الیاف اندازه گیری می شود، همین معیار درمورد نخ هم صداقت دارد.

اثر آب

آب روی الیاف مختلف اثرات متفاوتی دارد.استقامت کتان و پنبه در اثر جذب آب افزوده می شود.سایر الیاف در اثر جذب آب ضعیف تر می شوند و تقریبا تمام آن ها در حالت خیسی کاهش استقامت زیادی دارند. بنابراین الیافی که در حالت خیسی کاهش استقامتی زیاد دارند باید در هنگام شستشو بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

اثر دما

الیاف در دمای 57-177 درجه ی سانتی گراد مورد مطالعه قرار گرفتند و معلوم شد که همیشه الیاف در حداقل دما دارای حداکثر استقامت هستند و با افزایش دما استقامت افت می کند.

اثر نور

هنگامی که الیاف در برابر نور قرار می گیرند تغییراتی در آن ها حاصل می شود . تحت اشعه ی ماورائ بنفش نور اثر اکسیژن هوا روی الیاف بیشتر میشود و سبب تخریب فتوشیمیایی الیاف می گردد.این تاثیر در اثر حرارت بیشتر می شود.کاهش طول موج زیر 380 نانو متر میزان خسارت به الیاف را به دلیل کاهش طول زنجیر آن شتاب می دهد که این تاثیر در اثر حرارت بیشتر می شود.

استقامت سایشی

دوام پارچه ها به میزان زیادی بستگی به استقامت سایشی آن ها دارد. خاصیت سایشی یک پارچه به میزان زیادی نه تنها بستگی به انتخاب لیف دارد بلکه به ساختار نخ و پارچه نیز بستگی دارد.

قابلیت باز شدن چین و چروک

تمام الیاف نساجی مورد مصرف در پوشاک باید قابلیت انعطاف داشته و به آسانی تا گشته و فرم پذیر باشند که راحتی پوششی داشته باشند. اگر الیاف قابلیت برگشت پذیری داشته باشند چروک های ناخواسته ی آن ها به آسانی باز میشود.

هدایت حرارتی

هدایت حرارتی الیاف سبب می شود که با استفاده از آن ها احساس گرمی و یا سردی داشته باشیم مثلا الیاف پشم که هدایت حرارتی کمی دارد گرم و کتان که هدایت حرارتی زیاد دارد سرد است.

تثبیت حرارتی

بعضی از الیاف قادرند که در اثر حرارت مشخصی نرم، پلاستیک شده و در اثر خنک شدن به شکل اولیه برگردند.اگر پارچه ای با این الیاف ساخته شوند می توان آن ها را در حرارت بالا به شکل دلخواه در آورد و سپس سرد کرد تا در همان حالت بمانند. این خاصیت در دوام چین، پلیسه و یا اثرات طرح و شکل قابل اهمیت است.

قابلیت کنترل کردن آتش

توجه به این مسئله از نظر پیشگیری از آتش گرفتن الیاف و خطرات ناشی از آن به خصوص منسوجات پوشاک قابل اهمیت است. تولید البسه ی ایمنی و پوشاک بچه ها در این رابطه قابل توجه است. این مسئله بستگی به نوع الیاف و مخلوط آن ها دارد.

خواص میکروبیولوژیکی الیاف

میکرو اورگانیزم ها نظیر قارچ و باکتری های موجود در هوا، خاک، آب و شرایط مرطوب روی موادی نظیر منسوجات، چسب ها، نشاسته، پلاستیک و پوشش های به کار رفته روی منسوجات به دلیل تغذیه با این مواد اثر می گذارند و به ناچار سبب خسارت و سستی کالاهای مزبور می شوند که اثر آن ممکن است به صورت کدورات و یا لکه های رنگی ظاهر شود و به سختی از بین برود. الیاف مصنوعی از این بابت مقاوم تر از الیاف طبیعی هستند.

خواص شیمیایی الیاف

عکس العمل الیاف نسبت به مواد شیمیایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است منسوجات ضمن فرایند های شستشو، سفیدگری، رنگرزی، چاپ و تکمیل بایستی به دقت کنترل گردند تا از آسیب های احتمالی به آن ها پیشگیری شود. از اثر مواد شیمیایی بر الیاف در شناسایی الیاف به روش های شیمیایی استفاده می شود.

مطالب مرتبط:

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/w68z

بازار نخ و الیاف ایران
واردات نخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *